8464
Sök

Kambyte B230

Gammal och grinig
362 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
Hej!

Jag hade tänkt att byta kam till min volvo så den bli rlite intressantare.

Sitter nu o kollar på en kam som heter fs296

Duration:   296° vid körspel
Lyft:   12.2mm
Nockvinkel:   108°
Reducering av bascirkel:   2.6mm
TDC lyft:  4.2mm

Men där finns även en fs320

Duration:   320° vid körspel
Lyft:   10.8mm
Nockvinkel:   106°-109° beroende på ämne
Reducering av bascirkel:   2.4mm

Jag kan inget om dessa fakta, så jag undrr vilken av kammarna man kan slänga i för att ha en bil som presterar när det behövs, men den ska fortfarande gå att criusa med till jobbet etc.

Kan säga att jag nu då har en A-kam och orginalförgasaren...

Edit: Kan även säga att det e folkraceshop jag sitter o kikar på.
Senast redigerat av Mattman (14 juli 2008)

Gammal och grinig
362 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Vill ha hjälp sad

551 Inlägg
14 juli 2008
bara att byta kam gör ju inte stor skillnad.. om du vill ha en roligare bil så byta till K-kam, lite svår o hitta kanske men annars finns ju V-kam också sitter på b230e. men du kommer inte få en motor som "presterar när de behövs" om du inte har stor plånbok smile.

You can't B serious, oh K

Gammal och grinig
362 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Okej... men kammen ställer bara registret i princip? Är det värt mer att ha kvar a-kammen o köra på nya gasare?

Och går det att svetsa egna insug? alla rör ska väll bara vara lika långa?

551 Inlägg
14 juli 2008
Japp effektkurvan blir lite annorlunda med olika kammar, den du har a-kammen drar bilen bra på låga varv vilket inte är roligt för en bil man vill busa med. Vill du ligga o pressa på de lite högre varven så byta till k eller v kam. Ska du köra nya gasare och få ut lite effekt så får du ha lite annat också, såsom extraktor, plana toppen lite osv. I den graden du tänker trimma behöver du inte tänka på att svetsa eget insug, ska du ha t.ex weber 36/36 så ta insuget från k motorn o modifiera de lite lätt så förgasaren passar.
Senast redigerat av marven (14 juli 2008)

You can't B serious, oh K

Gammal och grinig
362 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
okej, men jag är rätt ny innom detta, så jag vet inte vart man ska leta, och det finns inte allt för mkt på blocket hmm Och åter till min orginalfråga, funkar kammarna från folkraceshoppen?

Sök