systemkamera behöver hjälp o tips!

Diesel_018
2 juli 2008 · 56 Inlägg

Hej!

Jag behöver hjälp och ta emot för tips till systemkamera...

Jag kan lägga ut pengar till systemkamera mellan från 5000-20.000kr (beror på det också)

Jag har funderar på de Canon EOS 450 eller Canon EOS D5, eller något andra som är bättre kvalite och otroligt prisvärt?

Jag ska använda de systemkamera som tänkte satsa mer till Bilar, natur, studiofoto, och ta så nära bild så vad ska jag ha för objektiv?

gärna köpa flera olika objektiv som är bra på olika området...

Be om ursäkta jag har dyslexi, men hoppas ni kan förstår vad jag som skriver här smile

Tack för hjälp me tips...

matteeee Ingen himmel är så blå som min
2 juli 2008 · 2 972 Inlägg

5-20k är rätt STOR skillnad? Har du fotat med system tidigare? De billigaste ligger precis under 4-5, medans kameror för 15-20 är nåt för erfarna med rätt mycket kunnande.?!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Phaetoon
2 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Har du kollat in Nikon D80?
Det finns ett paket med ett superzoomobjektiv (18-200VR DX AF-S) för cirka 12 000:-
Det objektivet är bra om man vet att man ska plåta både närbilder och bilder på lite längre håll.
Sen kan man komplettera med ett Nikon 18-55/3,5-56G DX VR om man vill ha lite
bättre skärpa i närbilderna. Alternativet är kombinera det sista objektivet med ett Nikon 55-200/4-5,6DX IF-ED VR, men då får man byta objektiv ibland.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
2 juli 2008 · 8 156 Inlägg

matteeee skrev:
5-20k är rätt STOR skillnad? Har du fotat med system tidigare? De billigaste ligger precis under 4-5, medans kameror för 15-20 är nåt för erfarna med rätt mycket kunnande.?!

Oftast är det objektiven som skiljer. En Nikon D80 kan du köpa från 6000:-
Men ska man sen ha ett objektiv med bildstabilisering och hygglig optik så skjuter priset iväg.
Det är samma sak med dom billiga paketen. Byter man ut objektiven till lite bättre så hamnar du på 8-10 000:-

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
-Kotten- www.drcljusdal.se
2 juli 2008 · 679 Inlägg

håller med Phaetoon  köp en billigare kamera och lägg resten på bra optik

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Diesel_018
2 juli 2008 · 56 Inlägg

matteeee skrev:
5-20k är rätt STOR skillnad? Har du fotat med system tidigare? De billigaste ligger precis under 4-5, medans kameror för 15-20 är nåt för erfarna med rätt mycket kunnande.?!

5-20tkr kanske så är stor skillnad stämmer det, kanske det finns nån som är otroligt bra prisvärt, jag kan gärna betala mellan från 5-20tkr och beror på vad finns och hur många optik också...

Har aldrigt ägare en sånt system kamera, har bara me digital kamera...

Har lånat systemkamera av min kusin och sånt..
är inte precis mycket erfarnen av ddet, man kan säger är nybörja typ.. smile

Diesel_018
2 juli 2008 · 56 Inlägg

Phaetoon skrev:
Har du kollat in Nikon D80?
Det finns ett paket med ett superzoomobjektiv (18-200VR DX AF-S) för cirka 12 000:-
Det objektivet är bra om man vet att man ska plåta både närbilder och bilder på lite längre håll.
Sen kan man komplettera med ett Nikon 18-55/3,5-56G DX VR om man vill ha lite
bättre skärpa i närbilderna. Alternativet är kombinera det sista objektivet med ett Nikon 55-200/4-5,6DX IF-ED VR, men då får man byta objektiv ibland.

Tack för tips,

Jag har kollat lite me Nikon D80, har mindre me pixlar än Canon E450 o D5...

Men funktions o m.m D80 är bättre än dom eller?...

Kanske Canon är bättre kvalite och tillehör som lättare att köpa?

Men just nu jag är i utländsk, och har kollat lite foto butiken dom är mycket billigare än sverige, så kanske  passar på att köpa de här...

Norde fotointresserad
2 juli 2008 · 2 307 Inlägg

Stirra dig inte blind på pixlarna. Dom är inte så viktiga som alla verkar tro, det är först när du ska göra stora utskrifter som ett högt pixeltal kommer till riktig nytta.

brillmongo
2 juli 2008 · 874 Inlägg

D80in hade jag köpt om jag hade haft råd men jag fick nöja mig med d40in (som jag e jävligt nöjd med tongue)
Men jag körde med F80 innan jag gick över till digital och D80 är den digitala motsvarigheten av den kameran, och den älskade jag, hade köpt D80in om jag hade haft pengar till det då...

