2074
Sök

sensor på sprängkåpan. M47

124 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#1
Tja.. sedan jag bött min koppling på 245:an har bilen stått på cirka 1500 varv på tomgång, vilket är fel.. på spräng kåpan sitter det en sensor. som är lös dessutom.. kan detta vara till katalusatorn? för när jag petar till på sensorn så dör motorn helt och hållet??? jävligt tacksam för svar

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

4 001 Inlägg
24 juni 2008
#2
det är nog svänghjulsgivaren

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

124 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#3
okej.. men varför rusar motorn? och dör dessutom när jag rör till den?

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

21 761 Inlägg
24 juni 2008
#4
Den givaren läser av "markeringar" på svänghjulet för att ge rätt tändläge, därför kallas den också för tändlägesgivare. Om den givaren inte sitter rätt så ger den ju olika referenslägen till motorns databox och då antar jag att tändningen ändras.

Är dock inte insatt i den typen av insprut/tändning, har själv bara den enklare K-Jetronic utan en massa databoxar.

124 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#5
okej då hänger jag med... alltså ska den sättas fast (i rätt läge)... snacket om att en b230F alldrig strular börjar jag tvivla RIKTIGT på!!!  skit fel hela tiden..

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
24 juni 2008
#6
I riktigt sällsynta fall kan det va fel på motorn, men oftast är det helt enkelt skit bakom verktygen....


1 311 Inlägg
24 juni 2008
#7
Det sitter fastskruvad på blocket och inte sprängkåpan, är som alla sagt tidigare tändlägesgivaren, är en säkerhetsfunktion i databoxen att om den inte får signal (de är väldigt känsliga) så stänger den av motorn eller ger en felkod. den kallas även för hallgivare. Du behöver inte fundera på att den kan hamna i fel läge för den går bara att skruva fast på ett ställe!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

124 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
#8
klart att givaren är lös!!! fästet var gö av.... alltså ska lådan ner igen eftersom fästbultarna sitter mellan block o sprängkåpa... suck

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

1 311 Inlägg
25 juni 2008
#9
nja, ev. så kommer du åt utan att ta ner lådan!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

124 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
#10
man kan inte gänga ur skruvarna helt. skruvskallen tar i sprängkåpan efter halva gängan..

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

391 Inlägg
25 juni 2008
#11
plocka ner lådan lossa givarn och montera en ny upp med lådan igen jobbet tar en timmer volvo är lätta bilar att meka med så..
Senast redigerat av Xabin (25 juni 2008)


10 287 Inlägg
26 juni 2008
#12
Det kan räcka att lätta på lådan.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök