2704
Sök

Lättat svänghjul. Är det bra att ha?

21 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Har en wrx sti med lättat svänghjul (aluminium), vissa säger att det inte påverkar lamellen negativet att vid höga varvtal av någon anledning så följer koplings pedalen när samtidigt som man gassar.
Undrar om någon känner igen detta?
mvh. STI


21 Inlägg
17 juli 2008
#2
Jag har ett lättat svänghjul men jag förstår inte riktigt vad det är du svarar? Kan du förtydliga lite??


21 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#3
ju jag menade mest för- och nackdelarna med att ha det i bilen?


4 682 Inlägg
17 juli 2008
#4
finns ju inga direkta fördelar me de,beror ju bara på vad du vill ha för profil ur din motor. men du kännar ju i.a.f lite vikt:P.
Senast redigerat av Moparboy440 (17 juli 2008)

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
17 juli 2008
#5
en motor med lättat svänghjul brukar ju ha bättre gasrespons, alltså accelerera snabbare upp i varv


Reservdansk
6 271 Inlägg
17 juli 2008
#6
Men å andra sidan oroligare på tomgång.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

12 086 Inlägg
17 juli 2008
#7
Lättat svänghjul har mest fördelar enligt min mening, dock har jag aldrig byggt nån superracemotor med massa blaha.

Jag har lättat 2 svänghjul, båda till Ford Sierra Dohc. Sista hjulet lätta jag från 13.1 till 4.9kg. Samtidigt fila jag och plana lite så motorn vart riktigt vettig! Och varvvillig nått jävulskt smile Någon orolig tomgång fick jag aldrig men de kan nog variera från motor till motor.
Det ända negativa jag märkte va att jag fick ett par kärringstopp första dagen tongue Men det lärde man sig ganska snabbt.

Det du vimlar om med kopplingar och grejor som sjunker fatta jag inte ett skit av, men de här är min uppfattning om lätta svänghjul!
Senast redigerat av JapMax (17 juli 2008)

1 396 Inlägg
17 juli 2008
#8
Den blir mer varvvillig men du tappar vrid.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

1 311 Inlägg
17 juli 2008
#9
nja.... man tappar väl inte direkt vrid utan massa i rörelse... tror sharky kan förklara bättre, jag använder ett svänghjul från b23 istället från b230 och sparar några kg och tjänar ju i varvillighet/respons.

ang. svänghjulen i alu så har ni nog en anläggningsyta i stål mot lamellerna, annars skulle det nog itne bli så bra bett eller har jag helt fel?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

RE-雨宮
481 Inlägg
17 juli 2008
#10
JapMax skrev:
Lättat svänghjul har mest fördelar enligt min mening, dock har jag aldrig byggt nån superracemotor med massa blaha.

Jag har lättat 2 svänghjul, båda till Ford Sierra Dohc. Sista hjulet lätta jag från 13.1 till 4.9kg. Samtidigt fila jag och plana lite så motorn vart riktigt vettig! Och varvvillig nått jävulskt smile Någon orolig tomgång fick jag aldrig men de kan nog variera från motor till motor.
Det ända negativa jag märkte va att jag fick ett par kärringstopp första dagen tongue Men det lärde man sig ganska snabbt.

Det du vimlar om med kopplingar och grejor som sjunker fatta jag inte ett skit av, men de här är min uppfattning om lätta svänghjul!

Lätta ner ett svänghjul nästan ~8kg låter livsfarligt... Tänk på att du har det precis vid fötterna om något händer. Vet en kille i england de exploderade för.. va inte många cm från hans ben....  Men varvvilligt blir det..

RE-Amemiya Kitted FD3S

1 311 Inlägg
17 juli 2008
#11
chrno skrev:
JapMax skrev:
Lättat svänghjul har mest fördelar enligt min mening, dock har jag aldrig byggt nån superracemotor med massa blaha.

Jag har lättat 2 svänghjul, båda till Ford Sierra Dohc. Sista hjulet lätta jag från 13.1 till 4.9kg. Samtidigt fila jag och plana lite så motorn vart riktigt vettig! Och varvvillig nått jävulskt smile Någon orolig tomgång fick jag aldrig men de kan nog variera från motor till motor.
Det ända negativa jag märkte va att jag fick ett par kärringstopp första dagen tongue Men det lärde man sig ganska snabbt.

