3235
Sök

Edit:Kicker basar och steg(zx2500 S15L7) importfrågor.

Skogsfan
649 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Tjenare!

Nu när bilen och allt dess innehåll har brunnit så är det dags för nytt ljud. Och inte vill man då köpa någonting som är sämre än det man hade så tänkte byta upp mig lite:)

EDIT!:
Har nu bestämt mig för att importera ett kicker zx2500 monoblock och ett par kicker S15L7 basar.
Har då frågor angående importen. Är det värt det? Blir så sjukt mycket billigare om man inte räknar in frakt och tull(vet inte vad de kommer gå på men antagligen blir det väldigt mycket billigare ändå).

Läs nedre delen av tråden så framgår mina frågor.

MVH/Christofer
Senast redigerat av Faniskogen (25 juni 2008)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

263 Inlägg
23 juni 2008
ska du ha 2 basar så kör me dubbla 2ohm eller enkla 4ohm ska du ha 1 bas så ta en dubbel 4ohm steget där ska väl levera 3000w enligt vad som står i 2ohm om jag inte minns fel så en bas som tål 3000 och lite till är ju att föredra iaf

lite enkelt beskrivet

Bjuuuu han!!

497 Inlägg
24 juni 2008
det steget ger 2200wrms inte 3000 men klart det är prisvärt

Skogsfan
649 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
Audi-powah skrev:
det steget ger 2200wrms inte 3000 men klart det är prisvärt

Ja jo nej jag hade inte direkt förväntat mig att det skulle ge 3000 i en bil. Är väll som nästan allt mätt i 14,4V med optimala förhållanden så.

Men vad tror ni, blir två sådana basar för lite/för mycket? Kan tänka mig att kicker tål lite mer än vad de utger också i kombination med att sinus inte kommer ge ut allt som det står på paketet och iom så kanske det kan bli ganska lagom?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

1 688 Inlägg
24 juni 2008
Ska du driva på i 1 ohms last så är det 2 st basar med 2x4ohms spolar på som gäller.
Ska du driva i 2 ohm blir det 2 st 2x2ohms basar som är seriekopplade för att få 2 ohms belastning.
Eller har jag tänkt galet nu?

Lycka te! smile
Senast redigerat av Losgard (24 juni 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
24 juni 2008
Steget funkar utmärkt till att spela så taket gungar i takt med musiken men vill du ha mer välljud och kontroll på basarna så hade jag valt ett finare o mer påkostat steg.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Skogsfan
649 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
dbakuten skrev:
Steget funkar utmärkt till att spela så taket gungar i takt med musiken men vill du ha mer välljud och kontroll på basarna så hade jag valt ett finare o mer påkostat steg.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Jo det kan jag tänka mig. Fick en galen idé om att slå till på ett zx2500.1, kicker då alltså.
Hur står sig detta steget? Mycket bättre än sinus live steget borde det ju vara med tanke på priset? och vad för basar skulle behövas för detta steget? Hur är det med ström osv?

Fan i skogen!

497 Inlägg
24 juni 2008
kör hellre med 2 mutant 1500.1. där finns kräm så det räcker plus att det är mycket renare ljud i mutant stegen än sinus.
pluss att dom är billiga nu:P

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
24 juni 2008
Faniskogen skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Jo det kan jag tänka mig. Fick en galen idé om att slå till på ett zx2500.1, kicker då alltså.
Hur står sig detta steget? Mycket bättre än sinus live steget borde det ju vara med tanke på priset? och vad för basar skulle behövas för detta steget? Hur är det med ström osv?

Det är lika stor skillnad som priset mellan de stegen enligt mig. Så det är nog plånboken som får styra i det fallet.
Angående ström så behövs ett extra batteri i båda fallen om man ska få ut vad stegen prestera.

Med vänlig hälsning//Björn
www.dbakuten.se
.

733 Inlägg
25 juni 2008
om du har pengar så tycker jag definitivt att du ska köpa kicker zx2500.1 istället för sinus... kör med kickers monoblock och jag är extremt imponerad av deras prestanda, design och kvalitet smile

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Skogsfan
649 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
dbakuten skrev:
Faniskogen skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Det är lika stor skillnad som priset mellan de stegen enligt mig. Så det är nog plånboken som får styra i det fallet.
Angående ström så behövs ett extra batteri i båda fallen om man ska få ut vad stegen prestera.

Med vänlig hälsning//Björn
www.dbakuten.se
.

Låter ju riktigt lovande!
Ja jag upptäckte att priset inte skulle stiga så värst mycket ifall man importerade 2500steget från USA än om jag skulle köpa sinus3000 steget här i sverige.. sjukt nog. Dock kanske det finns en hake med detta? förutom svårt med garanti osv då..
Vet ni hur det är med batterin utomlands, är de mycket billigare där? Hittade inga svenska priser så hade inget och gämföra med, men ett yellowtop 65/75amp nytt på ebay kostade ca 1300 vilket jag tycker låter billigt?

Några rekommenderade basar till 2500 steget?

Fan i skogen!

