3981
Sök

behöver hjälp med en lådritning

198 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#1
Tjena!, har 2 st pioneer TS-W3001D4 12"or som behöver en schysst låda, och eftersom jag inte är så bra på probox2000/winisd ect så undrar jag om nån vänlig själ är sugen på att hjälpa mig, det är i en bmw E36a bygget kmr ske i och tips är gärna välkomma där som om det hjälper att t.ex göra ett hål i hatthyllan för att få in ljudtrycket? nått att nämna är att jag mest lyssnar på rnb hiphop rap timbaland flo rida osv så lådan avstämd djupt är ju att föredra, ska man ha största möjliga låda då? isf är ju en 100 liters låda bra antar jag eftersom varje bas tar upp 5 liter volym och max rekommederade enligt specsen är 45 liter basreflex.


det jag har att spela på är, 83cm brett 46cm höjd längst in i bagaget,  och lite ute 100cm brett och 47cm höjd

och här kommer lite grejjer som Vas QTS saker som jag förstått är bra att ha i probox/winisd ect



12" 30 cm kompositkon av IMPP™ med kolfiberväv och förstärkningsbågar
Radial fiberväv i 3 skikt
Extra bred kant
Dubbla magneter 3,11 Kg
Keramikbelagd talspole i titan
Silverpläterade kontakter
Gjuten aluminiumkorg med förstärkt botten
Högtalarkablar upp till 6 mm
3000 Watt max, 1000 Watt RMS
Dubbla talspolar 2 x 4 Ohm
Revc 2 x 3,3 Ohm
Frekvensomfång 20-150 Hz
FS 33,3 Hz
QTS 0,60
Vas 11,826 liter
Känslighet 92 dB/1Watt/1meter
Rek låda 14-28 liter sluten
Rek låda 22-45 liter basreflex
Monteringsdjup 189 mm
Monteringshål 278 mm
Ytterdiameter 329
Högtalarens volym i lådan 5,12 liter

tacksam för hjälp!! smile mvh Jonas
Senast redigerat av Svanholm (2 juli 2008)

Gladen Beetle
237 Inlägg
2 juli 2008
#2
B = 630mm H = 320 D = 220 Sluten låda. Kör på spån eller mdf 18 - 22mm. Det här ungefärligt mått för två basar i en sluten låda.

Det här är uträknat mått som jag skulle köra på om jag.


198 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#3
okej! tack för svaret, men jag hade tänkt mig en portad låda ?smile det kommer lätt hända att jag åker till onsdagsbus och gör ett DB test big_smile och då är väl portad att rekommendera om inte annat smile

Gladen Beetle
237 Inlägg
2 juli 2008
#4
Okej det kan jag försöka räkna på.


Gladen Beetle
237 Inlägg
2 juli 2008
#5
Portad. Bredd = 820 mm. Höjd = 380 mm. Djup = 230 mm

Använd 2 st 3" eller 4" som är 8 - 14 cm lång. Kapas efter behov.

Något som ändå är och fundera på. Dessa basar trivs egentligen bättre i slutna lådor bara ett tips, men det är upp till dej om du vill ha portar eller inte;)
Senast redigerat av NickeEriksson (2 juli 2008)


198 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#6
det tycker jag låder bättre, men har kollat mycket på youtube t.ex där kör alla med portat och de verkar funka finemang ;> både dubbla och enkellådor


Sök