Måste bara få berätta en liten kul grej som fick mig att fundera på hur/vad försäkringsbolagen sätter sina premier efter. Jag och farsan va iväg en sväng för o kolla på ställ o lite nya fina hojar på AWA MC i stockholm. Då fick jag syn på en jäkligt fin Kawazaki ER6-N och även en ER6-F (typ samma hoj fast med mer kåpor).
Glad i hågen tänkte jag den kanske inte är så dyr att försäkra då den inte såg ut att vara en renodlad sporthoj, kanske till o med kan vara nåt trevligt att inhandla när man väl har kortet i hand.
Men efter lite koll på länsförsäkringar o trygghansa så fick jag följade resultat med lite olika hojar...
Yamaha XJ750 - 1982 - Effekt: 60kw - Premie: 5800kr/helår/helförsäkring (Trygghansa)
Suzuki GSX-R750 - 1999 - Effekt: 74kw - Premie: 29000kr/helår/helförsäkring (länsförsäkringar)
Kawazaki ER6-N/F, ABS bromsar - 2008 - Effekt: 52kw - Premie: 41000kr/helår/helförsäkring (länsförsäkringar/trygghansa)
Jag är alltså snart 25, o bor i Vaxholm utanför Stockholm.
Var är logiken i detta? en renodlad sporthoj är billigare än en touring att försäkra? Att sen min egen gamla Yamaha med mer effekt än den sprillans nya Kawazakin kostar 1/7 del att försäkra... hur tänker dom då?
Är det nån som förstått sig på detta?

Mvh J.