733 Inlägg
25 juni 2008
basarna du borde använda är Kicker L7 15 " med 2 ohms spolar.... kör du mindre basar än dessa så kommer de att svettas :p
M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

336 Inlägg
25 juni 2008
Audi-powah skrev:
kör hellre med 2 mutant 1500.1. där finns kräm så det räcker plus att det är mycket renare ljud i mutant stegen än sinus.
pluss att dom är billiga nu:P

men de e ändå piss, har man en kicker bas/basar så har man ett kicker steg smile

//
Roe

Skogsfan
649 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:
basarna du borde använda är Kicker L7 15 " med 2 ohms spolar.... kör du mindre basar än dessa så kommer de att svettas :p
M.v.h. Emil

Haha, yes! Ja hade funderat på ett par sådana:) Du menar 2 st då antar jag? Löjligt billiga dem också, 1500 kr. Utan frakt då iof men kan ju inte bli några kosmiska priser på den.

Sedan så detta med tullen? Man kan skicka dem som "used electronics" har jag hört och slippa tull? men då får maxvärdet vara max 800 kr eller är jag ute och dillar? Men även med tull så kommer jag ju tjäna massor på att importera då det väll bara är en viss procent på sakerna som de tar?
Senast redigerat av Faniskogen (25 juni 2008)

Fan i skogen!

733 Inlägg
25 juni 2008
Faniskogen skrev:
thulle1 skrev:
M.v.h. Emil

Haha, yes! Ja hade funderat på ett par sådana:) Du menar 2 st då antar jag? Löjligt billiga dem också, 1500 kr. Utan frakt då iof men kan ju inte bli några kosmiska priser på den.

Sedan så detta med tullen? Man kan skicka dem som "used electronics" har jag hört och slippa tull? men då får maxvärdet vara max 800 kr eller är jag ute och dillar? Men även med tull så kommer jag ju tjäna massor på att importera då det väll bara är en viss procent på sakerna som de tar?

2 st hade blivit gött ja :)Prata med decibel här inne på garaget ang. såna saker som att få det skickat... jag tror att det ändå blir dyrt.... du kan lägga minst 50% av priset på saken/sakerna som kommer komma til

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Skogsfan
649 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
Yes, tror nog att två sådana och det där steget kommer låta susen! smile

yeah, decibel får gärna svara på mina frågor om import och även alla andra bra tips han har. Kan ju PMa också ifall du vill. Även andra med erfarenhet får ju självklart också jättegärna skriva!

Tror du verkligen det kommer bli så mycket extrakostnader?

Frakten kan väll ändå inte gå på halva priset på alla varor. Och även om jag får betala tull så är väll det bara en viss procent på varorna och då kommer jag ändå få det sjukt billigt. Man får ju sakerna där för knappt 1/3 del av priset här i sverige..

Fan i skogen!

733 Inlägg
27 juni 2008
det kommer bli ca 50 % mer om inte mer... om du ska ha grejorna lagligt... men du kanske kan får det billigare på något vis

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Skogsfan
649 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:
det kommer bli ca 50 % mer om inte mer... om du ska ha grejorna lagligt... men du kanske kan får det billigare på något vis

M.v.h. Emil

Ojdå, ok. Men hur kan detta komma sig? Vad är det som kommer att kosta så mycket? Annars finns det ju sätt att komma undan tullen osv har jag hört men lite riskabelt ifall paketet kommer bort på vägen då ersättningen bli kass..

men som sagt, någon som har koll på vilka kostnader som kommer tillkomma ifall jag importerar sakerna?

Fan i skogen!

Mekaniker
212 Inlägg
27 juni 2008
Kikade lite på e-bay snabbt nu och hittade två kicker l7 15" för 418$ och frakten på dom skulle kosta 159$ så totalt blir de ca 3467 svenska kronor och tullen med momsen är ca 25% på den totala kostnaden, alltså även frakten inräknat.
Då hamnar vi på ca 4333kr för varorna som priset är utsatt till 2512kr på e-bay.
Om du då kollar på en likadan bas i sverige hittar jag denna på db-akuten för ca 4500:- och då ser man ju att det är ungefär halva priset eftersom det var 2 som såldes på e-bay.

Detta är då som jag har uppfattat de men jag kan ha fel också.
Kika på Tullverket om du vill veta mer om det.

Ska själv prova imortera lite billjud till nästa sommar.
Senast redigerat av pontan36 (27 juni 2008)

Skogsfan
649 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
pontan36 skrev:
Kikade lite på e-bay snabbt nu och hittade två kicker l7 15" för 418$ och frakten på dom skulle kosta 159$ så totalt blir de ca 3467 svenska kronor och tullen med momsen är ca 25% på den totala kostnaden, alltså även frakten inräknat.
Då hamnar vi på ca 4333kr för varorna som priset är utsatt till 2512kr på e-bay.
Om du då kollar på en likadan bas i sverige hittar jag denna på db-akuten för ca 4500:- och då ser man ju att det är ungefär halva priset eftersom det var 2 som såldes på e-bay.

Detta är då som jag har uppfattat de men jag kan ha fel också.
Kika på Tullverket om du vill veta mer om det.

Ska själv prova imortera lite billjud till nästa sommar.

Jo precis, det är ett sådant där paket jag också kikat på:)

Men kan man inte be dem skicka sakerna som "used electronics" och skippa tullen? Eller är detta dumdristigt?

Fan i skogen!

Sök