Är du en spara eller slösa?

tjompa
16 juli 2008 · 340 Inlägg

Hej!
Jag måste få era synpunkter på följande ämne: är du en spara eller slösa?
Jag har i många år köpt saker som jag sedan sålt till ganska stora förluster, på sistonde har det blivit en hel del kanske onödiga leksaker, jag har inte varit pank på flera år men det är inte många tusenlappar kvar på kontot när lön kommer, det vore kul nån gång i livet att ha sparat ihop till låt säga en fräck sportbil.
Det kommer dock aldrig att hända om jag inte tar tag i saken idag och slutar vara så slapp med min ekonomi.
Har du lyckats ta dig ur ett prylbögsbeteende eller rentav hamnat i ett?
Skriv gärna några rader och tips på hur man ska spara på bästa sätt alternativt sluta slösa i allmänhet.
MVH T

Mortalis VW-nörd?
16 juli 2008 · 4 332 Inlägg

Jo jag har kommit ur det iaf, de ja gjorde va att sätta ett mål, t.ex. att jag ska ha minst 10000kr sparat och då köpa nåt kul för de som e över, men då blev de istället, ne men fan nu får de va 20 000 innan ja ska köpa nåt kul, åså 30, osv osv tongue
Så fort pengarna kom in på kontot la ja undan ett par tusen på ett annat konto, som jag då "inte fick röra". Så låt säga att man har 10 000 som kommer in, sätter man undan 5000 direkt på ett annat konto, och de som blir över får man leka med/betala räkningar, osv. Bara som ett exempel smile
Sätt undan dom direkt helt enkelt, och känn att de pengar som blir kvar på lönekontot är de pengar du får spendera på vad du vill.

Edit, du ska alltså ha minst pengarna för vad eventuella räkningar är på, och sen ett "fast belopp" varje månad som ska läggas undan.

Senast redigerat av Mortalis (16 juli 2008)

tjompa
16 juli 2008 · 340 Inlägg

Oh tack för ett begåvat svar, jag har fört över pengar till ett sparkonto varje månad men av nån anledning så skiter det sig, jag får väl skaffa mig lite mera karaktär antar jag. Det sägs ju att man blir snålare desto rikare man är, kanske gäller med dessa relativt låga summor också.

Repson
16 juli 2008 · 126 Inlägg

det värsta man kan ha ifall man tänkt sej att spara är att ha internetbank;)

tjompa
16 juli 2008 · 340 Inlägg

Mortalis, då ska jag försöka tillämpa din metod helt enkelt.
Jag inser att man måste se det långsiktigt och ha tålamod, jag kan få nippran ibland, visst inga problem att vrålspara upp till 30-50tusen men att spara på regelbunden basis och ge fan i pengarna är desto svårare, sen måste man ha ett slutmål med sparandet, helt hopplöst att spara om man inte ska köpa nått...

tjompa
16 juli 2008 · 340 Inlägg

ja internetbanken är ju lite för enkel att komma åt sparpengarna på, innan jag hade internetbanken så fanns det nått som hette telefonbank (finns idag också för oupplysta), också där väldigt lätt att bolla pengar mellan konton.
Men internet har öppnat upp en sådan stor marknad som inte fanns förr, nu är allt tillgängligt och kravet på många att ha senaste prylarna har ökat, för min egen del så köper jag bara sånt som jag själv har glädje av, mobiltelefoner exempelvis har jag inget intresse av och byter bara när det är ytterst nödvändigt.

ichibon mmm, blåbärssoppa.
16 juli 2008 · 616 Inlägg

Jag gör som Mortalis, sätter undan direkt jag får lön till ett annat konto. Har dessutom automatisk överföring varje månad till ett tredje konto, men där måste man gå till banken och vara väldigt avancerad för att kunna ta ut så de pengarna får ligga.

När det gäller mina hästar är jag en enorm slösa. Har en hästtransport som kostade nästan dubbelt så mycket som min bil, och när jag köpte min tävlingshäst var pengarna inte ens aspekt. Att lägga samma summa på t ex resa jorden runt skulle jag ha jätteångest över...
Lägger ut otagliga tusenlappar på hästarna varje månad, de får behandling av equiterapeut flera gånger per år och bara det bästa hela tiden. Inte onödiga prylar dock, men jag vill ge dem de bästa förutsättningarna att fortsätta tävla på elitnivå. Och så varje tävling som kostar 2-5000 kr...
När det kommer till mig själv är jag spara. smile Drar gärna in på grejer till förmån för djuren.

Kommer aldrig, aldrig kunna spara ihop till något med den situation jag är i idag. Varenda krona går åt varje månad. Men nu har jag valt hästarna för de närmaste åren, sen är ju varje tävling en investering och hästarna blir värda mer pengar hela tiden (till den dagen de skadar sig och alla pengarna går i sjön i stället...) roll

Senast redigerat av ichibon (16 juli 2008)

/ichi
tjompa
16 juli 2008 · 340 Inlägg

ichibon, jag skulle gärna vilja vara din häst.
När man väljer ett intresse och satsar fullt ut så är det helgrymt tycker jag, jag har också intressen som jag satsar en hel del pengar på, jag får också välja vad jag vill lägga pengarna på men man vill ju mer helt enkelt, det är svårt att äta kakan och ha den kvar.
Men visst automatisk överföring och gå till banken för att hämta ut låter som ett hett tips faktiskt, jag har också hört att det går att låsa konton och betala straffavgift om man hämtar ut för tidigt, låter som nått jag skulle behöva.

Senast redigerat av tjompa (16 juli 2008)

bmx
16 juli 2008 · 7 100 Inlägg

är typ både och!
ibalnd känner ja med för att spara,och ibland så måste ja göra mej av med pengarna tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
promo
16 juli 2008 ·

Spara alla gånger men utan att bli snål.

Rinnegan Malleus Malificarum
16 juli 2008 · 2 401 Inlägg

Jag hittar bara inget att spendera pengarna på, inget jag tycker är värt. Så dom ligger och blir mer och mer.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
beemern .......
16 juli 2008 · 2 655 Inlägg

slösa big time yikes. månaderna för mej e typ så här,  ca 8-10000kr på bilen, några tusen på sparkonto, ca 3500kr på hyra, tv, internet, mat. sen utom de så blir de lite äta ute och annat kul:P.


lol

Sushikocken Sleeper
16 juli 2008 · 3 084 Inlägg

snålar och snyltar som bara fan men har fortfarande 300kr på kontot sad

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
FreddeK
16 juli 2008 ·

tack tjompa för jag fick låna 15000kr av dina sparpengar. Jag är en garanterad slösaperson och kommer aldrig ha det karaktären som behövs. Jag måste ha vissa prylar men inte fan blir man lyckligare för det!

tjompa
16 juli 2008 · 340 Inlägg

bra där Fredde! tack för att jag fick placera mina pengar nånstans där jag inte lär komma åt dem på ett bra tag.
I övrigt vill jag ha lite mer begåvade svar än "slösa slösa!!", tråden blir ju bara ännu tråkigare med sånna skitinlägg...

Alecci
16 juli 2008 · 2 014 Inlägg

Det varierar... Precis som ichibon så snålar jag med det mesta för att kunna lägga pengar på en specifik sak: bilen.

Jag köper kläder och mobiltelefoner när de gamla går sönder, går på krogen 2-3 gånger/år och detsamma gäller väl caféer, restauranger och bio. Utöver det så äter jag endast en gång om dagen (inte för att spara, min ämnesomsättning är sådan), har i år för första gången sedan man slutade gymnasiet en semester som överstiger en vecka, har varit utomlands (förutom i arbetet) 2 gånger de senaste 15 åren, osv...

Har tidigare köpt billiga bostadsrätter som jag renoverat och sålt dyrt och dessutom startat företag för att kunna dra in mer pengar att lägga på bilen eller skaffa bättre priser på delar till den.

Så jag är nog av både sorterna... Spara/snåla för att kunna slösa på bilen. Men nu ska det banne mig vara slut med det. För tillfället är jag rejält luspank på grund av de summor bilprojektet kostat på sistone, och jag börjar tröttna på det.

Ekonomiutbildad som man är sedan grunden har jag alltid planerat bilprojektet ekonomiskt för att inte sätta mig själv i skiten, men de sista två månaderna har det varit oförutsedda kostnader på cirkus 20 000 kr och det har ställt till det en hel del när man, i iver över att man tror man är nära målet, inte har tänkt efter innan man spenderat dem.

Lite mer info än vad topic efterfrågade kanske, men det kändes skönt att ventilera.

Det är i alla fall dags att sluta slänga pengar på bilen och börja leva lite istället.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
tjompa
16 juli 2008 · 340 Inlägg

jo man blir inte lyckligare av en massa prylar...
Tack för ett seriöst svar.

GrayDevil Chaufför
16 juli 2008 · 9 Inlägg

Idag var jag 300 spänn från att blåsa resterande lönen på en stereo:P Hade jag haft pengarna hade jag skitit i vad mat, snus och alkohol heter. Kanske tur att man inte hade pengarna, så nu blir det bolaget istället:D

Silverbilar Avstängd
16 juli 2008 · 159 Inlägg

hjärna. advokater. spara sa min farbror. försökt mitt bästa

men att använda hjärnan är ett tabu:)

biltemaanstalld badboy for life
16 juli 2008 · 356 Inlägg

jag har tyvärr kvalat in under kategorin slösa med stort S.
Gick amok med mina master card förra månaden och nu kom räkningarna snaka om självmords tankar men men det är självförhållet.
Hjälper inte att gnälla bara till att gräva djupare i plånboken när lönen kommer.
Man lär så länge man lever sägs det hoppas att det stämmer.tongue

leva bör man ändå dör man
Volvo v40 T4 fas2 "the wilde one" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang