5227
Sök

Frågor angående att skapa en hemsida.

puff
6 juli 2008
Trådstartare
Går i tankarna att göra en hemsida där jag ska lägga upp mina foton som jag tar.
Jag har inga kunskaper att göra en hemsida så tips angående bra program som underlättar att göra en hemsida uppskattas.

Misstänker att det kostar en peng för att få en sådan adress: www.namn.se/nu vad kostar en hemsida på ett ungefär?
Kommer att laddas upp rätt så stora bilder, drygt 3-4 mb styck.
Kan man "köpa" så man får mycket utrymme på en hemsida, eller får man ladda upp hur mycket man vill?
Och då leder det till frågan: Hur undviker man att sidan ska gå segt? Har det något att göra med server osv?
Vad i allmänt ska man tänka på?

Tacksam för alla svar!
// En som inte kan

DFFL
9 020 Inlägg
6 juli 2008
www.loopia.se
www.one.nu

De två kommer jag på just nu som erbjuder domänhantering och webbhotell.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 436 Inlägg
6 juli 2008
Om jag var du skulle jag köpa en domän på loopia.se och ett standardkonto (webhotel) på manufrog.
Sedan slänga upp coppermine vid fantastico som ingår i webhotellet.

Kostnad cirka 250+140=390kr/år med .se
eller 250+60=310kr/år med .com

Edit: Jag använder manufrog i kombination med loopia och det har aldrig krånglat.
Senast redigerat av Caffe (6 juli 2008)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

puff
6 juli 2008
Trådstartare
Tackar för svaren!
Ska kolla upp länkarna, och försöka läsa till mig hur det ligger till.
Det var endå ingen farlig kostnad tycker jag.
Hur stor plats tar själva hemsidan så att säga? Med spalter, banners etc?

Hur uppdaterar man hemsidan? Loggar man in på något vis eller hur funkar det?
Mvh

1 436 Inlägg
6 juli 2008
Antingen uppdaterar du sidan genom att logga in på webhotellets webplats och där göra dina ändringar eller genom att göra ändringarna på din dator och lägga över till webhotellet via FTP.

Edit: Själva hemsidan kanske tar max en Mb... dina bilder tar upp resten av platsen. Förresten har du tänkt över att lägga upp bilderna i mindre storlek än 3-4mb? Oftast vill man inte att alla besökare ska kunna ladda ner bilderna i 8megapix storlek...
Senast redigerat av Caffe (6 juli 2008)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

583 Inlägg
6 juli 2008
Caffe skrev:
Om jag var du skulle jag köpa en domän på loopia.se och ett standardkonto (webhotel) på manufrog.

Edit: Jag använder manufrog i kombination med loopia och det har aldrig krånglat.

loopia tar ju bara runt 50kr för själva domänen... men om du däremot ska ha webbsidan hos dom blir de dyrare.

Köper du domänen hos loopia kan du styra den domänen till en gratissida som tex NAMN.mine.nu

så om du skriver www.namn.com så kommer du till namn.mine.nu smile

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

puff
6 juli 2008
Trådstartare
Caffe skrev:
Antingen uppdaterar du sidan genom att logga in på webhotellets webplats och där göra dina ändringar eller genom att göra ändringarna på din dator och lägga över till webhotellet via FTP.

Edit: Själva hemsidan kanske tar max en Mb... dina bilder tar upp resten av platsen. Förresten har du tänkt över att lägga upp bilderna i mindre storlek än 3-4mb? Oftast vill man inte att alla besökare ska kunna ladda ner bilderna i 8megapix storlek...

Då förstår jag!
Tanken är nog att förminska dom lite, för att göra det hela enklare.
Sant det du säger.

puff
6 juli 2008
Trådstartare
Skyline_dennis skrev:
Caffe skrev:

loopia tar ju bara runt 50kr för själva domänen... men om du däremot ska ha webbsidan hos dom blir de dyrare.

Köper du domänen hos loopia kan du styra den domänen till en gratissida som tex NAMN.mine.nu

så om du skriver www.namn.com så kommer du till namn.mine.nu smile

Aha, en kaka kan bakas på många vis wink
Tack för den tanken!

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
6 juli 2008
Antingen gör du hemsidan själv på datorn och laddar upp via FTP. Då skiver du antingen hemsidan i HTML-kod (det gör jag, old fashion style) eller så gör du den i ngt program typ Adobe.

Du kan även som andra skriver göra den hos t ex one.com, då behöver du inget FTP-program. Det kostar ju dock mer.

Som ngn redan skrivit kan du om du gör sidan själv ladda upp den till ngt gratis webhotell, t ex passagen.se. Då behöver du bara köpa själva url-adressen och sen länka den till gratissidan som har en längre url.

Ett tips är att ska du lägga upp bilder så lägg upp dem i lite mindre storlek, det går fortare då för besökarna att ladda sidan och de slipper tröttna innan alla bilder är uppe. Förminska dem i datorn, och inte i HTML-kod för då är de fortfarande lika stora bara att de visas i mindre format.

/ichi

puff
7 juli 2008
Trådstartare
ichibon skrev:
Antingen gör du hemsidan själv på datorn och laddar upp via FTP. Då skiver du antingen hemsidan i HTML-kod (det gör jag, old fashion style) eller så gör du den i ngt program typ Adobe.

Du kan även som andra skriver göra den hos t ex one.com, då behöver du inget FTP-program. Det kostar ju dock mer.

Som ngn redan skrivit kan du om du gör sidan själv ladda upp den till ngt gratis webhotell, t ex passagen.se. Då behöver du bara köpa själva url-adressen och sen länka den till gratissidan som har en längre url.

Ett tips är att ska du lägga upp bilder så lägg upp dem i lite mindre storlek, det går fortare då för besökarna att ladda sidan och de slipper tröttna innan alla bilder är uppe. Förminska dem i datorn, och inte i HTML-kod för då är de fortfarande lika stora bara att de visas i mindre format.

Är det inte svårt att skriva den i HTML-kod?
Har för mig att det finns program som ska underlätta för att göra en hemsida, där färgkoder etc är inlagt i programet?

Okej, tack för tipset!
Man vill mest av allt undvika att det ska ta tid för att folk ska se bilderna.
Ska tänka på det!

132 Inlägg
7 juli 2008
kolla e107.org

kan man bara läsa innantill och inte orkar koda sig en sida så är det en sjukt bra lösning.

4 001 Inlägg
7 juli 2008
www.nogg.se är rätt många som använder, har ingen erfarenhet av det själv men hamnat på dom sidorna ganska ofta, annars kan man ju skaffa en google blogg, den går att anpassa utseendet ganska mycket & är gratis

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Avstängd
89 Inlägg
7 juli 2008
bli medlem på http://publishme.se ..
fixa sidan hur du vill ha de o sen kan du skapa en egen kolumn.
jag har inte testat än.. men det här är min: http://writtenbyemy.blogg.se

puff
7 juli 2008
Trådstartare
Tack för alla tips!
Hoppas det finns något som faller mig i smaken och inte är för avancerat!

Sök