Det sprut du har mäter luften som motorn suger i sig (luftmassan) med en luftmassemätare och ju mera luft den suger i sig , desto mera öppnar den spridarna. Förhållandet mellan luftmassa och spridaröppning är programmerat i "mappen" i din styrbox och om du sätter dit större spridare utan att tala om det för styrboxen ("mappa om") så kommer du att mata in för mycket bensin i förhållande till uppmätt luftmassa.
Lamdasonden kommer att försöka kompensera detta på dellast och om man inte mosar på jättespridare så kommer den att lyckas backa hem spridaröppningstiderna så att bränsle/luft-blandningen blir rätt igen. Men på maxlast så stängs lambdaregleringen av och då kommer du att ösa in för mycket soppa.
Volvo´s 8V motorer är förlåtande mot detta men resultatet blir bara onödigt hög soppaförbrukning.
Att bara byta spridare utan att tex öka diametern på röret för LMM är som att gå upp i tum på däcken utan att byta fälgar.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI