4479
Sök

Flera ringa trafikbrott?

301 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
Det står ju i lagen att körkortet kan bli återkallat efter flera mindre trafikbrott, och jag undrar hur många det är!

Jag har fått mitt körkort återkallat en gång (prövotid), och fick en spärrtid på två månader. Jag gjorde mig skyldig till olovlig körning + körning utan registreringsskylt.
Jag tog nytt körkort direkt efter att spärrtiden löpt ut, och kör som vanligt nu.

Jag frågade min körlärare om jag skulle få återkallat körkort om jag nu kör 15 km/h för fort, men det skulle jag inte få (skulle krävas många upprepade mindre brott för det).

Så jag undrar, hur många mindre brott kan jag göra innan mitt kort återkallas igen (som normalt bara ger böter)? Finns det några "prickar" eller nåt?

Skulle även vilja veta hur länge det brottet jag gjort sitter kvar i registret!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 juli 2008
om du kör tex 10kmh för fort 3 gånger så blir du av med det igen

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 juli 2008
har för mig de va 3 gånger näre gäller fortkörningar tex brister på bilen för lampor osv är bara böter hur många gånger som hälst

Thorssa
13 juli 2008
3 gånger under en 2-årsperiod är väl ett riktmärke sm brukar användas.

607 Inlägg
13 juli 2008
Göra du samma regelbrott flera ggr är dom hårdare än om du gör olika lika många ggr, jag har väl dragit på mig ett tio tal förseelser men kommit undan med en varning dock så är tiden längre än två år och det är max två ggr per förseelser.

Är ju bara mindre förseelser dock, typ bälte, kört över heldraget nån gång, fortkörning, kamera mm
Det kan lätt bli nån böter när man kör mycket, räcker ju att man rullar för fort i nerförsbacke så åker man dit, mest saker som händer för att man är klantig eller trött.
Senast redigerat av Ckosworth (13 juli 2008)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Sök