3818
Sök

Kit-system fram OCH bak? = konstigt ljud?

801 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Hej, har nyss införskaffat mig ett nytt kitsystem, Mtx Thunder 5.25" som sitter monterat på org platsen i framdörrarna, med diskanten på instrumentpanelen.

Nu till min fråga. har ett 4" kitsystem som ligger här hemma och skräpar, detta är kvalitéts-grejer, så jag tänkte plasta lådor till dem och ha dem på hatthyllan.
hur kommer ljudbilden bli då? kommer det bli den överväldigande känslan som jag har tänkt mig, eller kommer det bli piss? hade tänkt driva dem och framkitet på samma steg, och köpa ett nytt med lite mer kräm i till basarna, om detta blir av alltså.
Tycker det är synd att dem bara ligger och skräpar.

MVH / Peter

2 665 Inlägg
15 juli 2008
Tror inte det gör någon nytta. Speciellt om du kör de på samma steg så då går det ju inte att justera volymen heller jämfört med framsystemet.

Du skulle ha tagit pengarna du köpte nya kitsystemet för o köpt ett par rejäla 6,5" och stoppat in i dörrarna och tagit dit gamla 4" kit till ibrädan, då hade du vidare utvecklat ljudet, nu har du bara kaka på kaka så att säga. förstår du min tanke?
Sub  30-70hz
6,5"  70-250hz
4kit  250-20000hz

För som de flesta få du en rejäl svacka i ljudtrycks kapasiteten mellan 80-200hz.
Basen trycker på som fan upp till 80 kasnke 100hz och den stackars 5" fladdrar hejdlöst i din dörrsida utan att skapa något ljudtryck, pga sin litenhet, liten slaglängd, ostabilmontering i dörrsida. akustisk kortslutning dvs ljud från framsidan av konen smiter runt till baksidan om u inte har tätat o preppat dörrsidan.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

801 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Tror inte det gör någon nytta. Speciellt om du kör de på samma steg så då går det ju inte att justera volymen heller jämfört med framsystemet..

Det borde väll gå iaf? har ett 4-kanals gas steg, och det går juh att ändr klippningen för både front och back separat.

det du menar att den spelar ut i dörrsidan vet jag inte hur jag skulle lyckats komma ifrån, jag har ingen erfarenhet av att plasta lådor, och det kommer bli svårt att måtta sig till hur en sån låda i dörren ska va pga att man skruvar högtalaren i dörrsidan och inte i plåten på min bil, därav blir allt bakvänt. plus att det finns en massa grejer som kan ta i när man väl ska hänga på den sen.

Men om det plastas lådor till 4" på hatthyllan så måste väl ändå dem som åker i baksätet få en någorlunda clean ljudbild med? basen hindrar endel frekvenser från framsystemet att nå baksätet, därför uppfattas ljudbilden som konstig för passagerarna där, och det va detta jag tänkte göra nåt åt. hur bli det om man klipper dem exakt likadant då?

// Peter

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2008
För att ge dem där bak lite mer ljud än bara bas funkar det bra. Dock får de ändå mer bas än övrigt, mkt pga du saknar mid för dem.

Ställer du in det rätt så KAN det även ge mer rymd i ljudet för dig där framme...men skillnaden är som mellan galenskap och ginialitet....hårfin wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

801 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
okej. då får jag tweaka till förbannelse sen då tongue tack för svaren!

Sök