4990
Sök

hur stor kabelarea behöver jag för 200A

198 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#1
hej, beställde nyss ett Mutant MT1500.1 XXX som är avsäkrat på 200A, hur stor kabel tycker ni jag ska använda? på nårdik så finns det 33mm kabelpaket som är upp till 160A.

räcker en 35-40mm kabel tro?

8 156 Inlägg
24 juni 2008
#2
Beror på hur lång kabel du ska ha.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

198 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#3
den kabeln på nårdik va 5,5m pluskabel, de lär sitta i en saab 900 inte i bmwn som jag har på garaget, så runt den längden

8 156 Inlägg
24 juni 2008
#4

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

198 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#5
ojsan, nja det är väl inte mitt område men jag kan kanske försöka tyda nått av det ändå haha smile

Got N/A?
358 Inlägg
24 juni 2008
#6
45mm^2 enl. listan på zatzy:
http://www.zatzy.com/bilstereo/242296-k … r-m-m.html

Carbonize har ruggigt fint pris på 50mm^2 kit för tillfället:
http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=817
Senast redigerat av GroundX (24 juni 2008)


202 Inlägg
24 juni 2008
#7
GroundX skrev:
45mm^2 enl. listan på zatzy:
http://www.zatzy.com/bilstereo/242296-k … r-m-m.html

Carbonize har ruggigt fint pris på 50mm^2 kit för tillfället:
http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=817

Hur är det med sådana "lättviktskablar", är det aluminium i dom?

198 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#8
det konstiga med det där 50mm^2 kittet är att säkringen ligger på 150A, men 50mm tål ju 200A enligt zatzy ?

om det nu är alu i lättviktskablar så kan det ju bero på det, men jag känner mig ytterst tveksam till att aluminium ska ha sämre effekttålighet, är ju en sämre ledare än koppar däremot.

2 665 Inlägg
24 juni 2008
#9
För tjockt kan det aldrig bli bara för klent. Ta 2st 25mm2. enklare att lägga undermattorna.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Team Autohifi!
865 Inlägg
24 juni 2008
#10
Ledningsförmågan i denna ALU " Lättviktskabel" är ca 2-3% sämmre än koppar.
Inget man som normal amvändare märker av.

Att det sitter 150amp i paketet har nog inget med tåligheten på kabeln att göra.
Du ska kunna köra 200amp på denna utan problem.


TEAM dBAkuten
865 Inlägg
24 juni 2008
#11
MrCalle skrev:
Ledningsförmågan i denna ALU " Lättviktskabel" är ca 2-3% sämmre än koppar.
Inget man som normal amvändare märker av.

Att det sitter 150amp i paketet har nog inget med tåligheten på kabeln att göra.
Du ska kunna köra 200amp på denna utan problem.

Nja Calle nu får du gå om Fysiken. wink

Koppar har ca 1/3 bättre ledningsförmåga en Aluminium men fortfarande så leder Aluminium så bra så man kan utan problem använda det som ledare till mindre installationer. Men jag rek om man har en stereo anläggning på 10000:- + så hade jag valt Koppar kabel som strömkabel.
Inget blir bättre än kedjans sämsta länk

MVH//Björn
www.dbakuten.se


21 761 Inlägg
24 juni 2008
#12
Rå för koppar är ca 0,0175, Rå för aluminium är ca 0,028.

5m lång 50mm2 kopparkabel får ca 0,35V spänningsfall vid 200A
5m lång 50mm2 aluminiumkabel får ca 0,56V spänningsfall vid 200A

198 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#13
nu är det ju såhär att jag har ju inga kursböcker till hands eftersom det är sommarlov, men Rå på en kopparkabel är väl .0175ohm per meter om jag inte missminner mig? vad är det på aluminium då.

EDIT: aah Drönirettab hann före mig smile , Ja man får ett fall på ca 0.21v om jag har en aluminiumkabel och det tycker inte jag är särskilt välkommet
Senast redigerat av Svanholm (24 juni 2008)

8 156 Inlägg
24 juni 2008
#14
Det är ju skillnad på avsäkring och vad kabelarean klarar av. Ska man tävla är reglerna hårda när det gäller avsäkringen.

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
http://www.unlimited-power.co.uk/cable_sizing.html

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

198 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#15
jomen visst, men det här är för hobbybruk. kan tänka mig att med det där steget till en pioneer 12a på 1000wrms kan de bli lite snålt med ett original batteri, kan man göra som så att man drar t.ex en 25mm2 kabel bak till ett annat batteri och jordar det därbak för att få en lite stabilare ström?

eller kommer båda batterierna belastas lika mycket då så jag ändå måste ha 50mm2 hela vägen?
bekvämt om man inte behöver ha en 50mm2 hela vägen.

kan tillägga att det här är mitt första ljudbygge så tips är välkommet. (försöker även få fram en bra låda till basen i probox2000 men kan inte programmet särskilt bra, Pioneer TS-W3001D4 12")
Senast redigerat av Svanholm (24 juni 2008)

10 287 Inlägg
24 juni 2008
#16
Beror på hur du säkrar denna kabel. Tänk på att kabel skall säkras enligt tabell för att undvika kabelbrand vid kortslutning.
Men 25kvmm känns tunt...

/Göran

Svanholm skrev:
jomen visst, men det här är för hobbybruk. kan tänka mig att med det där steget till en pioneer 12a på 1000wrms kan de bli lite snålt med ett original batteri, kan man göra som så att man drar t.ex en 25mm2 kabel bak till ett annat batteri och jordar det därbak för att få en lite stabilare ström?

eller kommer båda batterierna belastas lika mycket då så jag ändå måste ha 50mm2 hela vägen?
bekvämt om man inte behöver ha en 50mm2 hela vägen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
24 juni 2008
#17
200A kan man köra på en 50mm2, har ja vore med om och de har funkar finemang.
25 blir nog för tunt som Sharky säger. smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

198 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#18
okej, så att även om jag skulle ha ett till batteri därbak så får jag dra 50mm2 hela vägen?, måste de va samma storlek på båda batterierna ? läste nånstans att annars överladdas det ena.

337 Inlägg
24 juni 2008
#19
Hej...

Värt att tänka på alu vs koppar du får inte belasta en 50 alu lika mycket som en 50 koppar.

Billjud=mycket vibration=rk eller mk koppar

Alu är mycket mera bångstyring och jag tror inte jag har sett alu som är rk utan bara fk

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Team Autohifi!
865 Inlägg
25 juni 2008
#20
dbakuten skrev:
MrCalle skrev:
Ledningsförmågan i denna ALU " Lättviktskabel" är ca 2-3% sämmre än koppar.
Inget man som normal amvändare märker av.

Att det sitter 150amp i paketet har nog inget med tåligheten på kabeln att göra.
Du ska kunna köra 200amp på denna utan problem.

Nja Calle nu får du gå om Fysiken. wink

Koppar har ca 1/3 bättre ledningsförmåga en Aluminium men fortfarande så leder Aluminium så bra så man kan utan problem använda det som ledare till mindre installationer. Men jag rek om man har en stereo anläggning på 10000:- + så hade jag valt Koppar kabel som strömkabel.
Inget blir bättre än kedjans sämsta länk

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Nja kanske skrev klumpigt.

Men av den totala spänningen är inte koppar 1/3 bättre i ledningsförmåga utan av spänningsfallet så har koppar ca 1/3 mindre spänningsfall än Alu.

Dessa kitt tycker jag är riktigt bra EFTERSOM de gör att de som har köpt ett stort steg som kräver mycket kan köpa ett kitt utan att de gråter.
Detta är ofta ett problem att folk köper stora steg och sen köper de 10mm2 till det!!! -Inte bra
Som svar när man frågan - Varför?
Så får man oftast till svar att kabel var så J....A dyr?

Men som Björn säger... köper man dyrarare steg så tycker även jag att man ska sattsa på en riktig koppar kabel, en sådan kostar tyvärr men i förhållande till vad stegen kostar så är det en strunt summa.



Sök