Köpråd: Mitsubishi evo 2 vs. Eclipse

Turbomatte Lackerare/Rekondare
3 juli 2008 · 834 Inlägg

Hej



Nu står jag här och ska precis beställa hem min första riktiga prestanda bil.

Har alltid vart såld på Evo 2an och har varit besstämd att detta är den bilen det får bli, tills för nån dag sen då jag fick syn på en eclipse gsx med precis samma motor och drivlina.

Behöver nu hjälp. Evon har jag kört och mekat med så jag vet då vad jag kommer få. Antar då att eclipsen har liknande prestanda och väghållning, visst kommer ju detta uppgraderas men vill fortfarande veta.


Sen är det ju detta med utseende, Evon är rally och lite mer diskret, medans eclipsen är förbaskat snygg men väcker uppmärksamhet vart den en åker.

Vad tycker ni? Fyll gärna på med matnyttiga tips och så.


Mvh Mattias






https://www1.garaget.org/gallery/archive/9050/390689_qbdbtu.jpg


Vs.


http://www.dragtimes.com/images/10936-1999-Mitsubishi-Eclipse.jpg

BESHAN Orginal är för gubbjävlar!
3 juli 2008 · 245 Inlägg

Själv hade jag tagit evon, Tycker att den är mycket snyggare än eclipsen. Sen antar jag att evon är lättare i viktförhållanden också?

Det blir nog bra hur du än gör. Lycka till smile

J_et
3 juli 2008 · 182 Inlägg

Evon får min röst! Rally ska det vara wink

Rinnegan Malleus Malificarum
3 juli 2008 · 2 401 Inlägg

Evo'n, dom är så balla. :p

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Larzzon nr1 Truck förare
3 juli 2008 · 273 Inlägg

Evo 2 får min röst me, har inget bra att säga om eclipse tycker den e överskattad bara för den va me i en viss film..

vart skall du ta hem en bil ifrån japan lr usa, tyskland??

Senast redigerat av Larzzon nr1 (3 juli 2008)

Seat Ateca Cupra "Red Velvet" (2020)
Kajlie Garaget Video Crew
3 juli 2008 · 842 Inlägg

Den eclipsen på bilden var ju sjukt snygg, men hade nog tagit Evo2an om du bara tänker i prestanda vägar, men som sagt eclipsen e snyggare 7 dagar i veckan.

Edit: Evon ser ju ut som en gubba bil smile Helt för högt chassi enligt min smak *Oj vad många kommer bli sura nu* tongue

Senast redigerat av Kajlie (3 juli 2008)

AUDI_NÖRD
3 juli 2008 · 207 Inlägg

Evo:n !!! helt klart

QUATTRO = De ä bar å åk
J-P-R DO IT LOW STYLE
3 juli 2008 · 1 342 Inlägg

Får väl bryta trenden och säga att jag valt Eclipsen smile

Aerodynamik ...
3 juli 2008 · 7 120 Inlägg

Jag skulle nog också valt en Eclipse smile

Kalle_Ponken
3 juli 2008 · 1 752 Inlägg

Tror jag hade valt Eclipsen före Evon, helt enkelt bara för att den är så pass mycket snyggare:D Men om vi hade börjat gå in på Evo 4-6 så hade det vart betydligt svårare då dom i mina ögon är ca 1200ggr snyggare än sina föregångare:)

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Evolution_6SiC6 MitsuNörd
3 juli 2008 · 880 Inlägg

Jag resonerade så här när jag leta bil...
Tänkte köpt mig en Spyder från början men det var så dåligt utbud av det då. Kikade lite på Evo 3 istället å det fanns en GSX ute också.
Köpte GSX'n för att den är mycke snyggare å man kan bygga ljud å styla. Evo 3 är mera rejs över det hela, känns inte så rätt att bygga ljud å annat dyligt på en sådana.


GSX är mycke klenare än Evon!
Väghållningen vet jag inte. Men ska du bara ha en bil att kör runt på gatan med å inte har så stora krav så är det ju GSX. Om du gillar mera prestanda så är det ju Evo 3 som gäller.


Du bodde ju också i Linköping, kommer me bilen te Japmeet på lördag!
Bara att kom å spana in bilen

Senast redigerat av Evolution_6SiC6 (3 juli 2008)

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida
Lexus GS 430 "Dailyfresh - VIP" (2002)
Mitsubishi Colt GLX "Carosund.se" (2000)
Mitsubishi Eclipse GSX "Total Eclipse" (1998)
rotary12
3 juli 2008 · 482 Inlägg

Jag skulle utan tvekan tagit evo:n! Jag har tyvärr aldrig gillat eclipsens utseende... hmm

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
3 juli 2008 · 834 Inlägg

Har tänkt och tänkt nu under min trevliga fisketur idag och fick lite klarhet i allt.

Jag vill ju använda min bil så mycket som möjligt, inte ha 2 bilar en som man fin åker med och en man tar till affären utan en bil till allt.

Evons fördelar är att den är mycket bekvämare än eclipsen då eclipsen måste sänkas till guds förbannelse och ha grymmt stora fälgar för att se bra ut, medans evon kan ha 16" utan att det blir fel.

Evon kan jag slänga in polare där bak utan att det blir för trångt. Evon kan rymma rätt mycket i bagaget och evon är diskret.

Eclipsen är dock mycket snyggare och är en blandbil av prestanda, show och ljud. Vilket är fränt det med.


Just nu lutar det åt evon, mest för att jag kört mekat och åkt med mycket i en sådan och då vet jag vad jag får, men kommer nån och bjuder på en åktur i en eclipse så kan nog mycket förändra sig.




Evolution_6SiC6:  Så den är mycket klenare än evon? själv trodde jag det var näst intill samma då iaf i japan är samma motor i dom 2.

Jag ska helt klart komma och dregla lite över din bil, får väll hejja till om jag ser dig med.


Kalle_Ponken: Men 1-3 är ju mycket råare än dom andra ju:)


Larzzon nr1: Jag tar hem ifrån japan via www.divineimport.com. Bra service och mycket trevliga att göra med.  Dock finns det ju mycket annat fränt ifrån japan men väldigt lite som finns kunnighet om här i sverige.



Mvh

Suxez
3 juli 2008 · 12 Inlägg

jag själv skulle nog tagit eclipsen i detta fallet, för just denna är ju så mycket snyggare än evon, samt att den kommer va billigare att äga. men det är ju ditt val smile lycka till, peace

Turbomatte Lackerare/Rekondare
3 juli 2008 · 834 Inlägg

Suxez skrev:
jag själv skulle nog tagit eclipsen i detta fallet, för just denna är ju så mycket snyggare än evon, samt att den kommer va billigare att äga. men det är ju ditt val smile lycka till, peace

Båda två kommer ligga på ung samma kostnader, evon ligger lite över men inte mycket skillnad. Men man köper inte dessa bilar för att det ska vara billigt. Vilken det nu blir så kommer effekten stiga och en etanolkonvertering är givet.


Mvh

_Pihlen
3 juli 2008 · 67 Inlägg

Hade tagit evon utan att tveka 1 sekund..Men det blir nog ett bra vad du än väljer smile Lycka Till!

Nissan 200sx s13 "NISMO" (1991)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
3 juli 2008 · 834 Inlägg

StaunteD skrev:
Som du säger är evon väldigt praktiskt också. (Mer plats i baksätet än volvo v70! wink ) Mycket plats i bagaget.

Eclipsen är inte så snygg original faktiskt. Du måste alltså plöja ner pengar i att få den snygg.
Men att evon skulle vara bekväm vette fan, duktigt hårda original även om de är höga. Mer diskret vet jag inte heller. Kanske en svart eller grå i så fall. Min vita syns rätt bra, hehe

Jag menar självklart bekväm som i du behöver iaf inte ha njurbälte när du åker och du behöver inte sicksacka över farthinderbekväm men:P

Men folk som inte vet vad det är tror att det är en hottad mitsubishi men har du en eclips har du automatiskt en ferrari om du förstår vad jag menar.


Mvh

Turbomatte Lackerare/Rekondare
3 juli 2008 · 834 Inlägg

_Pihlen skrev:
Hade tagit evon utan att tveka 1 sekund..Men det blir nog ett bra vad du än väljer smile Lycka Till!

Jo det lutar ju åt en sådan, har väll sagt att den första bilen som matchar mina kriterier blir det. Känns kul att äntligen kunna få sätta sprätt på alla pengar man nu så surt jobbat och sparat ihop just för att kunna köpa sin drömbil:)

Micksson
3 juli 2008 · 343 Inlägg

Kom igen. Ta Eclipsen wink Så mycket snyggare än Evon i mina ögon fast det är ju ditt val så klart smile

klinder ...
3 juli 2008 · 227 Inlägg

Evon!

Visst eclipsen är snyggare, men oj vad en evo går ! smile


StaunteD skrev:
Som du säger är evon väldigt praktiskt också. (Mer plats i baksätet än volvo v70! wink ) Mycket plats i bagaget.

Eclipsen är inte så snygg original faktiskt. Du måste alltså plöja ner pengar i att få den snygg.
Men att evon skulle vara bekväm vette fan, duktigt hårda original även om de är höga. Mer diskret vet jag inte heller. Kanske en svart eller grå i så fall. Min vita syns rätt bra, hehe

Har haft 5 pers i baksätet på min femma big_smile

och det enda dom klagade på va att bilen lät mycket pga avgassystemet lol


edit: Hahaha håller med om det där med bekväm också ... vart är den bekväm? stötig med orginal stötdämpare/fjädrar, dåligt med ljuddäpning, vibrationer (iofs självförvållat), vindbrus osvosv...

Men sen har jag ju inte heller köpt en komfortmerca, utan en rallybil!

Senast redigerat av klinder (3 juli 2008)

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang