6114
Sök

kcr box?

464 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Hej! Hoppas jag befinner mig på rätt ställe i forumet. Jag skulle vilja få förklarat vad detta med kcr box är och fungerar osv. mvh anders

BTLulle
30 juni 2008
Trimboxar oavsett märke lurar datorn att tro attt den ger mindre bränsle än vad den egentligen gör. Fördelen med en box är att det inte syns vid tex en service att bilen varit trimmad (förutsatt givet vis att man plockar bort box och kabel innan man lämnar in bilen) nackdelen är att färddatorn oftast visar fel. Har man en bil som man bytt tex turbo eller annat så bör man nog mappa i stället så man optimerar programvaran för dom nya komponeterna. Jag tycker inte KCRs box är bra vet många som har bekymmer med at tden rycker och går orent, jag hade problem med rycknigar på min Caddy. Tycker attt du ska sattsa på en http://www.dieseltech.se/index.htm box i stället mera prisvärda och bättre service. Om du köper en Dieseltech box så hälsa att du fått tipps av mej :-)

MVH Peter

464 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
ok men kcr box och chiptrim är inte samma sak eller är det? vill bara försäkra mig om att jag inte blandat ihop dessa 2

BTLulle
30 juni 2008
nä chiptrim då ändrar man orginalprogramvaran i datorn med en box så kopplar man en yttre box på kabelstammen till dieselpumpen som lurar datorn.

MVH Peter

8 156 Inlägg
30 juni 2008

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

464 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
hur är det vid besiktning om man chiptrimmat bilen? är det något som besiktningen godkänner? Har som funderat på att chippa bmw'n men har inte haft koll på vad detta med kcr box och chiptrim är och vad det är för skillnader mellan dem. jätte tacksam för svaren jag får/fått. all heder åt er.

OEM <3
6 957 Inlägg
30 juni 2008
lixer skrev:
hur är det vid besiktning om man chiptrimmat bilen? är det något som besiktningen godkänner? Har som funderat på att chippa bmw'n men har inte haft koll på vad detta med kcr box och chiptrim är och vad det är för skillnader mellan dem. jätte tacksam för svaren jag får/fått. all heder åt er.

Nej de är inte godkänt så vitt ja vet, KCR gömmer undan boxen skulle nog tro att dieseltech gör samma sak, sen tror ja alla KCR boxar har så man kan välja original eller trimmad
typ så som BSR har PPC

OEM <3

BTLulle
30 juni 2008
KCR boxen måst eman plocka ur, men om man kör den med inställnigen som rekomederas så ska den klara en besiktnig. Dieseltech boxen sätter man i kupen då kan man ställaden när man köra beroende på om man vill köra ekonomiskt eller om man vill ha bra drag, det finns oxå en strömbrytare på den så man kan stänga av den. Skillnaden mellan box och chip är att med boxen kan man återställa den orginal på 1 min med ett chip måste man skruva upp datorboxen och byta ickretsen i den. Med ODB trimmnig så går man in via utaget i bilen som man kollar felkoder och nollar serviceindikatorn och skriver om programvaran. Har man en nyare bil så är nog en box att föredra då den inte lämnar några "spår" så man kan plocka bort den vid service och dom märker inte att den varit trimmad.

MVH Peter

464 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
ok, får se om jag ids chipptrimma ändå, hade hittat ett företag i ume som skulle chippa 30kh+ och mera vrid kommer inte ihåg hur mycket men jag har för mig att det skulle landa på 320, skall liks byta bil framöver ändå men vill helst att det skall vara lagligt så man inte behöver göra allt ni skrev. men tack för svaren, skall fundera vidare.

BTLulle
30 juni 2008
Om du chipar och inte klarar avgasvärderna så måste du tillbaka till firman som chipade och återställa den orginal, om du har en box så plockar du bara ut den innan besiktnig tar ca 1 minut eller om du har Dieseltech så slår du bara om brytaren på boxen så är den orginal.

MVH Peter

Sök