Insug på plats, alla slangar under dragna, alla slangar till turbon klart.
Nya stols underreden hålls även på att byggas
Kvar att göra: *Svetsa avgassystem *Få tillbaka en fuelrail som passar iom att troligtsvis fick jag fel när jag beställde *Dra klart alla slangar på ovansidan av insuget *Göra klart med stolarna *Plocka ihop det övriga småpillet under motorn *Få tillbaka ventilkåpor och lite annat från lackering
Så inte så mycket kvar anser jag:) förhoppningsvis så borde den vara körklar snart:)
Dags för en liten update igen då. Var ute igår i garaget och skruvade lite mer. allt börjar sitta på plats kvar att göra dock: * Dra klart alla slangar till soppa systemet. * Få tillbaka rätt fuelrail * Svetsa ihop avgassystemet. * Byta koppling. * Dra klart rören till intercooler och liknande nu när jag bytt insug. * Köra klart stolsfästena. * Komma på vart jag ska sätta oljecatchtanken.
Dock har jag allt liggandes förutom lite slang, nån koppling, lite plattjärn och lite alurör.
Så inte allt för mycket kvar att göra:) dom som känner sej manad att hjälpa till får gärna höra av sej:) speciellt kopplingen korv och öli utbyte:)
Iaf här kommer lite bilder på hur det såg ut igår:
En härlig kartong med avgasdelar och pulverlackade motordetaljer.
Allt klart med remmar och liknande så plockade ihop det så det vart klart.
Började byta ut mitt soppafilter och btr:en. btr:en kommer nog att sitta där. dock skulle jag vilja vrida filtret lite så man ser texten "Nuke" ett löjligt problem men det vore trevligt iaf:)
Motor utrymmet börjar bli mer och mer klart. Allt är tillbaka från lack så nu är det bara bulta ihop och se glad ut. Förhoppningsvis rullar det på snabbt nu så man kan komma ut på vägarna ganska snart.
Visa verkar tycka att jag lägger ut alldeles för lite bilder så hoppas att dessa bilder hjälper lite iaf:P
Så nu i lördags vart det dags för kopplingsbytar lördag, Vad är dom livsviktiga ingredienserna i en kopplings bytar lördag? Jo vänner och öl enligt följande:
Självklart bara folköl man vill ju inte ha allt för många skruvar kvar efter:P
Sen var det bara börja montera ner allt och palla upp bilen:
När dom stora pojkarna skruvar så är det ju flera som vill skruva med sitt åk så pappa rickard får snällt ta och hjälpa sin dotter wilma med att trimma lite
Vissa av oss roade sej även med att fixa med pinnbultar och göra i ordning orginal fuelrailen tills vidare:
Efter lite kämpande och skrik så satt den nya kopplingen där och sen var det bara att kämpa upp växellådan och tillbaka med allt som vanligt:)
Så efter ca 4-5 timmar och ett par pauser med folköl och allmänt surrande så satt där en ny koppling monterad och färdig för gatan
Idag (Måndag) var det även dags att göra ett litet ryck. Sätta dit startmotorn igen och dra fast dom två övre bultarna. Dagens första missöde vart när vi lossa på kylslangarna så vi kunde komma åt och skruva:(
Men som tur är har man lite grejer liggandes så det ordnade till sej ganska snabbt.
Sen nu när nya kopplingen sitter där och avgassystemet är klart så är det dags att börja bulta ihop allt för gatuanvänding, nya packningar och massa härlig klister:P
Och som en liten bonus så dök även mina nya kylarslangar upp i garaget idag:) alltid lika kul när man får roliga saker att sätta dit sådär
Så nu är det inte mycket kvar får vi hoppas innan det är dags att åka gud som jag ser fram emot det:P
Stort tack till alla er som var där i lördags och hjälpte till med kopplingsbyte samt till er som är med och skruvar lite här och där
Nu i fredags så vart det dags att bygga alla tryckrören och dra klart dom. Så fick ju börja med att ta bort lite
Att dra turbotryckröret över och inte under som jag först planerat verkade mest logiskt så vi började med att svetsa dit tryckröret på turbon.
Färdigt reslutat:
Passade även på att göra om fästet till oljeburken så det skulle passa bättre
Nu börjar allt ta sej. Bara några småpunkter kvar innan jag kan starta men det borde inte ta många dagar så såfort jag får mitt nya styrsystem som jag hade hoppats på skulle komma förra veckan men men så bär det iväg ut på gatorna:P
Dags för en liten update då,Trots vissa motgångar så börjar allt ta sej. Har fått mitt sprut nu dock så va det lite svårt att byta kretskort iom att dom hade skruvat dit orginalet och sen lödit över skruvarna Men med lite hjälp från en vän som är bättre på det där med kretskort än jag så gick det sej vägen. sen var det bara för mej att borra hål och köra klart allt i med kablar och slang:
Sen var det dags att montera det i bilen och börja dra klart alla slangar och övriga kablar:
Satte bland annat dit batteriet också och gjorde nya fästen samt satte på nya skor så dom skulle passa på mitt nya större batteri:
Så nu är nästan allt klart innan jag kan starta: *En nippel till wastegaten som ska sättas dit. *Lite vacumslang *Lite elkabel och ikoppling
Sen är det mer eller mindre klart nåt enstaka problem som ta reda på varför kopplingspedalen inte följer med upp hela vägen om.. hoppas det bara är att lufta eller byta olja
riktigt snyggt blir det överallt på bilen ska själv införskaffa en r33a när jag byggt klart 200an du har inga 444 orginal spridare liggande du vill bli av med ?
riktigt snyggt blir det överallt på bilen ska själv införskaffa en r33a när jag byggt klart 200an du har inga 444 orginal spridare liggande du vill bli av med ?
hehe jag har bara mina orginal skyline gtst spridare liggandes. dom är ju tyvärr bara 340:P men det är ju bara skyline.se där brukar man kunna hitta gtr spridare:P
Planen var att starta bilen i fredags så ett stort ryck gjordes i fredags för att färdigställa allt så jag kunde starta bilen:
Men eftersom jag är ett jävla klåfinger som inte har så bra koll på hur man mappar så lyckades jag skriva över mappen som kom med sprutet med en vanlig standard mapp. då trodde styrsystemet bla att jag bara hade 4 kolvar och att tändordningen på dom var 1-2-3-4.
Efter att ha kontaktat både ppf och vipec så fick jag tag i mappen som jag behövde för att starta. Så idag efter mycket om och men så startade bilen XD
Dock så går den skitdåligt * Tändningen står på 10 grader och verkar inte vilja ändra sej, * Det sprutar vatten ur den extra termostaten jag skruvat dit. * Det verkar vara nå vajsing med startmotorn som hugger fast ibland? * Den går fet så in åt helvete, det sprutar soppa ur avgassystemet * Dålig till ingen tomgång. * Dålig respons på gas. * Rycker jättemycket om den alldeles tjock vit rök ur avgassystemet
Men på det positiva: * Inget verkar ta i. * Den startar och går och hålla igång med hjälpgas
Fast man får väl se det såhär antar jag: Bilen har stått i typ 2 år utan att motorn har gått. Allt står fel. Kolvarna hade jag fyllt med lite olja. Motorn verkar gå bättre och bättre ju längre den går och röken verkar bli mindre. Så jag antar helt enkelt om man visste vad man pysslade när man höll på med det här systemet så skulle det funka bättre. SÅ nu ska jag försöka läsa på lite och göra ett nytt försök imorgon. Ingen film idag ska försöka filma imorgon
Hehe du får köpa en igen Det som hänt sen sist men jag har inte skrivit ut det är: Jag åkte och mappade men var tvungen att avbryta då min oljematning brann av. Nu sitter en ny där dock. Har kört lite. har lite små problem med kopplingen så måste riva ner växellådan igen för att kolla om gaffeln är hel och sitter som den ska. Sen har jag kört in bilen i garaget igen för vinter förvaring. men jag ska ta och försöka skruva klart så mycket som möjligt i vinter så jag kan köra den fullt ut nästa sommar
Ja, det får bli en till sen när barnen blivit lite större och inte tar allt som finns i plånboken =P Okej, men lite motgångar ska man ha oxå, då blir det roligare när det går bra Då hoppas jag få se den när du kör nästa sommar
Ja, det får bli en till sen när barnen blivit lite större och inte tar allt som finns i plånboken =P Okej, men lite motgångar ska man ha oxå, då blir det roligare när det går bra Då hoppas jag få se den när du kör nästa sommar
Det ska vi nog kunna lösa ska du se min vän:) jo som du säger man måste ha motgångar
Grymt jobb! En Spec II front/huv skulle passa bra eller?
Det är ju en spec 2 har front liggandes passande kjolpaketet gjorde mej precis av med min original front dock fast jag skulle vilja hitta en snyggare huv:)