4928
Sök

Batteri/generator/urladdningsproblem

Darth Vader
1 644 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
Jag har haft lite strul med r5:an på sistone, batterit laddar ur helt.

Det har länge varit känsligt för att t.ex. spela stereo utan motorn är igång osv, men nu är det kritiskt.

Senast igår laddade jag batteriet fullt (med qtekladdare)
Idag funkar allt frid och fröjd tills nu när jag skulle hem. Har vart ute en sväng, handlat, gjort lite stopp. Men nu, när jag skulle ifrån sista stoppet låg spänningen nere på 10 volt och jag fick rulla igång bilen. Jag har då inte haft nånting igång utan att motorn vart igång, och den startade felfritt stoppet innan.

Det här problemet har jag haft ett tag nu. När motorn är igång har jag alltid en spänning på 13-14V beroende på lampor/stereo osv.

Nån som vet vad felet kan vara? Är det helt enkelt ett uruselt batteri?

Tacksam för svar

Braaaaap?

263 Inlägg
25 juni 2008
kolla kolen i laddningsregulatorn. Lätt att hitta, sitter på generatorn och ser ut som en litten påbyggnad, du tar och lyfter den från generatorn så du kan se över kolen är dem väldigt nötta eller ojämna så är det dags att byta. Kostar kring hundringen

Bjuuuu han!!

Got N/A?
358 Inlägg
25 juni 2008
Laddningen är 13-14V över batteriet? I så fall är det troligen så att batteriet börjar bli kasst.
Hade precis samma problem på Golfen tidigare, batteriet vägrade i princip ta emot laddning från generatorn. Men med nytt batteri så rullade skiten på som den skulle igen smile

21 761 Inlägg
25 juni 2008
Fast 13-14V är ganska oprecist skulle jag vilja säga, tex 13V innebär egentligen ingen uppladdning alls av batteriet.

Men eftersom batteriet laddades fullt (åtminstone enligt laddaren) i går, och att du bara har kört bilen några vändor (utan att spela en massa?), så verkar det som att batteriet är dåligt.

Är det gammalt?
Har det råkat ut för urladdningar flera gånger?

2 655 Inlägg
25 juni 2008
Har en batterispänning på 10V efter ett tag så tyder det på att en cell i batteriet har gått.

Kan var ett urdrag med.

Lyft av ena polen på batteriet och ladda på det, kolla spänningen över polerna efter runt 2h efter att du har tagit den laddaren.
Spänningen ska ligga i trakterna runt 12,7V för ett frisk batteri. Är du nere på under 11V så är det med största sannolikhet cellbrott i batteriet.

Darth Vader
1 644 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Fast 13-14V är ganska oprecist skulle jag vilja säga, tex 13V innebär egentligen ingen uppladdning alls av batteriet.

Är det gammalt?
Har det råkat ut för urladdningar flera gånger?

kan säga så här, med bara motorn igång ligger jag på ca 14, nästan 14,1. Med ljuset hamnar jag på 13,8-13.9

Det har råkat ut för en del urladdningar ja. Det har hänt att bilen fått agera stereo en hel kväll och sedan behövt rullstartas..

På alla era förslag (förutom det med generatorkolen så verkar det ju som om batteriet är slut. Får kolla runt lite på det.

Braaaaap?

21 761 Inlägg
25 juni 2008
Jo, jag håller med Streckkoden där, säkert någon cell som har pajjat. Har man ett "vanligt" batteri så kan det pajja ganska fort om det blir helt urladdat, redan efter ett par gånger faktiskt.

Laddningen verkar ju inte katastrofalt låg iaf, den kan dessutom säkert bli lite högre med ett friskt batteri.

När du köper ett nytt batteri så är det ingen nackdel att sätta dit ett större batteri, och med tanke på ditt sätt att spela så bör det också tåla en del djupurladdningar smile. Mät på batterihyllan hur stort batteri som ryms, då kan du sedan kika i rekommendationstabeller vilket batteri som kan tänkas passa. Eller så kan du fråga om råd.

120 Inlägg
25 juni 2008
Det kan mycket väl vara en cell som e kass men det kan även vara en diod som gått i generatorn...då drar generatorn ur batteriet...kolla men en multimeter om det drar nån ström när du har bilen avstängd och låst..

Så här gör du:
Ta av plus polen på batteriet och mät mellan den polen och polskon.
Multimetern inställd på amp likström 10A.
värdet du får fram e den ström som går åt för tillfället.
Det går altid åt lite ström även fast allt e avstänkt för du har ju klocka och minne i radion som drar t.ex.
Om den drar för mycke så kan man börja rycka ur säkrin för säkring tills mätaren går ner och då har man hittat kretsen som det e fel i.
Ligger det över 1 A så brukar det vara för mycke....vet inte just hur mycke en r5:a drar i tomme.

Mvh Robert
Senast redigerat av silver-robban (25 juni 2008)

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

Sök