6559
Sök

Volvo 850 T5 låter som en stenkross

97 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Tjenare! häromdan när jag var ute å åkte så började bilen låter som en stenkross i en av ventlilerna tror ja. men på låga motorvarv så låter de inget ibland.
är de någon som kan ha en aning om va de e för nått?? Det kanske inte ens är en ventil?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 juni 2008
Det är troligtvis ett staklager som gått... Kan även vara vevlager men det låter som något i bottendelen...

97 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Jasså de kan vara så jävligt. men jag tycker de låter precis under ventilkåpan

2 271 Inlägg
Volvoturbo For Life
366 Inlägg
22 juni 2008
850T5R_Persson skrev:
Tjenare! häromdan när jag var ute å åkte så började bilen låter som en stenkross i en av ventlilerna tror ja. men på låga motorvarv så låter de inget ibland.
är de någon som kan ha en aning om va de e för nått?? Det kanske inte ens är en ventil?

tja!! Lånar tråden lite, har ett liknande problem, när man varvar upp över typ 2.500-3000 varv så låter min skitskumt me (låter ingenting på låga varvtal), inte som en stenkross dock, mer som ett knorrande/skrapande ljud. Har inte märkt av att motorn eller nåt går sämre för det med det är jävligt störande...ovh i längden säkert inte helt nyttigt...Så, några idéer? Vore tacksam för tips på vad det kan vara...

Mvh Johan

En gång Volvo, Alltid Volvo

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juni 2008
När mitt vevstakslager rasade, lossnade vevstaken lite, och då lät det knack, knack, knack, med jämt mellanrum hela tiden, från start och följde med upp i varv.

Och det låter som om det kommer från ventilkåpan, eftersom kolven går emot insugsventilerna och så fortplantar sig ljudet upp igenom ventilerna...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

89 Inlägg
22 juni 2008
Låter den så hela tiden eller bara när den e varm eller bara när den e kall?

4 001 Inlägg
22 juni 2008
TurbOla skrev:
När mitt vevstakslager rasade, lossnade vevstaken lite, och då lät det knack, knack, knack, med jämt mellanrum hela tiden, från start och följde med upp i varv.

Och det låter som om det kommer från ventilkåpan, eftersom kolven går emot insugsventilerna och så fortplantar sig ljudet upp igenom ventilerna...

Då var dina ventiler krokiga oxå?

Njae, ifall det är vevlagerras så är ljudet för att vevstaken blir glapp mellan vevaxel och vevstake

Har inte dessa motorerna haft en del problem med kolvbultarna att dom börjat låta?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
23 juni 2008
Kolla om där sitter filter till vevhusventilationen, gör där det så ta bort det...men det kommer nog inte att lösa problemet men mest troligen så är det därför problemet uppstått....

Lycka till....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

97 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
den låter så hela tiden. finna inte så mycket mer å göra än att rina ur motorn å fixa det.

285 Inlägg
23 juni 2008
aj aj vet hur de är håller på att riva ur motorn på min nu..likadant..har du en 16t turbo i de är den som sitter i R va?

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 juni 2008
kolvas skrev:
TurbOla skrev:

Njae, ifall det är vevlagerras så är ljudet för att vevstaken blir glapp mellan vevaxel och vevstake

Har inte dessa motorerna haft en del problem med kolvbultarna att dom börjat låta?

Har inte hunnit kolla på ventilerna ännu, ska inspektera dom i veckan. Men nej, ventilerna verkar vid första anblicken ha klarat sig, däremot gjorde dom duktiga jack i kolven. Kolven är alltid mjukare än ventilerna.

Med H-profilstakarna jag köpte fick jag ARP-bultar, så det ska inte vara några problem, bara man drar med rätt moment. smile

Mitt vevstakslager var tunt som papper, fullt av metallspånor som gjort repor i vevstaken, och satt igen oljesilen, och vevstaken hade bankat i toppen och i blocket. 3ans vevstake.

4 001 Inlägg
23 juni 2008
TurbOla skrev:
kolvas skrev:
TurbOla skrev:

Har inte hunnit kolla på ventilerna ännu, ska inspektera dom i veckan. Men nej, ventilerna verkar vid första anblicken ha klarat sig, däremot gjorde dom duktiga jack i kolven. Kolven är alltid mjukare än ventilerna.

Med H-profilstakarna jag köpte fick jag ARP-bultar, så det ska inte vara några problem, bara man drar med rätt moment. smile

Mitt vevstakslager var tunt som papper, fullt av metallspånor som gjort repor i vevstaken, och satt igen oljesilen, och vevstaken hade bankat i toppen och i blocket. 3ans vevstake.

Men hade vevstaken gått av då eller?
Ett vevlagerras med hel vevstake borde inte ha orsakat att kolv & ventil krockar.

ifall ventilerna gjort jack i kolven så är dom garanterat krokiga, mina ventiler blev krokiga och då var det inga jack i kolvarna utan bara märken, en ventil tål inte mycket stryk innan den blir krokig, min var ändå en 2V så där kom trycket rakt nerifrån, på en 4V så blir ju smällen på kanten av ventilen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
24 juni 2008
Okej...Låter som om nästan alla tror på samma sak...får väl hoppas att man hittar felet...Men hur kommer det sig att det inte låter nåt på låga varvtal?

En gång Volvo, Alltid Volvo

Avstängd
15 Inlägg
24 juni 2008
kör till skroten direkt, du vill inte veta vad som är fel.

Administratör
11 968 Inlägg
24 juni 2008
Jaever skrev:
kör till skroten direkt, du vill inte veta vad som är fel.

§1 Sundhet och "netiketten"
För att Garaget ska vara trivsamt för alla måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Ha särskilt det här i åtanke:

• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!
• Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.
• Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år hör inte hemma här.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 juni 2008
kolvas skrev:
TurbOla skrev:
kolvas skrev:

Men hade vevstaken gått av då eller?
Ett vevlagerras med hel vevstake borde inte ha orsakat att kolv & ventil krockar.

ifall ventilerna gjort jack i kolven så är dom garanterat krokiga, mina ventiler blev krokiga och då var det inga jack i kolvarna utan bara märken, en ventil tål inte mycket stryk innan den blir krokig, min var ändå en 2V så där kom trycket rakt nerifrån, på en 4V så blir ju smällen på kanten av ventilen

Bultarna hade börjat snurra ur sig, alltså gänga ur sig, så det var glapp i vevstakens ihopfästning, så det gick att skruva loss den för hand.
Det låter illa ifall ventilerna skulle vara krokiga, har som sagt inte kollat på det än, ska göra det imorgon.
När man ser på dom ifrån insugs och avgaskanalerna ser dom åtminstone raka ut.
Ska hämta ut kolvar och vevaxel imorgon.

Sök