Är Nankang NS-2 ett bra däck eller inte ?

pompe90
13 juli 2013 · 408 Inlägg

Kör 195-65-16 på volvon. ns-2, duger faktiskt helt okej. Kör relativt mycket och hårt med bilen, mycket last men även ingen last. mycket kurvor men även fort fram.

Ljudmässigt är det löjligt tyst om man ser på priset, ganska duktigt utav tillverkarn.
Grepp i olika underlag, Sommar och väta funkar den faktiskt riktigt bra, aldrig fått släpp i spöregn.(om man inte nu provocerar såklart)
På vintern, det är nog precis att man vågar köra med detta, lite för hårt gummi för att få fäste på isfläckar men på snöfunkar det helt okej.

Nä, om man verkligen vill ha BRA däck, då lär priset sticka upp över 1000lappen / st utan problem :-) köp bil om man har råd att ha bil........

Senast redigerat av pompe90 (13 juli 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Alex-s Bakhjulskrafs
13 juli 2013 · 1 479 Inlägg

hade sådana på min saab 9000. 205/40-r17. värdelöst grepp när det var blött

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Glesmark
14 juli 2013 · 1 938 Inlägg

torpis skrev:

Glesmark skrev:
Dom funkar dåligt på bmws bakvagn också om folk nu tror att bilen spelar in stort, skulle tro att dom fungerar dåligt på vilken bakhjulsdriven bil som helst i blött väglag då greppet är som det är.

Kollade du inte min video?

Greppar dem på framhjulsdrivet men inte på bakhjulsdrivet?

Nej, sitter sällan vid en dator så det blev pass på den frågan.
Min erfarenhet är iaf begränsat grepp i väta jämfört mot andra däck, vare sig vad andra tycker/tänker/har för erfarenheter.

Germax
14 juli 2013 · 12 086 Inlägg

Jag kan flika in med ett nytt argument varför man inte ska ha Nankang (eller linglong, shanghai eller bengdeng) och det är för att det är fattiga däck, billigt skit helt enkelt. Vem vill ha billigt skit på sin bil? smile

pompe90
14 juli 2013 · 408 Inlägg

Germax skrev:
Jag kan flika in med ett nytt argument varför man inte ska ha Nankang (eller linglong, shanghai eller bengdeng) och det är för att det är fattiga däck, billigt skit helt enkelt. Vem vill ha billigt skit på sin bil? smile

antingen för att snåla eller kanske på sin sommarbil som bara glider i långsamma hastigheter :-)

finns även dom som får/köper lingalonga endast för att kunna göra lite lakritsar om man är för lat att hämta på skroten osv.

Själv köpte jag dom enbart för att få en egen uppfattning om "skit" däcken då jag har testat ett bra antal märken, modeller i olika prisklasser med åren på ett antal olika bilar. nankang ns-2 är värda sina 440kr/st jag betalde för dom  men jag kommer nog aldrig köpa dom igen smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
DasAuto
14 juli 2013 · 2 751 Inlägg

Germax skrev:
Jag kan flika in med ett nytt argument varför man inte ska ha Nankang (eller linglong, shanghai eller bengdeng) och det är för att det är fattiga däck, billigt skit helt enkelt. Vem vill ha billigt skit på sin bil? smile

Jag har haft linglong smile och kan bara hålla med dig smile
Vill man ha billiga däck finns Kumho Ecsta, det är billigt och förhållandevis bra däck.

Senast redigerat av DasAuto (14 juli 2013)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
DKn
14 juli 2013 · 535 Inlägg

DasAuto skrev:

Germax skrev:
Jag kan flika in med ett nytt argument varför man inte ska ha Nankang (eller linglong, shanghai eller bengdeng) och det är för att det är fattiga däck, billigt skit helt enkelt. Vem vill ha billigt skit på sin bil? smile

Jag har haft linglong smile och kan bara hålla med dig smile
Vill man ha billiga däck finns Kumho Ecsta, det är billigt och förhållandevis bra däck.

Fast det var uu lite konstigt sagt med tanke på att nankang ns2 är dyrare att köpa än kumho ecsta

DasAuto
14 juli 2013 · 2 751 Inlägg

Dyrare eller nt dyrare spelar ingen roll, nankang har hållit ungefär samma pris medan kumho ku39 kostar 1000kr mindre sen förra året smile

Har haft nankangm linglong och kumho. De två förstnämnda suger röv

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Presidento Of World
14 juli 2013 · 3 329 Inlägg

Jag har inte testat nankang men kan inte påstå att alla chingchong däck e dåliga..

satte på ett par Landsail däck på min Volvo nu och dom är BÄTTRE än mina hankook jag hade med 6mm .. .låter mindre grepar bra i över 180-190... inga skakningar ellerså, helt klart värt priset på ca 560kr styck.

ska ev testa nankang på någon av bilarna bara för att..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
DKn
14 juli 2013 · 535 Inlägg

DasAuto skrev:

Germax skrev:
Jag kan flika in med ett nytt argument varför man inte ska ha Nankang (eller linglong, shanghai eller bengdeng) och det är för att det är fattiga däck, billigt skit helt enkelt. Vem vill ha billigt skit på sin bil? smile

Jag har haft linglong smile och kan bara hålla med dig smile
Vill man ha billiga däck finns Kumho Ecsta, det är billigt och förhållandevis bra däck.

Fast det var uu lite konstigt sagt med tanke på att nankang ns2 är dyrare att köpa än kumho ecsta

it_mutt Avstängd
14 juli 2013 · 10 388 Inlägg

DKn skrev:

DasAuto skrev:

Germax skrev:
Jag kan flika in med ett nytt argument varför man inte ska ha Nankang (eller linglong, shanghai eller bengdeng) och det är för att det är fattiga däck, billigt skit helt enkelt. Vem vill ha billigt skit på sin bil? smile

Jag har haft linglong smile och kan bara hålla med dig smile
Vill man ha billiga däck finns Kumho Ecsta, det är billigt och förhållandevis bra däck.

Fast det var uu lite konstigt sagt med tanke på att nankang ns2 är dyrare att köpa än kumho ecsta

Att något är "fattigt" är i min värld att ex.vis åka på "Buffé med enorm variation" och sen har du makaroner, spagetti, farfalle,  köttbullar, falukorv och tomat att "välja" på. Då är buffén "fattig". Det har alltså inte med priset att göra i sig. Men det är i min värld det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
hangman
14 juli 2013 · 2 174 Inlägg

Germax skrev:
Jag kan flika in med ett nytt argument varför man inte ska ha Nankang (eller linglong, shanghai eller bengdeng) och det är för att det är fattiga däck, billigt skit helt enkelt. Vem vill ha billigt skit på sin bil? smile

Ja eller när man får byta däck en gång i månaden, och det inte spelade någon roll om det var bridgestone eller nankang då går det ann.

pompe90
14 juli 2013 · 408 Inlägg

Hankooks billigaste däck är fan sämre än nankang haha. Köpte 4st till en utav mina bilar. När däckteam skulle balansera däcken så gick det faktiskt inte alls. Fick försöka få tillbaka pengar å köpa ett annat märke istället.

dock verkar prime2 vara helt ok däck till typ sommarbilen, inte pendlarbilen då dom håller bara 4k mil

ajja nog med offtopic.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
torpis Forummoderator
14 juli 2013 · 10 572 Inlägg

Glesmark skrev:

torpis skrev:

Glesmark skrev:
Dom funkar dåligt på bmws bakvagn också om folk nu tror att bilen spelar in stort, skulle tro att dom fungerar dåligt på vilken bakhjulsdriven bil som helst i blött väglag då greppet är som det är.

Kollade du inte min video?

Greppar dem på framhjulsdrivet men inte på bakhjulsdrivet?

Nej, sitter sällan vid en dator så det blev pass på den frågan.
Min erfarenhet är iaf begränsat grepp i väta jämfört mot andra däck, vare sig vad andra tycker/tänker/har för erfarenheter.

Okidook, kolla videon.

Jag jämför mot Pirelli P Zero nero som är/var ett av de bästa däcken på marknaden.(Ja Rosso är kanske bättre, sen går vi på R-däck va?!) Tycker inte greppskillnaden är nämnvärd varesig i blött eller torrt. Däremot Hankook är hala i vått och Marshal bullriga.

NS-2 presterar enlig min erfarenhet i princip lika bra som Pirellis värsting.

Okej, vi utgår från att ingen ljuger i tråden. Är det så att Nankang håller oljämn kvalitet?  Är det så att de bredare däcken har annan gummiblandning? Jag har åkt på 215/40/17 samt 205/55/16 och de är fasen bra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
pompe90
14 juli 2013 · 408 Inlägg

torpis skrev:
Okej, vi utgår från att ingen ljuger i tråden. Är det så att Nankang håller oljämn kvalitet?  Är det så att de bredare däcken har annan gummiblandning? Jag har åkt på 215/40/17 samt 205/55/16 och de är fasen bra.

jag har läst på en massa forum om just detta ang. dimensioner osv.
det skiljer tydligen väldigt mycket, vissa tyckte att dom inte kände några förbättringar jämfört med ns-1 (skit gummiblandning) medans andra som kanske körde på smalare, tjockare även XL modeller tyckte att dom var minst lika bra som sämre premium däck.

Själv tror jag faktiskt att det ligger något i detta. jag har inga problem med mina däck, absolut inte sådana problem som andra här eller på andra forum har haft när dom har testat ns-2.

Väldigt dåligt utav nankang om dom inte utför tester på alla dimensioner som dom tillverkar... verkar som dom har lyckats med en eller två dimensioner och sedan pumpa ut resterande dim. hmm

Senast redigerat av pompe90 (14 juli 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Glesmark
14 juli 2013 · 1 938 Inlägg

Har inget mer att tillägga än det jag skrivit, erfarenheten kommer inte ändra sig beroende på vad andra tycker liksom.

De jag kört har varit 245 eller 235 35 18" bak på min bmw, inte så värst brett för en bakhjulsdriven "prestandabil".

torpis Forummoderator
14 juli 2013 · 10 572 Inlägg

Glesmark skrev:
Har inget mer att tillägga än det jag skrivit, erfarenheten kommer inte ändra sig beroende på vad andra tycker liksom.

De jag kört har varit 245 eller 235 35 18" bak på min bmw, inte så värst brett för en bakhjulsdriven "prestandabil".

Samma däck i torrt väglag, vill man  så går det :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
robstar
15 juli 2013 · 205 Inlägg

har 20" av nankang funkar kanon, även haft i 17" och 19"..

Germax
15 juli 2013 · 12 086 Inlägg

torpis skrev:

Glesmark skrev:
Har inget mer att tillägga än det jag skrivit, erfarenheten kommer inte ändra sig beroende på vad andra tycker liksom.

De jag kört har varit 245 eller 235 35 18" bak på min bmw, inte så värst brett för en bakhjulsdriven "prestandabil".

Samma däck i torrt väglag, vill man  så går det :-)

Vad vill du bevisa, att man kan burna med skitdäck?

Brådhis * Voff voff *
15 juli 2013 · 10 280 Inlägg

torpis skrev:
Okej, vi utgår från att ingen ljuger i tråden. Är det så att Nankang håller oljämn kvalitet?  Är det så att de bredare däcken har annan gummiblandning? Jag har åkt på 215/40/17 samt 205/55/16 och de är fasen bra.

Just det där måste jag flika in en tanke om...

Jag hade förut en uppsättning däck av märket Zeetex. Dessa var rent livsfarliga så fort det regnade. Alltså inte bara hala utan katastrofala. Man fick köra så sakta att folk blev irriterade om det regnade. Och skulle man genom en rondell fick man köra helt galet sakta för att inte understyra ut i grönskan. Det kändes som att köra på frosthalka med dubbfritt. Dom var så usla att jag var tvungen att köpa nya däck trots att dom var i princip nya. Dessa däck var 235/40-18".

Så köpte frun sin förra bil och fick lustigt nog oxå med en uppsättning Zeetex, samma modell fast 215/35-18". Och dessa var helt ok. Inga problem alls i regn.

Så nog kan det skilja mellan olika dimensioner...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (15 juli 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang