Tips ang. montering av solfilm på bilen.

eea www.teamunlimited.se
24 juni 2008 · 132 Inlägg

Nu har jag försökt så många ggr att jag inte har någon film kvar:p

Snälla ge mej tips! (ge mej alla tips du har)

Jag lyckas inte få filmen att glida på rutan, den gör ju det när jag provar på andra rutor, dock mycket mindre film.
Spelar det någon roll vad man har tvättat rutan med tidigare?

Sen lyckades jag naturligtvis göra sönder filmen när jag skulle applicera den.

Lyckades dock med halva bakrutan, men det är väl ingen idé att dela filmen på två?


Tacksam över svar big_smile

eea.

Team Unlimited
www.teamunlimited.se
BARRET
24 juni 2008 · 561 Inlägg

Har du på massa såpvatten?? Massa sånt så kan du hålla på till fan tar dig innan det torkar smile Sen skrapar du bara ut vattnet med en gummiskrapa

eea www.teamunlimited.se
24 juni 2008 · 132 Inlägg

Såpa?
Jaha, då glider det som fan eller ? tongue
Får prova det när jag har köpt ny film wink


eea.

Team Unlimited
www.teamunlimited.se
azid Det som inte dödar gör ont
24 juni 2008 · 2 668 Inlägg

eea skrev:
Såpa?
Jaha, då glider det som fan eller ? tongue
Får prova det när jag har köpt ny film wink


eea.

såpan tar bort spänningarna i vattnet och gör att det lättare breder ut sig

2slow
eea www.teamunlimited.se
24 juni 2008 · 132 Inlägg

azid skrev:

eea skrev:
Såpa?
Jaha, då glider det som fan eller ? tongue
Får prova det när jag har köpt ny film wink


eea.

såpan tar bort spänningarna i vattnet och gör att det lättare breder ut sig

ja, precis, märkte det. vattnet lägger sej inte som en hinna sådär som man vill ha det.


eea.

Team Unlimited
www.teamunlimited.se
båge montör och hobby mekaniker
24 juni 2008 · 2 672 Inlägg

har hört att det ska vara bra att använda en isskrapa med en trasa på att skrpa av vattnet med? för att inte göra massa repor! funkar detta?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
nerd
25 juni 2008 · 17 Inlägg

det beror på vilken film man använder, biltemas solfilm ska man inte använda såpvatten till för tydligen sabbar man limmet då!?

Gasar tills det rasar, och rasar det så bygger man nytt....
Cruizr
14 juli 2008 · 417 Inlägg

eea skrev:
Nu har jag försökt så många ggr att jag inte har någon film kvar:p

Snälla ge mej tips! (ge mej alla tips du har)

Jag lyckas inte få filmen att glida på rutan, den gör ju det när jag provar på andra rutor, dock mycket mindre film.
Spelar det någon roll vad man har tvättat rutan med tidigare?

Sen lyckades jag naturligtvis göra sönder filmen när jag skulle applicera den.

Lyckades dock med halva bakrutan, men det är väl ingen idé att dela filmen på två?


Tacksam över svar big_smile

eea.

klart det e snyggare med en hel bit solfilm i bakrutan, men har du tålamod så skarva den. det går att få det snyggt om du inte lyckas med hel montering. skarvarna gömmer du vid en värmeslinga...

mvh/Jocke

roxxy
15 juli 2008 · 3 Inlägg

använd brëklin broms rengöring det funkar skit bra kostar inte mycket als.smile

Saab 9000 CD "Orange power" (1992)
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
19 mars 2009 · 2 258 Inlägg

Angingen kan du lämna in bilen.. elelr oxå fjäskar du för nån på Knallelands parkeringen en Fredag/Lördag kväll.. så blir de fort fixat wink

Sump Runk Rätt O Slätt!
Stefan Varberg Supraman
21 mars 2009 · 2 300 Inlägg

Förarbetet e allt, orkar man inte med de så e de bara att lämna in.
du kan använda såpvattnet du använder för att applicera filmen med för att rengöra rutan tillsammans med scotchbrite (svamp med grön el vit sträv platta)
gå på att rengör ett par ggr och kör med rakblad, torka även runt om kring i bilen för att minska risken för att dammet ska sätta sig.
Innan du sedan sätter på filmen så skölj rutan med såpvattnet ordentligt så att om det ligger damm eller så kvar så åke de väck.
Beroende på rutan så kan de ev krävas att du formar filmen med värme.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
BudgetDunkaren Osponsrad
21 mars 2009 · 1 631 Inlägg

nerd skrev:
det beror på vilken film man använder, biltemas solfilm ska man inte använda såpvatten till för tydligen sabbar man limmet då!?

Jag använde Feltemas toning och sprutade på en blandning av vatten och Yes diskmedel. Hade i ungefär en tesked diskmedel i en halvliter vatten. Funkar bra som satan smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
biber
21 mars 2009 · 429 Inlägg

Det krävs lite pill för att få det "bra", blir ju alltid snyggast om man lämnar in den, fast då kostar det där efter. Tipset är som ovan säger, förarbetet är viktigast, så försök att inte stressa smile

Lycka till

// Pontus
bleedingstar
22 mars 2009 · 270 Inlägg

jag skulle lämna in för toning.. gör man det själv så är det snyggt i 1-2 veckor sen börjar det komma en massa små bubblor vilket inte är snyggt... det är iaf min erfarenhet. men jag kanske inte har lyckats så bra men men.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
13 november 2012 · 901 Inlägg

nerd skrev:
det beror på vilken film man använder, biltemas solfilm ska man inte använda såpvatten till för tydligen sabbar man limmet då!?

jag har biltemas men det verkar limmet funkar inte alls pga det har släppt på det hela bakrutan.Ska man inte använda såpa ändå?

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
13 november 2012 · 901 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:

nerd skrev:
det beror på vilken film man använder, biltemas solfilm ska man inte använda såpvatten till för tydligen sabbar man limmet då!?

Jag använde Feltemas toning och sprutade på en blandning av vatten och Yes diskmedel. Hade i ungefär en tesked diskmedel i en halvliter vatten. Funkar bra som satan smile

jag har också biltemas men har släpt! kanske diskmedel som jag använt var inte bra...

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
KolGruvan
13 november 2012 · 1 450 Inlägg

Köpte min på autoexperten har ja för mig, använde såpa vatten, har suttit där i över 2 år och e inte en enda bubblan eller nånting=)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Mullethemeck
14 november 2012 · 91 Inlägg

Skrev i en annan tråd precis och har ganska hyfsad erfarenhet i ämnet,

Varningens ord på dom lite billigare modellerna (läs, allt för billiga) Så är det bara en färgad plastfilm och ger därför inget vidare UV skydd, mattas snabbt och blir lätt repigt mm..

Samt att går man upp på dom lite mer prisvärda modellerna är dom lite snällare att arbeta med, och inte fullt så stela! Detta då bortsett ifrån att dom består av flera lager, bland annat en skyddsfilm som är starkare mot repor osv.


Jag brukar köra Med AD-centers modeller, riktigt nöjd med dom, och har monterat en hel del, har även lite erfarenhet inom just dekalmontering osv..

Finns garanterat dyrare men dom funkar utmärkt tycker jag.

Är man dessutom lite smart och lägger den filmen som skyddar limmet, på den sidan som ska vara utåt som ett slags skydd, just när man monterar och arbetar med skrapan osv, så kan man få ett grymt resultat, har aldrig fått en repa eller slitning på mina installationer.


Mvh

Sen lite att tänka på,

Du behöver en skalpell och en plastskrapa (dom som följer med brukar vara riktigt dåliga, och ha lite tvär-ägg som repar)

Skär ut filmen i hyfsad storlek, (bättre lite för stor en liten)

Rengör ytan noggrant först!
Till detta är en blandning av 50% Vatten och 50% T-röd bäst. (vattenblandning för att vara skonsam mot ev, lack.
Använd inte papper som luddar, tidningspapper eller en bra trasa (eftertorka med tidningspappret för att få det helt torrt)

Såpvatten skall användas, men va noga med att inte ha för mycket såpa i! då kommer det bli avlagringar och omöjligt att få bort det ifrån filmen, Vi snackar alltså en droppe eller 2 i typ 2-3 dl vatten som max..

spraya rutan med ett täckande skickt, ta bort skyddsfilmen ifrån toningsfilmen, (ta till vara på skyddsfilmen)
spraya kontaktytan på toningsfilmen med ett lätt täckande lager såpvatten.
sätt den på plats, genom att börja ifrån mitten och jobba dig utåt.