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
brillmongo
2 juli 2008 · 874 Inlägg

Norde skrev:
Stirra dig inte blind på pixlarna. Dom är inte så viktiga som alla verkar tro, det är först när du ska göra stora utskrifter som ett högt pixeltal kommer till riktig nytta.

sant så sant, antalet pixlar e bara ett försäljningsargument, till syvende och sist handlar det om kamerans bildhantering och optiken du använder.

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Diesel_018
2 juli 2008 · 56 Inlägg

Norde skrev:
Stirra dig inte blind på pixlarna. Dom är inte så viktiga som alla verkar tro, det är först när du ska göra stora utskrifter som ett högt pixeltal kommer till riktig nytta.

Jaa stämmer det...

men vad har du för systemkamera?

Och vad har du tips för mig som vilken ska jag ha för en systemkamera?

Diesel_018
2 juli 2008 · 56 Inlägg

brillmongo skrev:
D80in hade jag köpt om jag hade haft råd men jag fick nöja mig med d40in (som jag e jävligt nöjd med tongue)
Men jag körde med F80 innan jag gick över till digital och D80 är den digitala motsvarigheten av den kameran, och den älskade jag, hade köpt D80in om jag hade haft pengar till det då...

Okej hmm..

vill gärna veta lite vad är det skillnad mellan me canon e450/d5 och med D80...


Är det något D80 bättre än de?
och varför då?...

Phaetoon
2 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Hur ofta använder man sig av bilder i storleken 4000x3000 pixlar?
Inte många skärmar som ens har hälften av den upplösningen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
brillmongo
2 juli 2008 · 874 Inlägg

det jag kör med Nikon D40-6MPPIX kolla på bilderna du kan få ut av den kameran. Den kostar Runt 3000se nu plus objektiv 2500sek tot ca 5500sek. Den bild kvaliten duger nog för de flesta...

http://www.facebook.com/album.php?aid=5 … =592911140

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=54767

mvh/Johnnie/brillmongo

Senast redigerat av brillmongo (2 juli 2008)

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Diesel_018
2 juli 2008 · 56 Inlägg

Phaetoon skrev:
Hur ofta använder man sig av bilder i storleken 4000x3000 pixlar?
Inte många skärmar som ens har hälften av den upplösningen.

Ja stämmer det...

Men funktions o m.m D80 är bättre än dom eller?...

Kanske Canon är bättre kvalite och tillehör som lättare att köpa?

Men annars vill veta som vad är det skillnad me E450/D5 och D80?

Och varför D80 är bättre än de eller de är nästan lika bra?...

Phaetoon
2 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Skillnaden i kvalité och i tillbehörsväg är nog minimal.
Vill du ha inbyggd blixt så går D5:an bort.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
cool blue Åkeri ägare
2 juli 2008 · 226 Inlägg

Kört canon eos 400 köpte i vecka eos 450 är så grymt nöjd. kan verkligen rekomendera denna. mycket kamera för pengarna

Cool blue/Cool Edition, Bilar för mig är ett sätt att skapa livs kvalite och njuta av min hobby
Opel Astra Bertone Turbo Cab "Nytt utsende 2010" (2002)
Opel Tigra Twin Top "Cool Edition" (2007)
MissMums Evolution garage
2 juli 2008 · 275 Inlägg

Bestäm dig för vilket märke du vill ha och köp en billigare hus (typ canon 450D).
Köp sedan lite dyrare objektiv. Canons objektiv med ett "L" på passar även till Canons fullformatare om du i framtiden vill byta upp dig rejält.

Själv har jag en Canon 350D och en 400D, jag är nöjd i alla fall. smile

Lupo 1.4 Turbo -99
-liten men tuff-
Phaetoon
2 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Canon EOS 450D konkurrerar (och slår) först och främst Nikon D60, så den står sig ganska så bra mot Nikon D80, men jag anser ändå att objektiven till Nikon är strået vassare.
D5:an är aningen bättre, men saknar den inbyggda blixten. Sen att den väger nästan 40% mer än D80 gör att den kanske inte riktigt lika lämplig att ha med sig ut och fotografera flygande fåglar?

Eftersom du går från en vanlig digitalkamera till en SLR så lär du bli grymt nöjd med vad du än väljer!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang