2922
Sök

Tips på nytt objektiv till min Nikon

3 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Jag köpte för en tid sedan en D40X med tillhörande 18-55mm Nikkor-objektiv. Har ofta kameran med mig och fotograferar både det ena och andra, med blandat resultat. Men känner mig just nu fruktansvärt hämmad av nuvarande objektivet.

Det jag saknar är möjligheten till att zooma. Är runt på väldigt mycket bilevents och skulle vilja kunna fota vid bankörningar, stripkörningar och dylikt när man står som publik och har sisådär 50-70m till objektet.

Har lurat mycket på ett Nikkor AF-S DX 18-200mm superzoom-objektiv. Men det kanske är att ta i lite väl? Samtidigt som jag vill kunna zooma vill jag ju kunna ta lite "närbilder" också. Tyckte detta objektivet verkar ha bra kompromiss mellan mina 2 krav, men man kanske tappar mycket skärpeegenskaper på en så stor skala?

Tacksam för lite info om vad ni andra kör med för prylar. Gärna ett par ord från någon som kanske testat ovanstående objektiv live smile

Besserwisser
263 Inlägg
30 juni 2008
Hallå, polarn.

Jag har samma Nikkorobjektiv som du nämner som du skulle kunna få prova någon gång om du vill. Jag har knappt använt det så jag vågar inte uttala mig om hur det beter sig.

874 Inlägg
30 juni 2008
Jag kan varmt rekommendera DX - AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED objektivet, blev vald till årets "amatör" objektif av TIPA 2007, det har inbyggd bild stabilisator och funkar ypperligt bra. Jag har en hel del bilder jag tagit med det i mitt galleri och även på facebook (djurbilder) om du vill se exempel.
Kosta bara 2500kr värt varenda krona ^^

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

5 Inlägg
30 juni 2008
brillmongo skrev:
Jag kan varmt rekommendera DX - AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED objektivet, blev vald till årets "amatör" objektif av TIPA 2007, det har inbyggd bild stabilisator och funkar ypperligt bra. Jag har en hel del bilder jag tagit med det i mitt galleri och även på facebook (djurbilder) om du vill se exempel.
Kosta bara 2500kr värt varenda krona ^^

kan varmt rekomendera samma ja med! har använt det skapligt mykket å grymt nöjd med det kolla in min pixbox sida å kika på antingen gatebil eller sälen sweden x så ser du lite!

http://www.pixbox.se/usr_show_id96365_page0_order1.html
Senast redigerat av enduro500 (30 juni 2008)

8 156 Inlägg
30 juni 2008
Jag skulle kollat in Nikon 55-200 / 4-5,6 DX IF-ED VR
Dvs det som brillmogno rekommenderade.
Superzoomobjektivet är visserligen bra, har ett sådant liggandes här nu,
men det ska tydligen vara lite sämre just vid ytterligheterna. Bättre att ha två objektiv som man kan byta mellan, iaf om man vet vad man ska fotografera innan man tar fram kameran.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
30 juni 2008
Jag sitter i exakt samma båt som dig elmgren, har en D40 och känner samma sak angående medföljande objektiv.

Jag håller med gänget, Nikon AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR är objektivet du behöver. smile

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278

Beställer snart detta objektiv själv.
Senast redigerat av PointMan (30 juni 2008)

3 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Idag blev det lite impulsköp av ett AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR då jag fick det för 2250:- hos Nybro Fotoateljé... Passade på att köpa ett polfilter också, verkar grymt intressant och användbart.

Kändes som man fick 4000 anledningar till att ha 2 olika objektiv och skifta mellan istället.

Tackar för alla era tips smile

874 Inlägg
5 juli 2008
grattis, du kommer bli nöjd wink

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Sök