4609
Sök

ska ha 3st 12" i bilen men behöver hjälp

1 142 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#1
har som sagt satt i 3st 12" i bilen nu...spelar rätt bra men inte tillräckligt, ska nu låna slutsteg och köra med dubbla slutsteg så driver ja basarna med ett och det andra driver ja 6*9 som ska sitta i hatthyllan...nu till frågan.. tror ni min generator kommer palla allt det här och om inte vad tusan ska ja göra har inte råd med större... måste köpa kablar till allt och få de klart tills den 26e....


tack på förhand / snoddas

1 142 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#2
nån borde ju ha något tips???

Team Autohifi!
865 Inlägg
9 juli 2008
#3
Vad har du för basar?
Vad för låda?
Bil?
Vad driver du dem med nu? ( Slutsteg)


1 142 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#4
ja har 2st dls 12"(vet ej watt)som sitter i en mds låda för dubbla 12" sen nu fick ja en 12"s lanzer(150watt)som jag satte i min gamla mds låda...slutsteget är dls(vet inte hur många watt de ligger på för de står inte) just nu...vet inte riktigt vad de andra är har för mig att de är dls de me fast större än mitt...bilen är ford sierra - 92 detta är typ de ja vet.... allså ja har alla 3 i nu och de spelar bra men basarna tappar takten på högre nivå och så slår dom ifrån... och därför vill ja ha större slutsteg som pallar driva dom + att ja vill få i 2st 6*9er me men frågan är om ja bränner allt då...

6 851 Inlägg
9 juli 2008
#5
Vad har du för kablage och vad har du för batteri?


16 197 Inlägg
9 juli 2008
#6
ett tipas.. ta bort lanzar basen. bara för att du har många basar så spelar de inte högt(vilket ja antar att du e ute efter) ofta blir de bara pannkaka om man blandar en massa olika basar.

du menar att basen blir "släpig" vid hög volym elle???

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 727 Inlägg
9 juli 2008
#7
snoddas skrev:
ja har 2st dls 12"(vet ej watt)som sitter i en mds låda för dubbla 12" sen nu fick ja en 12"s lanzer(150watt)som jag satte i min gamla mds låda...slutsteget är dls(vet inte hur många watt de ligger på för de står inte) just nu...vet inte riktigt vad de andra är har för mig att de är dls de me fast större än mitt...bilen är ford sierra - 92 detta är typ de ja vet.... allså ja har alla 3 i nu och de spelar bra men basarna tappar takten på högre nivå och så slår dom ifrån... och därför vill ja ha större slutsteg som pallar driva dom + att ja vill få i 2st 6*9er me men frågan är om ja bränner allt då...

Man ska inte blanda basar.

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 142 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
#8
men dom spelar ju bra ihop.... ja är ingen bondraggare som tycker att när det skriker i högtalarna så är de bra utan ja vill ha bra ljud.... och när ja la i den sista 12an fick ja mer bas som ja vill ha... så nu slipper ja massa diskant dunk ifram....bara de att på hög ljudnivå så hinner inte basarna med och dom börjar slå otakt (alla 3basarna slår samtidigt....

6 851 Inlägg
9 juli 2008
#9
snoddas skrev:
men dom spelar ju bra ihop.... ja är ingen bondraggare som tycker att när det skriker i högtalarna så är de bra utan ja vill ha bra ljud.... och när ja la i den sista 12an fick ja mer bas som ja vill ha... så nu slipper ja massa diskant dunk ifram....bara de att på hög ljudnivå så hinner inte basarna med och dom börjar slå otakt (alla 3basarna slår samtidigt....

HAHA....ja för vill man ha bra ljud så är det ju mycke bas..roll
Hur menar du att diskanten kan dunka? måste va enna konstiga diskanter dom gör det..


260 Inlägg
9 juli 2008
#10
snoddas skrev:
ja har 2st dls 12"(vet ej watt)som sitter i en mds låda för dubbla 12"

Bygg en ny låda som passar bättre till dina DLS basar, och kasta ut den tredje basen.

Team Autohifi!
865 Inlägg
9 juli 2008
#11
Måste hålla med tidigare talare.
Det du ska göra är att ta bort udda basen och bygga en bättre låda till dina DLS basar, du kommer garanterat få mera utav dessa då.
Har du tankar på att ev. byta slutsteg till ett bättre för att driva basarna ( vet inta vad du har idag men detgår säker att använda ) Så är ett mono block att rekomendera.
Detta beror mycket på din impedaz på basarnas talspole, mycket bra att veta om man ska kolla på slutsteg till dessa sen.
Vad att göra åt "diskant dunket" (vet inte vad du menar ) så brukar man avhjälpa ett klent register fram i bilen med ett lite bättre framsystem.
Ett bra framsystem kan häva up basljudet på ett positivt sett och du får mera ljud i mellan regionen av freqvensregistret.
Du hör musiken och får mera känsla i hela registret i bilen.


733 Inlägg
9 juli 2008
#12
snoddas skrev:
men dom spelar ju bra ihop.... ja är ingen bondraggare som tycker att när det skriker i högtalarna så är de bra utan ja vill ha bra ljud.... och när ja la i den sista 12an fick ja mer bas som ja vill ha... så nu slipper ja massa diskant dunk ifram....bara de att på hög ljudnivå så hinner inte basarna med och dom börjar slå otakt (alla 3basarna slår samtidigt....

jag tror ente du får något dunk över 1280 hz... bara skrik
M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

1 142 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#13
hehehehe... nu har ja en ny fråga... vad ska ja göra om ja fått mitt slutsteg i protect läge.... har kopplat ur sista 12"arn och kasta åt helve** men nu måste ja få allt att funka igen hur gör ja*?

16 197 Inlägg
10 juli 2008
#14
går de i protect även fast du kopplar ur alla högtalare samt stänger av de å sen sätter på de??

iaf e de antingen kass jord elle så e steget pajj.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 142 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#15
ja har inte kopplat ur alla.... funderar på att imorgon koppla bort alla kablar och sen testa igen.... PS. tror min jord  kabel är pajj så ska låna en kompis imorgon...

5 852 Inlägg
10 juli 2008
#16
Okej , det är en rätt stor risk att du bärnt steget i och med att du har haft "en kass jordkabel". Sen är även frågan har du grovt kablage till detta så du kan få lite ström fram till detta?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

1 142 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#17
tror inte ja bränt de....men de ligger i protect...ska koppla ur allt idag och testa starta de utan några högtalare inkopplade....

5 852 Inlägg
10 juli 2008
#18
Låter som en en bra idé, men sen är en verkligen stark rekomendation och prata med Andreasgbg här på garaget så du får en korrekt lådvolym och sen bygger ny låda så kommer du få fasen så mycket mer bas. Men vad står det på slutsteget du har?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

1 142 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#19
inget. det står bara dls på de. ska träffa låsasfarsans kompis imorgon så får han kolla på de för han har rätt bra koll.

2 665 Inlägg
10 juli 2008
#20
Det första jag tänker när du säger: man vill ju ha bra ljud. Varför har du då 3st 12". Det räcker med 1st 12" av god kvalitet för att spela uppåt 130db, eftersom bra ljud brukar vara en väl injusterad anläggning som INTE dunkar i basen. Visst är det häftigt första åren men bra låter det inte inser man efter ett tag.
Ett bra ljud får du om framsystemet kan spela lite bas. gärna med en rejäl baffel i dörrarna som sitter skruvad i plåten inte i dörrsidan. 1 eller 2 bra 6,5" i varje framdörr brukar funka för att lira ihop med 1 tolva.
Har du bara typ 5" i dörrsidan eller 4" i brädan får du knappt något ljudtryck alls mellan 150-80hz eller var du delar basen.
Frekvensgången ser ut ungefär så här:

     -----
  --       --
-             --
                 --     
                   --                        ------------------------------------------------------------------------------
                     --                   --
                       --              --
                         --          --
                            -- -- --
20      50                 150        200                osv

Svackan vid 150hz ska framsystemet fixa, detta är mkt vanligt problem.

Sen om jag ska svara på din fråga varför basen kommer i otakt eller vad du menar kan ju vara att konen rör sig så långt att det hamnar utan för magnetens verksamma området. dvs talspolen är utanför magneten och vänder o där är det ingen kontroll på konrörelsen. bara det mekaniska som stoppar konen och drar den tillbaka in i magnetfältet.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök