4378
Sök

Ha både XP och Vista på samma datorn.

385 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
Tjena!
Som rubriken lyder.
Jag har en dator nu med 2 st hårddiskar, sen är det en lite som är partionerad där jag har Xp (E)
de andra två heter C och D. Nu vill jag installera så jag kan ha Vista också. Om jag har fattat rätt så ska jag partionera en till så jag har en "liten" där jag installerar Vista.
Nu till frågorna:
1 Hur partionerar man?
2 Kommer nått raderas när jag installerar Vista på den nya partionen?
3 Finns det några nackdelar?

Tacksam för svar smile

Mvh nimoz

276 Inlägg
10 juli 2008
du kan ha så kallad twinload så att du får välja vid uppstart vilken du ska använda .. partionera gör man genom att starta datorn med operativcdn inne och då komemr det komma upp om du vill boota från cd och när du trycekr där så kommer du få välju hur mycket du ska partionera! nackdelen är att datorn kan bli mycket långsammare. och du förlorar en hel del prestanda . om du har flera hårdiskar så kommer ingenting raderas men det kan jag inte garantera

385 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
Mido__ skrev:
du kan ha så kallad twinload så att du får välja vid uppstart vilken du ska använda .. partionera gör man genom att starta datorn med operativcdn inne och då komemr det komma upp om du vill boota från cd och när du trycekr där så kommer du få välju hur mycket du ska partionera! nackdelen är att datorn kan bli mycket långsammare. och du förlorar en hel del prestanda . om du har flera hårdiskar så kommer ingenting raderas men det kan jag inte garantera

Jaha okej, de låter osäkert tongue får väll låta bli o pilla tongue

276 Inlägg
10 juli 2008
dessutom så e det värdelöst att använda vista just nu ..fortfarande massor med buggar o skit. ed va likamed xp i början man ska alltid vänta i typ 3-5 år innan man använder nya operativsystem för inte förrän då har dom löst alla buggar

385 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
Mido__ skrev:
dessutom så e det värdelöst att använda vista just nu ..fortfarande massor med buggar o skit. ed va likamed xp i början man ska alltid vänta i typ 3-5 år innan man använder nya operativsystem för inte förrän då har dom löst alla buggar

Jaha ok, får väll installera vista på nån bärbar eller nått. Ja tkr om vistas menyer o så, därför jag ville installera de.

1 741 Inlägg
10 juli 2008
"nackdelen är att datorn kan bli mycket långsammare. " <-- What?!

Datorn tappar inget i prestanda av att partionera. Är ju som att säga "Nu har jag en film till på datorn nu jäklar går den segt!"

(Självklart tappar man prestanda när man fylld hdd:n men det pratar vi väl inte om?

Partionera kan man göra på många olika sätt.. ett är med installskiva, bootdiskett, olika program (typ partition magic, eller det inbyggda i win ( C:\WINDOWS\system32\diskmgmt.msc )) osv.

Då du installerat vista, kommer du få upp en ruta vid varje uppstart där du får ca 10 sek på dig att välja vilket OS du vill starta. (Väljer du inget kommer den välja det som ligger överst i listan. Mest troligt blir det Vista eftersom du installerade det senast)

Bara du är noggrann och kollar så att den verkligen väljer rätt disk då den installerar så finns det väl e.g inga nackdelar.

Varför vill du installera Vista? Bara för att testa skiten eller? Finns andra sätt att testa olika OS som är smidigare om du ändrar dig men jobbigare att förklara hur man gör det.

Mido__ skrev:

Njaa... tror faktiskt inte det räcker inte då det gäller Windows iaf. De fixar ju säkerhetshål hela tiden. Ju fler som använder det desto bättre kan dom göra det. Får in fler felrapporter och klagomål så kan fixa felen lättare.

Men ja visst det är massor som inte är som det ska vara då det gäller Vista, t.ex. bakåtkompabibliteten i alla program och alla onödiga systemresurser som går till spillo.
Senast redigerat av tecman (10 juli 2008)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

385 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
tecman skrev:

Datorn tappar inget i prestanda av att partionera. Är ju som att säga "Nu har jag en film till på datorn nu jäklar går den segt!"

(Självklart tappar man prestanda när man fylld hdd:n men det pratar vi väl inte om?

Partionera kan man göra på många olika sätt.. ett är med installskiva, bootdiskett, olika program (typ partition magic, eller det inbyggda i win ( C:\WINDOWS\system32\diskmgmt.msc )) osv.

Då du installerat vista, kommer du få upp en ruta vid varje uppstart där du får ca 10 sek på dig att välja vilket OS du vill starta. (Väljer du inget kommer den välja det som ligger överst i listan. Mest troligt blir det Vista eftersom du installerade det senast)

Bara du är noggrann och kollar så att den verkligen väljer rätt disk då den installerar så finns det väl e.g inga nackdelar.

Varför vill du installera Vista? Bara för att testa skiten eller? Finns andra sätt att testa olika OS som är smidigare om du ändrar dig men jobbigare att förklara hur man gör det.

Hehe okej , som ja sa tidigare vill jag ha vista för menyernas skull big_smile man kan ju ha kalender o klocka o grejer vid sidan om och lite sånt, ananrs vet  jag inte om nått är bra prestanda messigt när de gäller vista.

276 Inlägg
10 juli 2008
tecman skrev:

anledningen till varför jag sa "KAN BLI" var pga av det kan kan den visst om man gör fel i partioneringen!!

1 741 Inlägg
10 juli 2008
http://nogamix.s26.xrea.com/mt/archives/images/samurize.jpg
Detta är XP, klart man kan snygga till det åxå. man måste inte skaffa Vista bara för att få en sötare klocka tongue

Det där tillägget heter Samurize finns säkert flera sånna tillägg men det jag kom på först.

276 Inlägg
10 juli 2008
nimoz skrev:
Hehe okej , som ja sa tidigare vill jag ha vista för menyernas skull big_smile man kan ju ha kalender o klocka o grejer vid sidan om och lite sånt, ananrs vet  jag inte om nått är bra prestanda messigt när de gäller vista

jag lovar dig farsan har vista man tycker det e kul med menyerna o sånt efter en vecka.. mitt råd e att vänta ett par år med att skaffa vista eller som du säger ha den på en annan dator än huvuddatorn!

1 741 Inlägg
10 juli 2008
Gör man fel med partioneringen är man ju rökt.
Eller tänkte du att man kapar C: och snor utrymme därifrån?
(Det är ingen bra idé! Blir väldigt lätt fel på partitionen om man försöker ändra storleken utan att förstöra data... och då förstörs allt på ordinarie partition.)

Aja... have fun smile

385 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
tecman skrev:
http://nogamix.s26.xrea.com/mt/archives … murize.jpg
Detta är XP, klart man kan snygga till det åxå. man måste inte skaffa Vista bara för att få en sötare klocka tongue

Det där tillägget heter Samurize finns säkert flera sånna tillägg men det jag kom på först.

Ah precis de jag letade efter:D Men en fråga bor du i Japan ? tongue

Edit: såg att du hade kopierat bilden big_smile trodde det var din skrivbord!
Senast redigerat av nimoz (10 juli 2008)

1 741 Inlägg
10 juli 2008
Hehe tyvärr bor jag inte i Japan tongue
Men där jag jobbar ser jag många skrivbord liknande det där...
Alltid lika intressant att försöka hjälpa dem big_smile

385 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
tecman skrev:
Hehe tyvärr bor jag inte i Japan tongue
Men där jag jobbar ser jag många skrivbord liknande det där...
Alltid lika intressant att försöka hjälpa dem big_smile

hehe, men tackar, nu behöver ja inte installera vista big_smile

1 741 Inlägg
10 juli 2008
Alltid roligt att göra nån nytta big_smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 juli 2008
1, Med program, t.ex. Partition Magic
2. Inte om du inte väljer att formatera samtidigt
3. JA, Vista SUGER! Drar massa kraft från cpun du kan använda till mkt annat, det är seegt, jobbigt, ostabilt. Mao, skippa Vista

Rock'n Roll

1 703 Inlägg
10 juli 2008
När jag var ung valde man att partionera diskarna dels för att öka prestandan samt att fat16 fixade inte "större" enheter, en bonus var att det inte försvann massa MB som inte kunde allokeras, på den tiden var 5-6mb viktiga smile

385 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
TenZer skrev:
1, Med program, t.ex. Partition Magic
2. Inte om du inte väljer att formatera samtidigt
3. JA, Vista SUGER! Drar massa kraft från cpun du kan använda till mkt annat, det är seegt, jobbigt, ostabilt. Mao, skippa Vista

Hehe okej, verkar som att många är missnöjda , får la låta bli och lägga de på huvedatorn big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 juli 2008
Jaha då får man väl bryta mönstret. kör Vista home premium x86 på min dator och det funkar skitbra. visst var det en del buggar, men med SP1 installerat fungerar det betydligt bättre än XP.

Det kräver dock mer av datorn så helst skall det vara lite nyare/kraftigare maskin, då funkar det lika bra som XP på samma maskin.

Konstigt att ryktet om Vista är så seglivat, visst var det skit i början men det var samma med XP! Nu efter ett drygt år är Vista säkrare, pålitligare och trevligare än XP.

Min erfarenhet i alla fall ^^
Senast redigerat av Rquired (10 juli 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 juli 2008
Mitt råd är, om man nu ska ha dubbla os så kör med dubbla systemdiskar med xp på en och vista på den andra och sätt strömbrytare där man växlar mellan diskarna.

Sen är frågan varför man ens ska ha XP kvar. det är ju 7-8 år gammalt och har gjort sitt.

Sen att alla klagar på att Vista är buggigt och långsamt måste ha en jävla otur, se till att köra med minst 4GB, gärna 8GB i minne för att undvika detta.

Med dagens priser är det bara smälla in 8gb direkt och bunkra upp med några hårddiskar smile

Kört med vista i ett år nu utan några bekymmer mer än att första månaden kunde jag inte använda min Logitech Harmony pga drivare men det var precis i releasen.
Ang buggar och sånt har jag allvarligt talat inte stött på något alls. Med XP var det mycket värre.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök