6444
Sök

Ett slutsteg som klarar 1,2,4 ohm med en bas på 2 ohm?

144 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Vad jag undrar är att om jag har ett slutsteg som kan köra 500w på 4 ohm, 800w på 2 ohm, 1000w på 1 ohm, kan jag då köra 1000w på 1 ohm på min bas på 2 ohm? Eller måste jag köra antingen 500w på 4 ohm eller 800 på 2 ohm? Jag förstår inte riktigt hur basens ohm har koppling till slutstegets ohm.

16 197 Inlägg
26 juni 2008
har basen en talspole på 2 ohm elle??

isf kommer ju steget lämna 800 watt

"Testar man inte så får man aldrig veta"

144 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Den har dubbla talspolar på 2 ohm styck. Men vad fan händer om man kör på 1 ohm på dem då? eller det fungerar kanske inte så? Är det så att man helt enkelt kör på basen och sen så blir ohmen vad basen klarar?

1 727 Inlägg
26 juni 2008
Ohmen räknat från slutsteget är vad det orkar med (watt) vid olika ohm, t.ex 4,2,1 ohm

Basen har sin ohm, i ditt fall 2 ohm.

Alltså så kopplar du in basen på slutsteget, och då kommer slutsteget att lämna 800w (max).

Du kommer med andra ord ha lite till godo eftersom steget är byggt för att kunna lastas ner mer (1 ohm)

Bara att spela på.

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

144 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Åfan, då hänger det på basen vad steget levererar då. Men ju lägre ohm desto bättre? Har jag förstått saken rätt då? Har en 12" Rockford Fosgate Power HX2 RFR3112 bas på 2 ohm och ett Soundstream Picasso PCA1000D som då kan ge 1 ohm. Hade varit bättre med en bas på 1 ohm igentligen?

672 Inlägg
26 juni 2008
Om man kör dubbla basar som är på 2 ohm styck... på ett monosteg va blir lasten då? 1ohm?

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

6 851 Inlägg
26 juni 2008
SpikeForsberg skrev:
Den har dubbla talspolar på 2 ohm styck. Men vad fan händer om man kör på 1 ohm på dem då? eller det fungerar kanske inte så? Är det så att man helt enkelt kör på basen och sen så blir ohmen vad basen klarar?

Då basarna har dubbla 2ohms spolar så kommer ditt steg jobba i antingen 1. el 4ohm, detta beror på hur DU kopplar det.
Kopplar du spolarna paralellt med varandra blir belastningen på steget 1ohm, Lägger du spolarna i serie blir det en belastning på 4ohm.
Det är alltså du själv som kan välja detta.

16 197 Inlägg
26 juni 2008
antingen så seriekopplar du spolarna å då får du 4 ohm elle så parallelkopplar du dom å då får du 1 ohm.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
26 juni 2008
evilaudio skrev:
antingen så seriekopplar du spolarna å då får du 4 ohm elle så parallelkopplar du dom å då får du 1 ohm.

JAG HANN FÖRE...!!haha tongue wink
Senast redigerat av TT-Avant (26 juni 2008)

144 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Ok, men då SKA man ju paralellkoppla för att få ut max av steget?

6 851 Inlägg
26 juni 2008
SpikeForsberg skrev:
Ok, men då SKA man ju paralellkoppla för att få ut max av steget?

Ja om du vill ha ut max..men tänk på att du kollar över batteri,kablar,generator,m.m oxå..
Är detta kass så kommer du inte kunna maxa steget iaf..men det viste du säkert redan.

144 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Jag har hyffsad koll tycker jag men ja får inte ihop dedär med ohmen mellan steg och bas.

21 761 Inlägg
26 juni 2008
När man belastar ett steg med den lägsta tillåtna impedansen så utnyttjar man visserligen steget fullt ut, men det är inte säkert att ljudet låter helt bra. Även om signalen är utan distorsion så kan steget ha svårt att kontrollera elementets konrörelser och då kan ljudet bli lite bluddrigt och otajt smile.

Det handlar bla om stegets dämpfaktor, som alltid blir lägre när impedansen blir lägre. En lägre dämpfaktor innebär sämre kontroll av elementets konrörelse. Om ett steg tål ner till 1 Ohm så är det ofta bättre att "bara" belasta det med 2 Ohm för att få bättre kontroll av elementet.

En annan sak är strömförsörjningen till steget, den är mer kritisk när man belastar steget ner till den lägsta impedansen.
Senast redigerat av Drönirettab (26 juni 2008)

Sök