Audi a4 1997?

Gunclub
14 juli 2008 · 195 Inlägg

Hejsan, är ganska ny här så jag antar att jag postar detta i helt fel tråd men here goes.

har precis köpt mig en audi a4 97 (hämtar ut den imorgon då den skall påregistreras) för 20000:-

Den har gått ca 30 000 mil och har en 1,8t motor.

Kan löljigt lite om bilar men då min pappa äger en 99 a6 med samma motor så vet jag att priset var bra men jag tycker att det låter som om den ventilknackar lite på tomgången.

Hur åtgärdar man detta? är det allvarligt? eller behöver man inte bry sig om det?

är tacksam för alla svar samt även andra tips om denna bil.

Mvh Ossian

Mäki Långsam Perfektionist
14 juli 2008 · 4 800 Inlägg

Ofta kan det räcka att byta till fräsh olja i motorn. smile
Att den knackar när den är kall är nästan standard på alla audi´s hehe.
Mvh Marcus

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Gunclub
14 juli 2008 · 195 Inlägg

Okej ja det får man kanske göra, bilförsälraren sa att den hade stått sen innan semestern och han var osäker på om den ens skulle starta utan batterihjälp men se det gjorde den,, den spinner som en katt och drar iväg som bara fan.  Har en motorkunnig vän som får hjälpa mig med oljebyten osv,, funderar också på att byta kammrämmen när jag ändå är i farten.

Mortalis VW-nörd?
14 juli 2008 · 4 332 Inlägg

Knackar den bara när den e kall? Byt alltid kamrem om det inte finns dokumenterat när den e senast bytt

Senast redigerat av Mortalis (14 juli 2008)

Gunclub
14 juli 2008 · 195 Inlägg

Mortalis skrev:
Knackar den bara när den e kall? Byt alltid kamrem om det inte finns dokumenterat när den e senast bytt

jadu det beror väll på hur lång tid det tar för den att bli varm. körde den bara i ca 6minuter och då kanckade den lite.  mjo kammrem kanske är det första man skall titta på, vad kostar en rem tror du/ni? har som sagt en polare som gör jobbet men delarna får jag betala själv;)

Mortalis VW-nörd?
14 juli 2008 · 4 332 Inlägg

De e ju ventilstyrning som låter iaf, kan upplevas då som knackande ljud. E ju självjusterande ventiler på VAG sen lååång tid tillbaka, det som låter..bör försvinna när den blir varm, annars e ju inte allt som det skall.

Gunclub
14 juli 2008 · 195 Inlägg

Mortalis skrev:
De e ju ventilstyrning som låter iaf, kan upplevas då som knackande ljud. E ju självjusterande ventiler på VAG sen lååång tid tillbaka, det som låter..bör försvinna när den blir varm, annars e ju inte allt som det skall.

VAG?

Mortalis VW-nörd?
14 juli 2008 · 4 332 Inlägg

VAG e samlingsnamnet för vw, audi, seat, skoda typ..e ju samma motorer i familjen till stor del..

Senast redigerat av Mortalis (14 juli 2008)

Gunclub
14 juli 2008 · 195 Inlägg

Mortalis skrev:
VAG e samlingsnamnet för vw, audi, seat, skoda typ..e ju samma motorer i familjen till stor del..

okej haha ja varje dag lär man sig något nytt. Jag får helt enkelt låta min bilkunniga vän gå igenom hela motorn och kolla så att allt står rätt till:)

Vad kan man göra för roligt med skrället då? hade tänkt låta motorn vara som den är då jag anser att 150 turbomatade hästar duger för en barnfamilsbil hehe. men lite extra mätare och sånt är ju alltid roligt.
Har spanat lite smått efter en varvtalsmätare med shiftlight.

Mäki Långsam Perfektionist
15 juli 2008 · 4 800 Inlägg

Skippa varvmätare och shiftlight tycker jag.
Snyggare om du lägger in laddtrycks-mätare och kanske lambda-mätare. Sen tycker jag att ett chip för ca 4000kr är väl spenderade pengar i dom här motorerna, bilen går mycket bättre och snålare om du inte är för tung med gasen.
Mvh Marcus.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Beeenny
15 juli 2008 · 982 Inlägg

finns invändig motor tvätt..från OMEGA..funkar grymt bra..du häller i tillsammans med olja de kör 20 min på tomgång..o sedan byter olja/filter..tar bort gamla beläggningar tex sot bränd olja dom kanske för att ventilerna kan stänga helt..körde de på en golf vr6 med riktigt knackningar..de sluta efter 20 min o uppstod aldrig mer smile

Beeenny
15 juli 2008 · 982 Inlägg

kör på en laddtrycksmätare ist..shiftlight är inte så ballt som man kan tro smile..fast de är väl smak sak..skicka i ett chipp..ger ca 40-50 hk..ökar effekten med säkert 30% grymskillnad

Gunclub
15 juli 2008 · 195 Inlägg

Mäki skrev:
Skippa varvmätare och shiftlight tycker jag.
Snyggare om du lägger in laddtrycks-mätare och kanske lambda-mätare. Sen tycker jag att ett chip för ca 4000kr är väl spenderade pengar i dom här motorerna, bilen går mycket bättre och snålare om du inte är för tung med gasen.
Mvh Marcus.

mjo kanske det, laddtrycksmätare är något som jag både saknar och tycker att det är underligt att det inte sitter i orginal.

nja chip vettifasen om jag är så intresserad av,, skall bli farsa om två månader så den har sprutt så det räcker:)

Gunclub
15 juli 2008 · 195 Inlägg

Beeenny skrev:
finns invändig motor tvätt..från OMEGA..funkar grymt bra..du häller i tillsammans med olja de kör 20 min på tomgång..o sedan byter olja/filter..tar bort gamla beläggningar tex sot bränd olja dom kanske för att ventilerna kan stänga helt..körde de på en golf vr6 med riktigt knackningar..de sluta efter 20 min o uppstod aldrig mer smile

Jasså? Låter som en dyr historia med dubbla oljebyten?

Gunclub
15 juli 2008 · 195 Inlägg

knackningarna försvinner förövrigt när motorn blir varm precis som ni sa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang