Corpze skrev:
chrno skrev:
JapMax skrev:
Lättat svänghjul har mest fördelar enligt min mening, dock har jag aldrig byggt nån superracemotor med massa blaha.
Jag har lättat 2 svänghjul, båda till Ford Sierra Dohc. Sista hjulet lätta jag från 13.1 till 4.9kg. Samtidigt fila jag och plana lite så motorn vart riktigt vettig! Och varvvillig nått jävulskt

Någon orolig tomgång fick jag aldrig men de kan nog variera från motor till motor.
Det ända negativa jag märkte va att jag fick ett par kärringstopp första dagen

Men det lärde man sig ganska snabbt.
Det du vimlar om med kopplingar och grejor som sjunker fatta jag inte ett skit av, men de här är min uppfattning om lätta svänghjul!
Lätta ner ett svänghjul nästan ~8kg låter livsfarligt... Tänk på att du har det precis vid fötterna om något händer. Vet en kille i england de exploderade för.. va inte många cm från hans ben.... Men varvvilligt blir det..
va en kille som körde här i arvika på flygfältet för kanske 4 år sedan... har för mig det va en 164a han körde med! det svänghjulet va "bonn-lättat" och exploderade, han klarade fötterna men HELA torpedvägen va borta, han hade änglavakt!
Många raceförare på 30 talet hoppade runt på kryckor efter en abrupt avslutad karriär... Men förvisso var materialet och precisionen sämre då.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.