6131
Sök

Högt varvtal vid tomgång.

2 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
Hej, jag har en Renault 5 GTS -91 som funkar fint förutom att varvtalet är jobbigt högt i tomgången.
Till en början var jag lite rädd att överhetta motorn tex vid bilkö osv men det verkar lungt. Bilen är definitivt i bruksskick men det är irriterande att höra motorn rusa upp i tvåtusen varv varje gång man frikopplar...

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

Jag har förstått att det inte finns någon tomgångsskruv på den här motorn och ej heller någon förgasare eftersom det är en insprutningsmotor? (Inte jättehaj på bilar..)

Värt att nämna är att den stadigt varvar upp till samma varvtal, så det känns logiskt att utesluta något slags glapp eller luftinsläpp i någon slang för då känns det som att det skulle vara ojämnare.. Känns som att det är någonting man bara måste ställa in eller modifiera lite. Kanske i tomgångsmotorn?

Vore jättetacksam för hjälp.

Ha en bra dag! smile

Mvh
Gabriel
Senast redigerat av ga (25 juni 2008)

8 156 Inlägg
25 juni 2008
Du kan ju prova att koppla bort batteriet under en natt och nollställa datorn i bilen (om den nu har en sådan)
Morsan hade samma problem med sin Pegga 205:a.
Kan ju visserligen vara så att den tjuvar luft också. Spruta startgas längs med slangarna och kolla?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Du kan ju prova att koppla bort batteriet under en natt och nollställa datorn i bilen (om den nu har en sådan)
Morsan hade samma problem med sin Pegga 205:a.
Kan ju visserligen vara så att den tjuvar luft också. Spruta startgas längs med slangarna och kolla?

Kanske ställer dumma frågor men,
datorn i bilen? jag är ganska säker på att det inte finns någon sådan.
dessa slangar, vart sitter dom? vad "heter" dom slangarna? tomgångsslangar? smile

tack igen.

Sök