Det du vimlar om med kopplingar och grejor som sjunker fatta jag inte ett skit av, men de här är min uppfattning om lätta svänghjul!

Lätta ner ett svänghjul nästan ~8kg låter livsfarligt... Tänk på att du har det precis vid fötterna om något händer. Vet en kille i england de exploderade för.. va inte många cm från hans ben....  Men varvvilligt blir det..

va en kille som körde här i arvika på flygfältet för kanske 4 år sedan... har för mig det va en 164a han körde med! det svänghjulet va "bonn-lättat" och exploderade, han klarade fötterna men HELA torpedvägen va borta, han hade änglavakt!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

21 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#12
TurbOla skrev:
Men å andra sidan oroligare på tomgång.

ja, subaru tomgång är fortfarande roliga, det är ju boxermotor.


21 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#13
JapMax skrev:
Lättat svänghjul har mest fördelar enligt min mening, dock har jag aldrig byggt nån superracemotor med massa blaha.

Jag har lättat 2 svänghjul, båda till Ford Sierra Dohc. Sista hjulet lätta jag från 13.1 till 4.9kg. Samtidigt fila jag och plana lite så motorn vart riktigt vettig! Och varvvillig nått jävulskt smile Någon orolig tomgång fick jag aldrig men de kan nog variera från motor till motor.
Det ända negativa jag märkte va att jag fick ett par kärringstopp första dagen tongue Men det lärde man sig ganska snabbt.

Det du vimlar om med kopplingar och grejor som sjunker fatta jag inte ett skit av, men de här är min uppfattning om lätta svänghjul!

Altså det som händer är Ju hårdare jag pressar bilen ju mer sjunker kopplingspedalen i golvet, typ 1:an 2:an 3:an bott gas så sjunker pedalen.. men så fort bilen kommer ner under 3000 varv så kommer pedalen så fint upp igen. så om det är inte lamell och svänghjulet, vad kan det vara annars?


Forummoderator
9 299 Inlägg
17 juli 2008
#14
Corpze skrev:
chrno skrev:
JapMax skrev:
Lättat svänghjul har mest fördelar enligt min mening, dock har jag aldrig byggt nån superracemotor med massa blaha.

Jag har lättat 2 svänghjul, båda till Ford Sierra Dohc. Sista hjulet lätta jag från 13.1 till 4.9kg. Samtidigt fila jag och plana lite så motorn vart riktigt vettig! Och varvvillig nått jävulskt smile Någon orolig tomgång fick jag aldrig men de kan nog variera från motor till motor.
Det ända negativa jag märkte va att jag fick ett par kärringstopp första dagen tongue Men det lärde man sig ganska snabbt.

Det du vimlar om med kopplingar och grejor som sjunker fatta jag inte ett skit av, men de här är min uppfattning om lätta svänghjul!

Lätta ner ett svänghjul nästan ~8kg låter livsfarligt... Tänk på att du har det precis vid fötterna om något händer. Vet en kille i england de exploderade för.. va inte många cm från hans ben....  Men varvvilligt blir det..

va en kille som körde här i arvika på flygfältet för kanske 4 år sedan... har för mig det va en 164a han körde med! det svänghjulet va "bonn-lättat" och exploderade, han klarade fötterna men HELA torpedvägen va borta, han hade änglavakt!

Många raceförare på 30 talet hoppade runt på kryckor efter en abrupt avslutad karriär... Men förvisso var materialet och precisionen sämre då.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Labborant
307 Inlägg
17 juli 2008
#15
STI_03 skrev:
JapMax skrev:
Lättat svänghjul har mest fördelar enligt min mening, dock har jag aldrig byggt nån superracemotor med massa blaha.

Jag har lättat 2 svänghjul, båda till Ford Sierra Dohc. Sista hjulet lätta jag från 13.1 till 4.9kg. Samtidigt fila jag och plana lite så motorn vart riktigt vettig! Och varvvillig nått jävulskt smile Någon orolig tomgång fick jag aldrig men de kan nog variera från motor till motor.
Det ända negativa jag märkte va att jag fick ett par kärringstopp första dagen tongue Men det lärde man sig ganska snabbt.

Det du vimlar om med kopplingar och grejor som sjunker fatta jag inte ett skit av, men de här är min uppfattning om lätta svänghjul!

Altså det som händer är Ju hårdare jag pressar bilen ju mer sjunker kopplingspedalen i golvet, typ 1:an 2:an 3:an bott gas så sjunker pedalen.. men så fort bilen kommer ner under 3000 varv så kommer pedalen så fint upp igen. så om det är inte lamell och svänghjulet, vad kan det vara annars?

Slirar den då?

21 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#16
la_palma skrev:
STI_03 skrev:
JapMax skrev:
Lättat svänghjul har mest fördelar enligt min mening, dock har jag aldrig byggt nån superracemotor med massa blaha.

Jag har lättat 2 svänghjul, båda till Ford Sierra Dohc. Sista hjulet lätta jag från 13.1 till 4.9kg. Samtidigt fila jag och plana lite så motorn vart riktigt vettig! Och varvvillig nått jävulskt smile Någon orolig tomgång fick jag aldrig men de kan nog variera från motor till motor.
Det ända negativa jag märkte va att jag fick ett par kärringstopp första dagen tongue Men det lärde man sig ganska snabbt.

Det du vimlar om med kopplingar och grejor som sjunker fatta jag inte ett skit av, men de här är min uppfattning om lätta svänghjul!

Altså det som händer är Ju hårdare jag pressar bilen ju mer sjunker kopplingspedalen i golvet, typ 1:an 2:an 3:an bott gas så sjunker pedalen.. men så fort bilen kommer ner under 3000 varv så kommer pedalen så fint upp igen. så om det är inte lamell och svänghjulet, vad kan det vara annars?

Slirar den då?

nej den slirar inte alls, kopplingen är så pass ny inte många mil sen (ACT), tryckplatan är av samma sort . kan det vara luft som kommer in i systemet någonstans ?? har för mig att allt är som det ska..


12 086 Inlägg
18 juli 2008
#17
chrno skrev:
JapMax skrev:
Lättat svänghjul har mest fördelar enligt min mening, dock har jag aldrig byggt nån superracemotor med massa blaha.

Jag har lättat 2 svänghjul, båda till Ford Sierra Dohc. Sista hjulet lätta jag från 13.1 till 4.9kg. Samtidigt fila jag och plana lite så motorn vart riktigt vettig! Och varvvillig nått jävulskt smile Någon orolig tomgång fick jag aldrig men de kan nog variera från motor till motor.
Det ända negativa jag märkte va att jag fick ett par kärringstopp första dagen tongue Men det lärde man sig ganska snabbt.

Det du vimlar om med kopplingar och grejor som sjunker fatta jag inte ett skit av, men de här är min uppfattning om lätta svänghjul!

Lätta ner ett svänghjul nästan ~8kg låter livsfarligt... Tänk på att du har det precis vid fötterna om något händer. Vet en kille i england de exploderade för.. va inte många cm från hans ben....  Men varvvilligt blir det..

Jag bryr mig inte, desutom varvar den bara 6500.. och inte 8-9 som en rallybil.
Och jag har ju inte lättat med borrmaskin och vinkelslip =P
Dessutom rör jag knappt materialet mellan nav och anläggningsytan. Det är materialet mellan drevkransen och anläggningsytan som jag tar bort. Samt massa på tjockleken av anläggningsytan.

och som någon skrev, "varvvilligare men sämre vrid" samma jävla myt varje gång, man förlorar inget vrid, men förlorar lite lagrad energi som kan va bra o ha när man startar.Och rent teoretiskt så förlorar man kanske lite på lågvarv men de är försumbart i praktiken!

Första svänghjulet 6.7kg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/13334/2637-98457.jpg

andra svänghjulet 4.9kg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/404310_khp9cd.jpg

21 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#18
JapMax skrev:
chrno skrev:
JapMax skrev:
Lättat svänghjul har mest fördelar enligt min mening, dock har jag aldrig byggt nån superracemotor med massa blaha.

Jag har lättat 2 svänghjul, båda till Ford Sierra Dohc. Sista hjulet lätta jag från 13.1 till 4.9kg. Samtidigt fila jag och plana lite så motorn vart riktigt vettig! Och varvvillig nått jävulskt smile Någon orolig tomgång fick jag aldrig men de kan nog variera från motor till motor.
Det ända negativa jag märkte va att jag fick ett par kärringstopp första dagen tongue Men det lärde man sig ganska snabbt.

Det du vimlar om med kopplingar och grejor som sjunker fatta jag inte ett skit av, men de här är min uppfattning om lätta svänghjul!

Lätta ner ett svänghjul nästan ~8kg låter livsfarligt... Tänk på att du har det precis vid fötterna om något händer. Vet en kille i england de exploderade för.. va inte många cm från hans ben....  Men varvvilligt blir det..

Jag bryr mig inte, desutom varvar den bara 6500.. och inte 8-9 som en rallybil.
Och jag har ju inte lättat med borrmaskin och vinkelslip =P
Dessutom rör jag knappt materialet mellan nav och anläggningsytan. Det är materialet mellan drevkransen och anläggningsytan som jag tar bort. Samt massa på tjockleken av anläggningsytan.

och som någon skrev, "varvvilligare men sämre vrid" samma jävla myt varje gång, man förlorar inget vrid, men förlorar lite lagrad energi som kan va bra o ha när man startar.Och rent teoretiskt så förlorar man kanske lite på lågvarv men de är försumbart i praktiken!

Första svänghjulet 6.7kg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … -98457.jpg

andra svänghjulet 4.9kg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … khp9cd.jpg

Behåller de fortfarande samma utlovade kvalitet om dem svarvas eller poleras? eller det är bäst att bytta till en hellt nytt om man har haft en slirande koppling någon gång?


1 785 Inlägg
19 juli 2008
#19
JapMax skrev:
chrno skrev:
JapMax skrev:
Lättat svänghjul har mest fördelar enligt min mening, dock har jag aldrig byggt nån superracemotor med massa blaha.

Jag har lättat 2 svänghjul, båda till Ford Sierra Dohc. Sista hjulet lätta jag från 13.1 till 4.9kg. Samtidigt fila jag och plana lite så motorn vart riktigt vettig! Och varvvillig nått jävulskt smile Någon orolig tomgång fick jag aldrig men de kan nog variera från motor till motor.
Det ända negativa jag märkte va att jag fick ett par kärringstopp första dagen tongue Men det lärde man sig ganska snabbt.

Det du vimlar om med kopplingar och grejor som sjunker fatta jag inte ett skit av, men de här är min uppfattning om lätta svänghjul!

Lätta ner ett svänghjul nästan ~8kg låter livsfarligt... Tänk på att du har det precis vid fötterna om något händer. Vet en kille i england de exploderade för.. va inte många cm från hans ben....  Men varvvilligt blir det..

Jag bryr mig inte, desutom varvar den bara 6500.. och inte 8-9 som en rallybil.
Och jag har ju inte lättat med borrmaskin och vinkelslip =P
Dessutom rör jag knappt materialet mellan nav och anläggningsytan. Det är materialet mellan drevkransen och anläggningsytan som jag tar bort. Samt massa på tjockleken av anläggningsytan.

och som någon skrev, "varvvilligare men sämre vrid" samma jävla myt varje gång, man förlorar inget vrid, men förlorar lite lagrad energi som kan va bra o ha när man startar.Och rent teoretiskt så förlorar man kanske lite på lågvarv men de är försumbart i praktiken!

Första svänghjulet 6.7kg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … -98457.jpg

andra svänghjulet 4.9kg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … khp9cd.jpg

Ser fint ut på bilderna, Hoppas att du undviker 90gradersvinklarna som ger brottsangivelser. Varvtalet ovan på det spelar såklart stor roll tillsammans med temperatur skillnader

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

12 086 Inlägg
19 juli 2008
#20
Det är väl 90 grader överallt förutom i fickfräsningen då jag har 0.8 i verktygsradie.
Det skulle va fräsningen in mot navet isf. Resten påfrestas ingenting.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/405177_xbmkmt.jpg


Sök