Hjälp om Impedans.

elsmurfo
30 januari 2006 · 412 Inlägg

Satt och läsa på ljudia.se och hittade lite av detta:

Kopplar du två högtalare parallellt så halveras impedansen och kopplar du dem i serie dubbleras impedansen. Du belastar förstärkaren hårdare om du parallellkopplar och riskerar överbelastning hos din förstärkare.
(?)

Har jag förstått det helt fel eller ska den inte bli lättare att driva vid lägre ohm? men man får mindre kontroll? eller har jag fått det om bakfoten?

Blir inte en baslåda med 2ohm lättare att driva än en med 4ohm?

edis_87
30 januari 2006 · 279 Inlägg

impendancen är inte om utan magnaten som sitter i om jag inte minns fel...

bränt gummi luktar kärlek
Volvo 940 ltt "pallbocks racing" (1997)
loudness
30 januari 2006 · 4 554 Inlägg

japp så e de

Drönirettab
30 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Det blir en större belastning för förstärkaren eftersom den måste ge ut högre ström.

Visst, förstärkaren kan ge ut högre effekt när impedansen blir lägre men den får jobba hårdare.

Om det blir för låg impedans så orkar den till slut inte ge tillräckligt mycket ström och då blir det en oren signal, eventuellt överhettning också.

Ordet "lättare" i detta sammanhang är inte riktigt som man tror.

Senast redigerat av Drönirettab (30 januari 2006)

Lunnajs Mr
30 januari 2006 · 267 Inlägg

precis som drönirettab skriver så desto lägre impedans, ju mer ström måste stärkarn punga ut med... pallar den inte det så sackar den..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Drönirettab
30 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Ett exempel: Startmotorn har nästan ingen resistans i lindningarna, man kan säga att det nästan är kortslutning i den. Då borde det vara lätt för batteriet att få snurr på den eftersom att det nästan inte är något motstånd.
Men icke, batteriet får jobba fruktansvärt mycket och måste lämna kanske 150-200A och kan inte alls hålla sina 12,8V utan den backar kanske till 10,5-11V beroende på hur stor startmotorn är.
Orsaken är att resistansen är så låg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang