3415
Sök

passande spridare till B230F vid höjt bränsle tryck?

1 675 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Hej.
Håller på att skruva på motorn lite och undrar vilka spridare som passar till en B230F motor när man höjer bränsle trycket. Hört att 850 t spridare ska fun ka rakt av. Eller ska man köra med orginal spridare och BTR?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

10 287 Inlägg
14 juli 2008
Går motorn snålt?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 675 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Går motorn snålt?

/Göran

Nej, men har börjat bygga om den. så den suger mycket mer luft nu. Så tänkte höja bränsle trycket med ställbar BTR. Men funderar om 850 turbo spridare fungerar. nr. 02801555831. eller ska jag köra med orginal och BTR?

1 004 Inlägg
14 juli 2008
volvo_1987 skrev:
Sharky skrev:
Går motorn snålt?

/Göran

Nej, men har börjat bygga om den. så den suger mycket mer luft nu. Så tänkte höja bränsle trycket med ställbar BTR. Men funderar om 850 turbo spridare fungerar. nr. 02801555831. eller ska jag köra med orginal och BTR?

nu blev jag lite nyfiken... vad är det du har gjort?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

10 287 Inlägg
14 juli 2008
Men du har ju LMM på din bil?
Varför skall du förstöra blandningsförhållandet med större spridare. Motorn går bara sämre med för fet blandning.

Hur mycket effekt siktar du på?

/Göran

(Groucho Marx).

1 675 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
262turbo skrev:
volvo_1987 skrev:
Sharky skrev:
Går motorn snålt?

/Göran

nu blev jag lite nyfiken... vad är det du har gjort?

Byggt om insuget ganska bra tongue Men vill ha svar på min fråga roll

1 675 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Men du har ju LMM på din bil?
Varför skall du förstöra blandningsförhållandet med större spridare. Motorn går bara sämre med för fet blandning.

Hur mycket effekt siktar du på?

/Göran

nu kanske 150 hk. Så onödigt att höja bränsle trycket? För sett att många andra gör det och det går riktigt bra för dom  wink

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 juli 2008
spridarna från 740 16v är lite större flödar 300cc 850 t är nog för stora

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 675 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
turboforssen skrev:
spridarna från 740 16v är lite större flödar 300cc 850 t är nog för stora

Okej. vad har dom för serie nr? Vad är lagom tryck på dom då?

54 Inlägg
14 juli 2008
hej

har ett par bruna spridare som kanske skull kunna funka till din bil.
de flödar 334cc/min vid 3,8 bar,i mycket fint skick och har bara rullat ca 500 mil

10 287 Inlägg
14 juli 2008
Det sprut du har mäter luften som motorn suger i sig (luftmassan) med en luftmassemätare och ju mera luft den suger i sig , desto mera öppnar den spridarna. Förhållandet mellan luftmassa och spridaröppning är programmerat i "mappen" i din styrbox och om du sätter dit större spridare utan att tala om det för styrboxen ("mappa om") så kommer du att mata in för mycket bensin i förhållande till uppmätt luftmassa.
Lamdasonden kommer att försöka kompensera detta på dellast och om man inte mosar på jättespridare så kommer den att lyckas backa hem spridaröppningstiderna så att bränsle/luft-blandningen blir rätt igen. Men på maxlast så stängs lambdaregleringen av och då kommer du att ösa in för mycket soppa.

Volvo´s 8V motorer är förlåtande mot detta men resultatet blir bara onödigt hög soppaförbrukning.

Att bara byta spridare utan att tex öka diametern på röret för LMM är som att gå upp i tum på däcken utan att byta fälgar.

/Göran

(Groucho Marx).

1 675 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
okej, men fixar 4 st spridare från en 740 16v. så får vi se hur den går då. Vad är orginal bränsle trycket på en B230F?

375 Inlägg
14 juli 2008
bränsletrycket ligger på ca 3bar orginal, har även sett en del med 2.5
Men min regulator är märkt 3bar och den e orginal.

