3212
Sök

Söndrig topplockspackning ??

730 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#1
Som rubriken säger så börjar ja bli fundersam på om min topplockspackning kan ha gått åt fanders...

När ja startar bilen så går den lite halvtaskigt på tomgången och även när man varvar upp den till en 2500 varv så hör man tendens till hoppning i motorn...
Har även en del vatten liknande vätska i avgasröret och detta är inte antändbart så bensin kan det inte vara


Nu till frågan kan topplockspackningen vara orsaken till dessa probelemen ??


Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

Labborant
307 Inlägg
15 juli 2008
#2
Shallie skrev:
Som rubriken säger så börjar ja bli fundersam på om min topplockspackning kan ha gått åt fanders...

När ja startar bilen så går den lite halvtaskigt på tomgången och även när man varvar upp den till en 2500 varv så hör man tendens till hoppning i motorn...
Har även en del vatten liknande vätska i avgasröret och detta är inte antändbart så bensin kan det inte vara


Nu till frågan kan topplockspackningen vara orsaken till dessa probelemen ??


Mvh // Charlie

Kolla hur den ryker...Tror du den tar in vatten ryker den vit...

730 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#3
Jasså ? aah för han ryker vitt när ja gasar på.. men det är inte stora industrimoln direkt utan bara små os.. så det kan vara toppackningen då ? ?.. Vad kan en sån gå lös på ? smile

Mvh // Charie

Fölkesberg Racing =)

2 021 Inlägg
15 juli 2008
#4
koll aefter klegg på oljestickan i på insidan av oljelocket, kolla även om det luktar avgaser och är bubblor i exp. kärlet.


Kodknäckare
82 Inlägg
15 juli 2008
#5
Rille0 skrev:
koll aefter klegg på oljestickan i på insidan av oljelocket, kolla även om det luktar avgaser och är bubblor i exp. kärlet.

då äre väl oljesystemet som läcker? och då ryker dem ofta blått...

Det är troligen så att det är packningen eller bara en lite spricka. Jag rek. att snabbt försöka komma åt att tömma systemet, stoppa i vattenslangen, spola ur det och sen köra motorcement. då märker du (oftast) snabbt om du har en liten spricka. och om den är liten håller det ofta väldigt bra med cementen om du inte trycker för jävligt när dem är kall osv. fast det känner du nog redan till. Iaf lycka till.

förresten har den stått länge?
Senast redigerat av iNFiNiTi (15 juli 2008)

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

730 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#6
iNFiNiTi skrev:
Rille0 skrev:
koll aefter klegg på oljestickan i på insidan av oljelocket, kolla även om det luktar avgaser och är bubblor i exp. kärlet.

då äre väl oljesystemet som läcker? och då ryker dem ofta blått...

Det är troligen så att det är packningen eller bara en lite spricka. Jag rek. att snabbt försöka komma åt att tömma systemet, stoppa i vattenslangen, spola ur det och sen köra motorcement. då märker du (oftast) snabbt om du har en liten spricka. och om den är liten håller det ofta väldigt bra med cementen om du inte trycker för jävligt när dem är kall osv. fast det känner du nog redan till. Iaf lycka till.

förresten har den stått länge?

Skall ja spola ur vattensystemet eller Oljesestemet med vatten och hälla i motorcement??
Och hur går detta till ??

Hur menar du med stått stilla länge ?? ja köpte den för 4 månader sedan och har stått i ladugården sen dess.. har ju kört den på småvägarna hemma och startat och stoppat ett par ggr i veckan iaf...

Fölkesberg Racing =)

730 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#7
Rille0 skrev:
koll aefter klegg på oljestickan i på insidan av oljelocket, kolla även om det luktar avgaser och är bubblor i exp. kärlet.

Det e lite skumt när bilen är kall har ja lite vitt klet på oljelocket men inget på stickan men när den har fått stått sig på tomgång en stund så försvinner detta helt...  ?

Fölkesberg Racing =)

Kodknäckare
82 Inlägg
16 juli 2008
#8
Shallie skrev:
Rille0 skrev:
koll aefter klegg på oljestickan i på insidan av oljelocket, kolla även om det luktar avgaser och är bubblor i exp. kärlet.

Det e lite skumt när bilen är kall har ja lite vitt klet på oljelocket men inget på stickan men när den har fått stått sig på tomgång en stund så försvinner detta helt...  ?

Du skruvar av kylarslangen och tömmer vattnet, slår i vattenslangen i kylarn alt exp kärlet och bara pumpar ut allt vatten. spola rent vattensystemet asså. Och du är det syntetolja du har i motorn? för jag vet ju att vissa oljetyper drar åt sig fukt o vatten. står motorn kan det blir klet och nästan cappuchinofärgat.  motorcement går du in på mekonomen eller (gud förbjude) biltema eller autoexperten så berättar dem hur du ska göra, eller så läser du bara på manualen. tror det funkar om man sluter vattensystemet och låter det gå varmt sen tömmer o fyller nytt.

Mvh iNFiNiTi

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.


Sök