12 juli 2008
Trådstartare
Har kollat igenom ett par sidor bakåt utan att hitta någon tråd som jag tyckte stämde med problemet i min bil.
• Bilmodell
VW Golf MkII 1.6l CL
• Årsmodell
1985
• Miltal
ca 15000
• Modifikationer på bilen
Inget annat än att avgassystemet är delvis utbytt till 2.5" och att instrumenthuset är utbytt till ett med varvräknare
• Hur yttrar sig felet?
Felet är att det inte blir någon gnista, felet uppstod i måndags på väg hem från jobb, jag körde (hade kört typ 1.5mil) och plötsligt var det som motorn dog lite kort, den gick ner lite i varv och sen igång igen, det inträffade typ 4-5gånger under resan hem, ca 3 mil.
Jag kollade lite med fördelare, rotor, tändstift osv när jag kom hem men hittade inget direkt fel, kollade även så det kom fram soppa och så att alla kablar satt ordentligt vid tändspolen, allt såg OK ut.
Dagen efter när jag kör till jobb så är det inga som helst problem första två milen men när jag kommer ut på motorvägen så hackar den till igen två gånger i snabb följd och sen inget förän ett par hundra meter innan avfarten då bilen dör helt och totalt vägrade att starta, fick bli bogsering hem.
Prövade i onsdags att byta tändspole eftersom det saknades gnista och då spinner bilen igång direkt, kanon, dock var det en tändspole från en Volvo så den passade ju inte helt så idag vart jag till skroten och hämtade en av rätt sort.
Bytte men inget hände, nähe, prövar den gamla igen, samma där, prövar Volvo spolen, inget. Har kollat kablarna till spolen så gott jag kan men hittar inget fel, någon som har nån bra idé? Förutom att byta bil då för det har jag lite dåligt råd med just nu.
En fundering jag har efter att ha kollat igenom heintz boken är huruvida relä nummer 22, nått med övervarvningsskydd kan spela in i allt detta.
Senast redigerat av Fartsyndare (12 juli 2008)
If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)