2046
Sök

2ohm 4ohm 8ohm???

55 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
Tja jag har köpt en Pioneer sterio (fh-p80bt) plus 2 vägs kitt (Ref6520CS) på 280 W 2,7 ohm och
(Ref6522i ) 180w 2,7 ohm som jag ska drva med sterion (d skulle funka bra sa de i butiken för att känsligheten var hög på dem bla...

Nu till ämnet dessa hötalare ligger på 2,7 ohm och det står såhär i sterions bruksanvisning:

• Om enheten används i andra än följande
förhållanden finns det risk för brand eller
felfunktion.
– Högtalare med 50 W (uteffekt) och 4 Ohm till 8
Ohm (impedans).

Vad innebär detta?? Bör jag byta högtalare innan d e för sent eller ska jag behålla dessa tills jag skaffar steg? Tänkte skita i steg för att jag har en xd10 aktiv bas!!
Kan nån förklara lite kortfattat med vad det med ohm innebär osv.

mvh                                    BIG
Senast redigerat av BigDaddy (4 juli 2008)

21 761 Inlägg
4 juli 2008
Det brukar nog stå i manualen till alla bilstereoapparater att man inte bör koppla på högtalare med lägre impedans än 4 Ohm, men en del bilstereos kan belastas med 2-3 Ohm om man ser till att strömförsörjningen är ordentlig och att stereon får ventilation. Stereon blir nämligen ganska varm av att driva en impedans som är lägre än 4 Ohm.

Ohm är benämningen för motstånd. Impedans är växelspänningsmotstånd och resistans är likspänningsmotstånd, båda mäts i Ohm. Signalerna (musiken) till högtalare består av växelspänning, därför heter det impedans när man talar om högtalarelement.

Det finns resistans i högtalare också, men det är impedansen som man utgår ifrån när man anger vilket motstånd som högtalaren har och hur lågt motstånd en förstärkare klarar av smile.

55 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
vad tycks då ska jag byta högtalare??? till 4 ohms??

16 197 Inlägg
4 juli 2008
skulle inte rekomendera dig å driva dessa högtalare med en stereo utan driv dom me ett slutsteg istället, elle köp andra som ligger på 4 ohm.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

55 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
skulle inte rekomendera dig å driva dessa högtalare med en stereo utan driv dom me ett slutsteg istället, elle köp andra som ligger på 4 ohm.

Jag ringde nyss butiken o skulle ändra beställningen o killen sa att d inte var någon fara och dessa sterio aparater klarar hötalarna bra osv...
tror du att han vill bli av med dessa bara eller???
vill oxå veta om det gör någon ljud skillnad!

mvh                  BIG

Sök