3817
Sök

Extremt jobbig imma på framrutan. Hjälp!!!

(none)
1 725 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Hej!

Jag har nu haft problem med min framruta i ca 1 månads tid att det ligger en tunn hinna
med imma på hela rutan och i mitten av rutan hela vägen upp till backspegeln så är
det en en tjockare imma som har en regnbågs färgad kulör och är lite fetare, svårare
att bekämpa helt.

Vet inte om detta är kondens av något slag. Kylarvattnet eller så. Inget är blött på
insidan i alla fall.

Jag tvätta rutorna för ca 2 veckor sen med vanligt fönsterputts, och det gick bort i någon dag bara innan
det kom tillbaka åter igen.

Men idag, nu då jag åkte hem från jobbet kl 6, en fuktig och solig morgon, så börjar jag bli
sjukt irriterad och fundersam över detta.

Åkte i väg och stanna efter ca 2 minuter då jag tog bort imman som var på rutan. Man såg den tydligt
då man åkte mot solen/hade den framför sig. Jag tog bort den lätta imman medan den tjocka strimman av regnbågs färgade kulören var svår att ta bort. Så jag sket i det och ville bara komma hem.
Efter ca 5 minuter efter jag stannade första gången så bara POFF....så blev hela framrutan helt immig på
bara en nano sekund. Höll på att köra av vägen. Så jag stannade och undrade vad fan som hände.
Slog på fläkten i fulla drag och imman försvann sakta men säkert efter ca 30 sekunder.

Detta hända en gång till efter ca 20 minuter.

Vad i helsike kan det vara som är fel?

Tacksam för alla svar!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
5 juli 2008
Hm. Hade samma problem på en 740:i. Och då var en av rutorna inte riktigt täta. (Listen runt satt lite fel så det kom in luft därigenom).

Allt för den där jävla hatten!

med lem
1 147 Inlägg
5 juli 2008
ta diskmedel (utan vatten) på rutan.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 juli 2008
värmepaketet som håller på att ge sig? torka rutorna med t röd då kan det inte sätta sig nån imma på rutan

2slow

3 235 Inlägg
5 juli 2008
Säkert värmepaketet som börjar ge upp.
Hade samma problem på en av mina tidigare bilar, och då hjälpte det med kylartätning.
Efter ett par dagar försvann problemet.

564 Inlägg
5 juli 2008
Det kan nog vara värmepaketet.

Du har inte fläkten inställd på "återcirkulerande" va? Då kan man också få det fenomenet.

//J

8 156 Inlägg
5 juli 2008
Har man AC:n på återcirkulerande så bygger man upp kondens i bilen genom att vi tillför fukt när vi andas. Jag skulle ta in en torrboll i bilen och kika lite på värmepaketet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

fälg fantast
1 086 Inlägg
5 juli 2008
tjena brather , hadde samma problem på min golf förr, då bytte jag värmepaketet och det försvann,

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

3 295 Inlägg
Smålänning
7 887 Inlägg
5 juli 2008
Blir det även om du stänger av ACC?

Tror på antingen täppt dränering till kylelemtet eller, mer troligt eftersom det är svårt att få bort, värmepaketet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

644 Inlägg
5 juli 2008
Slave_joe skrev:
fuktigt och gammalt kupefilter?

Tror på samma.. Hade samma problem på en astra,blev bra när jag bytte filter..

(none)
1 725 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Värmepaketet börjer ge upp på en 3 år gammal bil...surt sad Vad kostar inte de i så fall?

Men om det är fukt i bilen så undrar man ju hur de kommer in? Men om jag byter kupé filter så
gör det mycket?
För AC:n slår på återcirkulerande då det är väldigt varmt ute och jag har under 18 grader inne i cupén. Höjer jag upp AC:n till 19-20 grader så försvinner de återcirkulerande. För den jobbar ju automatiskt!

Det verkar ju vara glykol kondens med tanke på denna delen poå rutan som är fet och regnbågsfärgad ???

Att torka rutan med T-röd känns som att jag bara gör det för att slippa se att det är något som är fel på värmepaketet? För om det är påväg att ge upp så där AC:n helt då eller?

Verkligen inte mitt ämne :S

Tack på förhand!

//Jonas

8 921 Inlägg
5 juli 2008
Börja med att byta kupé filter.
Uppstår samma fenomen med 19-20c eller högre på ACC?

Fotograf på Tierp iDag

(none)
1 725 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Börja med att byta kupé filter.
Uppstår samma fenomen med 19-20c eller högre på ACC?

Ja du, nu är det ju hela tiden..Oavsett temp i bilen. Känns som att man får börja någonstans!
Jag ska nog kolla över mina tätningar efter kabeldragningen efter ljudet.

Men det är denna tjocka/feta imma som jag är fundersam över mest..varför den finns utöver
den andra vita imman?? neutral

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 juli 2008
tror på värmepaketet om det verkar komma in glykol... t röd grejen är mer för säkerheten så det inte immar igen och det händer nått

men kan du inte åka in på saab och höra lite?.
Senast redigerat av azid (5 juli 2008)

2slow

37 Inlägg
5 juli 2008
det kan också vara att du ahr fukt i bilen.hmm

BTLulle
7 juli 2008
Om det är värmepaketet så kan man inte missa det för det börjar stinka glykol i bilen.

MVH Peter

148 Inlägg
7 juli 2008
Jag hade samma problem som du men det visade sig att det va elementet i bilen som hade gett upp (läcka), bytte den å sen var det lugnt! men din bil är ju typ ny så det ska väl inte vara samma problem på din?? hmm aja lycka till!

(none)
1 725 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
Tackar för alla tips å idér! Ska in med bilen på servics i mitten av augusit. Ringe Speedparts/Stemeck som sa att han skulle ordna det. Han var väldigt säker på att det ar spjället som höll på att krångla VS byte av filter.

//Jonas

Yellow bug!
1 640 Inlägg
8 juli 2008
Skulle gått och hört med någon Saab-återförsäljare, borde väl nästan gå på någon sorts garanti om det är värmepaketet? tongue

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Sök