3165
Sök

Bas som börjar ryka

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
min bas börjar ryka när man basar alltså från spolen basen är en jbl p1220e II  å steget är ett sinuslive sl a-1500 å efter att den har börja ryka så har den börjat spela mkt mindre i mitt tycke  är inte lika mkt tryck i den..  lådan är 46liter å basen är vänd med magneten utåt å de är en 4" port på 24 cm  å den är halvägs in å halvägs ut  asså 50/50.. nån som hat tips på fel

2 911 Inlägg
24 juni 2008
Felkoppling eller fel på basen, jag gissar på det första.

Hur har du kopplat ?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
kopplat? basens spole är på 4 ohm så har jag bara koppla till steget altså 4 ohm å jag kör på gainen inte enns på halva åså har jag lpfiltret på 100 hz å de andra  vad den får spela som minst vad de nu heter på 35 hz

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
24 juni 2008
christofer_k skrev:
kopplat? basens spole är på 4 ohm så har jag bara koppla till steget altså 4 ohm å jag kör på gainen inte enns på halva åså har jag lpfiltret på 100 hz å de andra  vad den får spela som minst vad de nu heter på 35 hz

Kanske delar den högt så konan inte rör sig fram o tillbaka tillräckligt för att kyla....eller kolla steget om det får tillräckligt med ström, hur du jordat, låter nästan som något strömstrul....

Mvh

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
har haft de så i typ 1 år nu å de har spelat bra  jorden har jag bultat dast i plåten som jag har rengort från färg å sånt medrondel med slipskiva sen så har jag batteriet bak  så de e inga långa kablar sen så tror jag batteriet är på 67 ah lr nå sånt 65 ah å generator stog de 94 ah så de varkar sitta en rätt så stor generator på bilen men men  jag kör ju inte enns med gainen under hälften  å så har jag 0 på subutgången  den grå ner till -15 och upp till +15 å jag tror den ska ge 2,5 volt ut på lowinputen

Got N/A?
358 Inlägg
24 juni 2008
Klen ström, låg spänning eller för korta rör i porten skulle jag gissa på.
Om basen börjat ryka så är den i regel bara att kassera/omkona. Mät impedansen på båda spolarna i basen så att det inte ser knepigt ut där (3.8-4.1Ohm).

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
GroundX skrev:
Om basen börjat ryka så är den i regel bara att kassera/omkona. Mät impedansen på båda spolarna i basen så att det inte ser knepigt ut där (3.8-4.1Ohm).

inge fel på basen  å de är rätt port långd till den lådan ... spolen stog på 4 ohm  nu när jag testa å strömmen ligger på 12,50 volt när bilen står av med allt av  å de är när jag kör  de börjar ryka   luktar bränt  kan vara de där att basen rör sig för snabt så den inte hinner kyla av sig

Got N/A?
358 Inlägg
24 juni 2008
christofer_k skrev:
GroundX skrev:

inge fel på basen  å de är rätt port långd till den lådan ... spolen stog på 4 ohm  nu när jag testa å strömmen ligger på 12,50 volt när bilen står av med allt av  å de är när jag kör  de börjar ryka   luktar bränt  kan vara de där att basen rör sig för snabt så den inte hinner kyla av sig

Låter som att basen får för lågt motstånd. Men är låda och port rätt beräknade så torde inte problemet ligga där.
Är du säker på att du har bra kabeldragning (jord, pluskabel, högtalarkabel?)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
kabeldragningen är bra .. men lådmåtten är ej rätta till basen  men  har kollat å lådan ska funak med den portlängden m.m  kanske  måst bygga  ny låda, men  i början spela den  mkt högte å bättre ..   kan de hjälpa å lägga in nå mjukt i lådan ?  har haft i trassel men  hälften av de har flygit ut ur lådan  kanske lägga in nån handuk lr trasor i lådan
Senast redigerat av christofer_k (24 juni 2008)

2 911 Inlägg
24 juni 2008
Din låda är avstämd på cirkus 45hz så det ska inte vara nån fara.

Jag tror något har hänt på strömsidan/steget, endera att steget falerat rent elektriskt alternativt att jorden är wacko.
Har du ingen annan sketen bas att prova med ?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
har 4 st proson 8" basar men inge låda till dem .  får väll ta å kolla igenom  strömmen till allt imorgon, rengära å bulta fast hårt

lr så är de hörseln som har  börja bli sämre.. kanske bäst å köpa nån värre bas
Senast redigerat av christofer_k (24 juni 2008)

BilstereoNörd
576 Inlägg
24 juni 2008
Troligtvis har du hittat en skiva med feta baslåtar wink och spelat hårt med mycket bas så att lådan fått spela under sin avstämningsfrekvens (45Hz läste jag i tråden)... då det blir stora konrörelser utan att leverera bas som bara värmer talspolen...
Använder du subsonicfilter??
I ditt fall är det lämpligt att ha det inställt på ca 35Hz för att inte pressa högtalaren i onödan..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
yes har de på 35 hz:)

2 665 Inlägg
24 juni 2008
som någon sa så brukar det var skrot när det ryker. Har du 2 talspolar i den basen??

12,5V är inte ström utan spänning!!!

Ampere är ström.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
som någon sa så brukar det var skrot när det ryker. Har du 2 talspolar i den basen??

12,5V är inte ström utan spänning!!!

Ampere är ström.

nej en spole ..   hur skas jag mäta fram spänningen  om den sjunker för mkt när jag spelar?

21 761 Inlägg
24 juni 2008
Sätt mätpinnarna på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter, inte på batteripolerna. Om du mäter på batteripolerna så blir inte mätningen pålitlig eftersom man inte vet säkert att spänningen verkligen kommer fram till steget.

Spela sedan någon/några låtar med mycket bastoner, det är enklast att mäta spänningen då. Om man spelar musik med korta basdunk så hinner inte multimetern med att mäta, men med bastoner så är chansen större att den hinner med att mäta.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
de sjunker inte så mkt  när bilen är igång men testade resistans mäta jord kabeln fån batteri spolen till steget å den visa 5 ,5ohm så jag rengjorde  där bak så fick jag ner de till 2ohm  de ska ju vara o  där lr iaf + visa 0,001 .

http://www.MickeJ.se
34 Inlägg
25 juni 2008
låter nästan som med min 15" den luktar rätt illa efter ja pressat den  i 2-3 minuter å konan kan man nästan steka ägg på efteråt hmm

Kör: Volvo 740 TIC - 86

70 Inlägg
25 juni 2008
hum kolla steget kan även va det att spolen är sleten,

Sök