Här kan jag inte förklara exakt då allt beror på hur rutan är välvd med mera, utan det är en erfarenhetsgrej och pröva sig till...! Mennär filmen fäst lite lätt placerar du skyddsfilmen ovanpå så du får en kontaktyta att skrapa mot istället för själva toningsfilmen, så kan du jobba lite hårdare! Spraya även här så skrapan glider lättare.

Sen är det bara att jobba ut alla bubblorna! från mitten och ut! tillslut får du ta fram skalpellen och peta in filmen och kanske skära till vissa ställen!


Hoppas det här hjälper dig lite, Kanske var lite rörig men är sjukt trött och ska sova nu!

Lycka till!

Senast redigerat av Mullethemeck (14 november 2012)

Mitsubishi EVO IV "Vintersläden" (1997)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
14 november 2012 · 901 Inlägg

xVolvo240x skrev:
Köpte min på autoexperten har ja för mig, använde såpa vatten, har suttit där i över 2 år och e inte en enda bubblan eller nånting=)

ok,tack!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
14 november 2012 · 901 Inlägg

Mullethemeck skrev:
Skrev i en annan tråd precis och har ganska hyfsad erfarenhet i ämnet,

Varningens ord på dom lite billigare modellerna (läs, allt för billiga) Så är det bara en färgad plastfilm och ger därför inget vidare UV skydd, mattas snabbt och blir lätt repigt mm..

Samt att går man upp på dom lite mer prisvärda modellerna är dom lite snällare att arbeta med, och inte fullt så stela! Detta då bortsett ifrån att dom består av flera lager, bland annat en skyddsfilm som är starkare mot repor osv.


Jag brukar köra Med AD-centers modeller, riktigt nöjd med dom, och har monterat en hel del, har även lite erfarenhet inom just dekalmontering osv..

Finns garanterat dyrare men dom funkar utmärkt tycker jag.

Är man dessutom lite smart och lägger den filmen som skyddar limmet, på den sidan som ska vara utåt som ett slags skydd, just när man monterar och arbetar med skrapan osv, så kan man få ett grymt resultat, har aldrig fått en repa eller slitning på mina installationer.


Mvh

Sen lite att tänka på,

Du behöver en skalpell och en plastskrapa (dom som följer med brukar vara riktigt dåliga, och ha lite tvär-ägg som repar)

Skär ut filmen i hyfsad storlek, (bättre lite för stor en liten)

Rengör ytan noggrant först!
Till detta är en blandning av 50% Vatten och 50% T-röd bäst. (vattenblandning för att vara skonsam mot ev, lack.
Använd inte papper som luddar, tidningspapper eller en bra trasa (eftertorka med tidningspappret för att få det helt torrt)

Såpvatten skall användas, men va noga med att inte ha för mycket såpa i! då kommer det bli avlagringar och omöjligt att få bort det ifrån filmen, Vi snackar alltså en droppe eller 2 i typ 2-3 dl vatten som max..

spraya rutan med ett täckande skickt, ta bort skyddsfilmen ifrån toningsfilmen, (ta till vara på skyddsfilmen)
spraya kontaktytan på toningsfilmen med ett lätt täckande lager såpvatten.
sätt den på plats, genom att börja ifrån mitten och jobba dig utåt.

Här kan jag inte förklara exakt då allt beror på hur rutan är välvd med mera, utan det är en erfarenhetsgrej och pröva sig till...! Mennär filmen fäst lite lätt placerar du skyddsfilmen ovanpå så du får en kontaktyta att skrapa mot istället för själva toningsfilmen, så kan du jobba lite hårdare! Spraya även här så skrapan glider lättare.

Sen är det bara att jobba ut alla bubblorna! från mitten och ut! tillslut får du ta fram skalpellen och peta in filmen och kanske skära till vissa ställen!


Hoppas det här hjälper dig lite, Kanske var lite rörig men är sjukt trött och ska sova nu!

Lycka till!

tack för det långa svaret.:-)
Jag har biltemas solfilm (1film) dock på bakrutan har släppt o visste inte vad/hur skulle jag göra.Troligen har använt för lite,eller för svag diskmedel.Jag får prova med 1 tsk såpa/½lit vatten. Eventuellt -eftersom finns limm- har blivit "klistrat" insidan ut dvs med klistret mot kupeet istället för rutan.
tack åter för tipset
mvh

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang