3878
Sök

Remoteproblem!

529 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#1
Om jag tar ström direkt från batteriet till remoten så startar steget men om jag kopplar in det på remoten på stereon så händer det inget. Har kollat alla kablar och kabelskor och dom sitter som dom ska. När jag plockade ur den ur min andra bil så funkade det, tycker det låter konstigt att remoten bara har slutat funka när den har legat i kartongen. Är det bara lämna in den så dom får fixa till stereon eller finns det någon som har tips på vad man kan göra?

/ Emil

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

872 Inlägg
10 juli 2008
#2
JimpeBoy skrev:
Om jag tar ström direkt från batteriet till remoten så startar steget men om jag kopplar in det på remoten på stereon så händer det inget. Har kollat alla kablar och kabelskor och dom sitter som dom ska. När jag plockade ur den ur min andra bil så funkade det, tycker det låter konstigt att remoten bara har slutat funka när den har legat i kartongen. Är det bara lämna in den så dom får fixa till stereon eller finns det någon som har tips på vad man kan göra?

/ Emil

jag koppla min remote på baklysena, funkar fin fint
Senast redigerat av 998cc (10 juli 2008)

If its too loud you are too old!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
10 juli 2008
#3
Annars kan du ju koppla remoten med en strömbrytare  batteri - strömbrytare  - remote smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

872 Inlägg
10 juli 2008
#4
The_Mechanic skrev:
Annars kan du ju koppla remoten med en strömbrytare  batteri - strömbrytare  - remote smile

njaaa, jo det går ju men någon gång kommer du glömma strömbrytaren å du har du inget batteri kvar sen

If its too loud you are too old!

Fattig student
1 282 Inlägg
10 juli 2008
#5
Har hänt mig en gång med.. Remoten blev nog kortsluten när jag bytte bil.. Däremot funkar det ju fint med switch med, kopplar alltid batteri-brytare-steg.. Drar alltid en kabel var till stegen med.. Brukar vara fint att kunna bryta bas steget när det är hundar eller gamlingar i bilen wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

529 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#6
Kan man inte ta ström från kabeln där det står power antenna? Den funkar väl ungefär som en remote?
Senast redigerat av JimpeBoy (10 juli 2008)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Trucker
1 220 Inlägg
10 juli 2008
#7
En kompis ha gjort dom du skrev i första inlägget JimpeBoy han har kopplat en kabelbit mellan batterikabeln och remot ingången så steget startar så fort det kommer ström till steget och det funkar skit bra! smile

Vissa är bara bättre än andra!

247 Inlägg
10 juli 2008
#8
Kolla och dubbelkolla så inte remotekabeln till steget gått sönder, den är oftast väldigt klen och går lätt av. Dra en separat kabel du vet är hel för att enkelt se. Annars rekommenderar jag (dock tveksamt) att köra mot baklysena.

Remote och elantenn fungerar lika, en lågström ger signal.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

529 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#9
mickey skrev:
Kolla och dubbelkolla så inte remotekabeln till steget gått sönder, den är oftast väldigt klen och går lätt av. Dra en separat kabel du vet är hel för att enkelt se. Annars rekommenderar jag (dock tveksamt) att köra mot baklysena.

Remote och elantenn fungerar lika, en lågström ger signal.

Har trippelkollat och den är inte trasig. Har dragit en egen kabel så den är lite grövre än vad dom brukar.
Men då ska jag prova koppla på elantennen och se om det funkar. Båda kan ju inte ha gått sönder samtidigt.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

529 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#10
teamvolvoracing skrev:
En kompis ha gjort dom du skrev i första inlägget JimpeBoy han har kopplat en kabelbit mellan batterikabeln och remot ingången så steget startar så fort det kommer ström till steget och det funkar skit bra! smile

Men det är väl konstant ström till steget från batteriet? Det betyder ju att steget alltid är på?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

872 Inlägg
10 juli 2008
#11
JimpeBoy skrev:
teamvolvoracing skrev:
En kompis ha gjort dom du skrev i första inlägget JimpeBoy han har kopplat en kabelbit mellan batterikabeln och remot ingången så steget startar så fort det kommer ström till steget och det funkar skit bra! smile

Men det är väl konstant ström till steget från batteriet? Det betyder ju att steget alltid är på?

jo. men du kan använda antenan ellerbakljusets eller nummerskylt belysningen, du kan bruka all ström från saker som startar när bilens tändning vrids på, ta hälst strömmen efter apparaten dock, går i dom flästa fallen före med men för å va på säkra sidan, e du ändå rädd att pajja steget så sätt dit en liten säkring
Senast redigerat av 998cc (10 juli 2008)

If its too loud you are too old!

21 761 Inlägg
10 juli 2008
#12
JimpeBoy skrev:
Kan man inte ta ström från kabeln där det står power antenna? Den funkar väl ungefär som en remote?

Ja, det stämmer iof, men åtminstone en del stereoapparater ger bara spänning i den kabeln när endast radion är igång. När en cd spelas så slutar det att komma spänning där.

Det är ju inte säkert att det är så på din stereo, men risken finns smile. Testa och se.

tokfrans
982 Inlägg
11 juli 2008
#13
om remoten på stereon är kass är ju de absolut enklaste att sno ström från en 12voltskälla kopplat till bilens tändning.. typ en baklampa eller liknande..

jag kör dock oftast nästan alltid med brytare och konstantström!

mvh


529 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#14
Har provat ta ström från antennen nu men inget. Problemet är att stereon inte är kopplad på tändningen. Enda alternativet är väl att kanske koppla både stereon och slutsteget på tändningen nu?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 juli 2008
#15
JimpeBoy skrev:
Har provat ta ström från antennen nu men inget. Problemet är att stereon inte är kopplad på tändningen. Enda alternativet är väl att kanske koppla både stereon och slutsteget på tändningen nu?

Bland det enklaste du kan göra ja.....
Exakt vad jag hade tänkt att föreslå med.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

529 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#16
Lonefox skrev:
JimpeBoy skrev:
Har provat ta ström från antennen nu men inget. Problemet är att stereon inte är kopplad på tändningen. Enda alternativet är väl att kanske koppla både stereon och slutsteget på tändningen nu?

Bland det enklaste du kan göra ja.....
Exakt vad jag hade tänkt att föreslå med.

Någon som har ett kopplingsschema på hur man ska koppla allt?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 juli 2008
#17
JimpeBoy skrev:
Lonefox skrev:
JimpeBoy skrev:
Har provat ta ström från antennen nu men inget. Problemet är att stereon inte är kopplad på tändningen. Enda alternativet är väl att kanske koppla både stereon och slutsteget på tändningen nu?

Bland det enklaste du kan göra ja.....
Exakt vad jag hade tänkt att föreslå med.

Någon som har ett kopplingsschema på hur man ska koppla allt?

Ta bara och koppla remoten på samma kabel som du kopplar in enehetn på.
Den kabeln som ger ström när radio/tändningsläge är igång.
Brukar vara röd.
På så sätt får steget signal att gå igång samtidigt som radion, dock via tändningslåset istället för radion.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

529 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#18
Lonefox skrev:
JimpeBoy skrev:
Lonefox skrev:
Bland det enklaste du kan göra ja.....
Exakt vad jag hade tänkt att föreslå med.

Någon som har ett kopplingsschema på hur man ska koppla allt?

Ta bara och koppla remoten på samma kabel som du kopplar in enehetn på.
Den kabeln som ger ström när radio/tändningsläge är igång.
Brukar vara röd.
På så sätt får steget signal att gå igång samtidigt som radion, dock via tändningslåset istället för radion.

Radion är inte heller inkopplad på tändningen. Hade tänkt koppla in den också i så fall. Började fundera på om man kan koppla remoten på en av högtalarkablarna?
Senast redigerat av JimpeBoy (12 juli 2008)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 juli 2008
#19
JimpeBoy skrev:
Lonefox skrev:
JimpeBoy skrev:

Någon som har ett kopplingsschema på hur man ska koppla allt?

Ta bara och koppla remoten på samma kabel som du kopplar in enehetn på.
Den kabeln som ger ström när radio/tändningsläge är igång.
Brukar vara röd.
På så sätt får steget signal att gå igång samtidigt som radion, dock via tändningslåset istället för radion.

Radion är inte heller inkopplad på tändningen. Hade tänkt koppla in den också i så fall. Började fundera på om man kan koppla remoten på en av högtalarkablarna?

Eh.....nej.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

529 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#20
Lonefox skrev:
JimpeBoy skrev:
Lonefox skrev:

Ta bara och koppla remoten på samma kabel som du kopplar in enehetn på.
Den kabeln som ger ström när radio/tändningsläge är igång.
Brukar vara röd.
På så sätt får steget signal att gå igång samtidigt som radion, dock via tändningslåset istället för radion.

Radion är inte heller inkopplad på tändningen. Hade tänkt koppla in den också i så fall. Började fundera på om man kan koppla remoten på en av högtalarkablarna?

Eh.....nej.

Dum fråga. Varför inte? Använder ändå inte dom bakre högtalarutgångarna.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen


Sök