Ang spridarna från 850 så ger dem ca 30% mer än vad orginalen ger för 740.
Dessa spridare är populära när man etanol konverterar bilen

1 675 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Andreas_ace skrev:
bränsletrycket ligger på ca 3bar orginal, har även sett en del med 2.5
Men min regulator är märkt 3bar och den e orginal.

Ang spridarna från 850 så ger dem ca 30% mer än vad orginalen ger för 740.
Dessa spridare är populära när man etanol konverterar bilen

Okej vad bra då vet jag big_smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 juli 2008
Sharky skrev:
Det sprut du har mäter luften som motorn suger i sig (luftmassan) med en luftmassemätare och ju mera luft den suger i sig , desto mera öppnar den spridarna. Förhållandet mellan luftmassa och spridaröppning är programmerat i "mappen" i din styrbox och om du sätter dit större spridare utan att tala om det för styrboxen ("mappa om") så kommer du att mata in för mycket bensin i förhållande till uppmätt luftmassa.
Lamdasonden kommer att försöka kompensera detta på dellast och om man inte mosar på jättespridare så kommer den att lyckas backa hem spridaröppningstiderna så att bränsle/luft-blandningen blir rätt igen. Men på maxlast så stängs lambdaregleringen av och då kommer du att ösa in för mycket soppa.

Volvo´s 8V motorer är förlåtande mot detta men resultatet blir bara onödigt hög soppaförbrukning.

Att bara byta spridare utan att tex öka diametern på röret för LMM är som att gå upp i tum på däcken utan att byta fälgar.

/Göran

men då är det väl bara att öka diametern på lmm eller?

1 675 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
turboforssen skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Jag ska prova mig fram roll köper 4 st spridare från 740 16v. och ställbra BTR tongue

10 287 Inlägg
14 juli 2008
Jepp. Man ökar arean lika mycket i procent som man ökar spridarna. Det finns dock ett par hakar med det, bla att man flyttar tändmappen.

/Göran

turboforssen skrev:

(Groucho Marx).

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 juli 2008
Sharky skrev:
Jepp. Man ökar arean lika mycket i procent som man ökar spridarna. Det finns dock ett par hakar med det, bla att man flyttar tändmappen.

/Göran

turboforssen skrev:

fast det stämmer ju inte riktig då lmm ska bottna vid 1000 varv innan varvstopp men det är ju bra början:)
vet du om man mäter mellan stift  1å3 på lmm  med lh2,2 åsså?
Senast redigerat av turboforssen (14 juli 2008)

10 287 Inlägg
15 juli 2008
LMM skall inte bottna alls med rätt chip. När väl LMM har bottnat på en LH2.4 så har sprutet bara varvtalssignal att gå på och det suger att reglera på. Det man i stort sett kan göra i mappen efter att LMM har bottnat är att smälla upp spridarna fullt vilket inte blir så där värst snyggt.

/Göran

turboforssen skrev:
fast det stämmer ju inte riktig då lmm ska bottna vid 1000 varv innan varvstopp men det är ju bra början:)
vet du om man mäter mellan stift  1å3 på lmm  med lh2,2 åsså?

(Groucho Marx).

Fattig student
1 282 Inlägg
15 juli 2008
Jag lånar tråden lite snabbt om det är ok.. Det är inom samma ämne.. Har funderat på det där med lmm o vidare, vill ställa upp laddet på min bil och har funderat på att byta spridare, men har förstått i olika trådar att detta inte hjälper så mycket.
Då kom min tanke att byta lmm +spridare men har liksom inte kopplat hur man räknar ut storleken på lmm mot spridarna.
Anledningen att jag började fundera på denna ekvation var för att jag såg nån som turbokonverterat en bmw och där byttes dessa komponenter.
Kan man och hur räknar man på detta?
Bör man inte byta dessa delar ändå om man ska mappa om bilen?
Har även funderat på om man kan ta lmm +box +spridare från en annan bil och kunna få det att lira i min bil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Sök