6244
Sök

Lådtips till Pioneer TS-W3001D4

RM-operatör
667 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
Nu är det min tur att be om lådtips!
De siffror jag har på basarna;

Frequency response  20 - 150 Hz

Lowest resonance frequency (Hz)  33,3

Sensitivity (1W/1m)  92 dB

Och bilen de ska sitta i är en Volvo V70 årsm. 2000.
Vill ha dem placerade bakom ryggstödet.
Musiken är mestadels metal och punk, men annat förekommer.

Pioneer själva rekomenderar en sluten låda på 22,6liter per bas.
Vad skulle det vara för litrar på en portad? Antal, längd och dia på portar?

198 Inlägg
12 juli 2008
för en portad är rekommenderad volym 34L och max 45L med 3" port enligt kartongen man får med, längd kommer jag inte ihåg. jag har sj nyss byggt en låda på 43L fast basen tar 5L och dämpning lite så kanske hamnar +- 34, har dock ej hunnit testa den än. har du basen ? iaf så finns det både hz-grafer och rekommenderingar på lådan för sluten,portad eller bandpass.

RM-operatör
667 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
Jasså på det viset.
Köpte mig 2st i tredjehand för 1500:- i höstas, så nu tänkte jag få tummen ur och göra något av dem=)
Så en gemensam låda på ca 75-80 liter (exkl. högtalare & dämp)med 2st 3" portar borde alltså bli rätt lagom?

Dock har jag inte fullt bestämt mig ifall jag ska ha portat eller slutet.

21 761 Inlägg
12 juli 2008
Att bara ha ett 3" rör till en bas är för liten portarea anser jag iaf, minst 4" bör det vara om man tänker utnyttja basen ganska mycket smile.

En låda för två basar kan tex vara på 80 liter och ha ett 6" rör som är ca 41cm långt, dämpmatta på lådans innerväggar. Både basar och rör är inräknade i volymen. Jag har dock inte provat basen, har bara gjort en beräkning i ett program. Basens parametrar visar att sluten låda passar bra, då ska en sån låda fungera också smile.

198 Inlägg
12 juli 2008
Jag har byggt min låda med en 3" port (egentligen lite större, 80mm koniskt basreflexrör från biltema), får väl se nu när jag väl har hunnit testa den hur det låter. får kanske plats att trycka dit en 4" ist om inte annat. fast jag skulle behöva vinkla ner den nu, några tips på   var jag kan hitta 90graders rörböjar för basportar? smile den sitter för nära bakre väggen nu.

första baslådan jag bygger så den kanske inte har bästa ytfinishen big_smile

http://www6.speedyshare.com/data/157513 … 201723.jpg
Senast redigerat av Svanholm (12 juli 2008)

RM-operatör
667 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Att bara ha ett 3" rör till en bas är för liten portarea anser jag iaf, minst 4" bör det vara om man tänker utnyttja basen ganska mycket smile.

En låda för två basar kan tex vara på 80 liter och ha ett 6" rör som är ca 41cm långt, dämpmatta på lådans innerväggar. Både basar och rör är inräknade i volymen. Jag har dock inte provat basen, har bara gjort en beräkning i ett program. Basens parametrar visar att sluten låda passar bra, då ska en sån låda fungera också smile.

Vielen dank som tyskarna säger=)

Har portens material någon nämnvärd betydelse? Alltså om jag skulle svarva mig en i exempelvis trä, skulle det då påverka kalkylerna, som jag antar är gjorda för plaströr?

Svanholm: Jag tror jag har sett något sådant hos Carbonize, men jag är osäker. Annars kan du ju höra med dem och DbAkuten.

21 761 Inlägg
12 juli 2008
ShyGuy skrev:
Har portens material någon nämnvärd betydelse? Alltså om jag skulle svarva mig en i exempelvis trä, skulle det då påverka kalkylerna, som jag antar är gjorda för plaströr?

Nä, materialet ska inte ha någon märkbar inverkan egentligen. Däremot tar ju porten upp lite mer plats ifall materialtjockleken är grövre smile.

Jag räknade på att ett 6" (152mm i innerdiameter) rör är 162mm i ytterdiameter, då tar det upp runt 8 liter om hela röret sitter i lådan och att baffeln är 22mm tjock. Med tex 20mm materialtjocklek på porten så skulle det ta upp ca 11,3 liter.

Skillnaden blir alltså lite drygt 3 liter, det gör ju inte speciellt med tanke på att lådans volym är 80 liter. Ungefär 1-1,5 Hz högre avstämning blir det.

21 761 Inlägg
12 juli 2008
Svanholm skrev:
Jag har byggt min låda med en 3" port (egentligen lite större, 80mm koniskt basreflexrör från biltema), får väl se nu när jag väl har hunnit testa den hur det låter.

Ja, testa och se. Jag har som sagt inte provat den basen utan utgår bara ifrån vad mitt beräkningsprogram visar angående portens lufthastighet smile.

198 Inlägg
12 juli 2008
förresten såg nu att jag kan korta ner den, är 22cm som max, men kan korta ner den med en del så den är ca 16cm lång, är det för kort rör? om det blir avstämt högre eller nått tänkte jag på. du som hade programmet big_smile mina innermått är H 36 B 46 D 26 cm.

21 761 Inlägg
12 juli 2008
Det beror lite på om 80mm är rörets innerdiameter eller inte, men någonstans runt 40 Hz borde avstämningen bli med 16cm långt rör. Det bör fungera tycker jag.

Lådans dämpmaterial tar förresten inte upp plats rent akustiskt sett, istället "lurar" den basen så att den tror att lådvolymen är aningen större än den egentligen är smile. Ljudet kan också bli lite mjukare än utan dämpmaterial.

198 Inlägg
12 juli 2008
ja det är 80mm innerdiameter på det. okej, ja men man kan väl räkna bort basens volym iaf när man gör lådorna?`då hamnar min på ca 38L volym och det kan jag väl tyckas rätt så okej, ligger mitt emellan max och rekommenderad enligt pioneer själva. kanon big_smile 40-45hz är väl rätt så bra väl? känner mig nöjd med bygget nu helt plötsligt:)

Edit: blev ganska så stor skillnad mot innerväggen

före http://www8.speedyshare.com/data/311405 … 201731.jpg

efter http://www5.speedyshare.com/data/578295 … 201732.jpg
Senast redigerat av Svanholm (12 juli 2008)

21 761 Inlägg
12 juli 2008
Japp, jag räknade på 38 liters volym. Fast jag kollade även på 37 liters volym, med tanke på rörets plats.

Omkring 40 Hz bör som sagt funka, dock är det ju portens area som är frågetecknet angående flåsljud. Men testa på, annars får du ju inte veta wink.

RM-operatör
667 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
Återigen, mången tack för hjälpen=)

198 Inlägg
25 juli 2008
det flåsade sjukt mycket med 3" port haha, ajja har ändå skaffat en till bas nu så blir väl att följa den här trådens rekommendationer till nästa bygge

RM-operatör
667 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
Har ordnat ett rör på jobbet, 151 innerdiam, och godstjocklek på 10mm, så här ska inget flexa wink

Sök