VGA till VGA, DVI eller HDMI?

Adder Adder
17 juli 2008 · 972 Inlägg

Har en laptop med VGA video ut dock har TVn VGA, DVI samt HDMI.

Vilket är den bästa kombinationen ?

VGA -> VGA eller DVI eller HDMI ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
xXchamXx94 Studerande
17 juli 2008 · 727 Inlägg

Inte säkert men tror HDMI.

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)
855_R
17 juli 2008 · 48 Inlägg

vga till dvi om det funkar bra. annars vga till vga. du får ändå inget bra hd upplöstbild från vga

Tribbe SAAB♥SUBARU
17 juli 2008 · 1 636 Inlägg

Adder skrev:
Har en laptop med VGA video ut dock har TVn VGA, DVI samt HDMI.

Vilket är den bästa kombinationen ?

VGA -> VGA eller DVI eller HDMI ?

Beror på ditt grafikkort.



Edit: Om det stämmer som han innan mig sa så skulle jag tagit vga till vga, för att kunna använda dom andra ingångarna till kommande saker. t.ex. en blueray spelare kanske?

Senast redigerat av Tribbe (17 juli 2008)

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
xXchamXx94 Studerande
17 juli 2008 · 727 Inlägg

jag tänkte först åxå på VGA te VGA, men var inte 100%tongue

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)
Mortalis VW-nörd?
18 juli 2008 · 4 332 Inlägg

VGA till VGA, kan inte köra VGA till DVI eller HDMI

Aga_Diff Bärs!
18 juli 2008 · 3 456 Inlägg

Mortalis skrev:
VGA till VGA, kan inte köra VGA till DVI eller HDMI

Inte?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Svurre
18 juli 2008 · 55 Inlägg

Mortalis skrev:
VGA till VGA, kan inte köra VGA till DVI eller HDMI

VGA -> DVI går utan problem, då DVI är kompatibel med både analoga och digitala signaler.

Sen går VGA -> HDMI också, men med vissa dyra tillbehör.

http://www.digitaltvexperten.se/produkt … &p=899 T.ex.

Senast redigerat av Svurre (18 juli 2008)

pat
18 juli 2008 · 132 Inlägg

Du kan köra VGA till DVI med en adapter men det kommer inte ge någon bättre bild eftersom källan är VGA. Så i detta fall så är det smidigast att köra VGA-VGA

Aga_Diff Bärs!
18 juli 2008 · 3 456 Inlägg

Svurre skrev:

Mortalis skrev:
VGA till VGA, kan inte köra VGA till DVI eller HDMI

VGA -> DVI går utan problem, då DVI är kompatibel med både analoga och digitala signaler.

Sen går VGA -> HDMI också, men med vissa dyra tillbehör.

http://www.digitaltvexperten.se/produkt … &p=899 T.ex.

Tänkte väll det, för Philips tyckte att jag skulle koppla in min pc via en HDMI ingång. Så när Mortalis sa att det "inte gick" så blev jag fundersam...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Mortalis VW-nörd?
18 juli 2008 · 4 332 Inlägg

Alltså, signalen blir fortfarande bara VGA...du får inte helt plötsligt HD kvalitet för att du har köpt en konverter. Va väl lite klumpigt formulerat, menar bara att meningen att göra de är NOLL eftersom kostnaden bara blir högre men bilden densamma.
Aja, läs allt som finns o läsa här: http://www.minhembio.com/forum/index.ph … 3&st=0

Senast redigerat av Mortalis (18 juli 2008)

beta
18 juli 2008 · 804 Inlägg

Vad alla snackar skit om att vga inte pallar HD, skitsnack, vga har kört långt över 1920*1080 i många år utan problem! Skillnaden på vga/dvi i bildkvalité är knappast märkbar och skillnaden på dvi/hdmi är bara att ljudet går i samma kabel på hdmi, bilden är samma.

Urkas Kräsen grafiker
18 juli 2008 · 1 775 Inlägg

Som andra sagt, kör VGA->VGA, det kommer ändå inte bli nån skillnad. Dock så ljuger baaki lite då det faktiskt blir skarpare bild med dvi/hdmi. Det är tillomed synligt skarpare. ;)
Finns ju lixom en anledning till att dom har gått över från VGA till DVI...
Fast som baaki sa också, upplösningen har inte vga några problem med. Iaf inte att skicka ut. Ta emot har jag för mig om att jag har läst att vissa apparater har problem med. Är dock inte direkt säker, då jag faktiskt aldrig har brytt mig om VGA dom senaste fem åren.

Whine whine!
beta
18 juli 2008 · 804 Inlägg

urkas: Sen var det ju så med de första åren att dvi endast var nya signaler mellan källa-monitor, dvs digitala signaler i kablen men grafikkort/skärm kodade sedan tillbaka det till analogt. Därav där inte var någon skillnad alls de första åren. Att vga klarar av hög bildkvalité är ju gammalt, ni grafiker har ju suttit på 20"++ skärmar i över 10år med långt över "HD-upplösning" och i krävande situationer, samtidigt som svenssons tyckte 17" med 1280 var gigantiskt..
vga klarar upp till 2048*1536 @85hz, 2560*1600 @ 60hz, dvi klarar 2048*1536 @ 75hz, 2560*1600 @ 60hz och 3840*2400 @ 33hz (dual link på alla dvi)
Mycket är highpat av specifikationer och i verkligheten är skillnaderna inte så stora, snarare att en okalibrerad tv påverkar bilden MYCKET mer än valet mellan vga/dvi

Senast redigerat av baaki (18 juli 2008)

Mortalis VW-nörd?
18 juli 2008 · 4 332 Inlägg

Jo men nu snackade han väl om han skulle köpa en converter eller ej? Och det är ingen idé för han får inte valuta för den investeringen..och det lät som på honom att han ville köra hd upplöst via detta o att han då skulle uppnå de bara för han kopplar till hdmi/dvi, behövs ju ett grafikkort som kan avkoda hd om han ska kunna skicka såna signaler.
VGA klarar hd utmärkt, xbox 360 har ju t.ex. bättre bild med VGA än med komponent, men att bara för man kopplar till hdmi eller dvi så blir de inte per automatik hd smile rörigt ja vet...

Senast redigerat av Mortalis (18 juli 2008)

Adder Adder
18 juli 2008 · 972 Inlägg

Mortalis skrev:
Jo men nu snackade han väl om han skulle köpa en converter eller ej? Och det är ingen idé för han får inte valuta för den investeringen..och det lät som på honom att han ville köra hd upplöst via detta o att han då skulle uppnå de bara för han kopplar till hdmi/dvi, behövs ju ett grafikkort som kan avkoda hd om han ska kunna skicka såna signaler.
VGA klarar hd utmärkt, xbox 360 har ju t.ex. bättre bild med VGA än med komponent, men att bara för man kopplar till hdmi eller dvi så blir de inte per automatik hd smile rörigt ja vet...

Jag ska inte köpa någon konverter uten bara kabel. Men det var som jag trodde efter som VGA bara kan ge en viss nivå så spelar det ingen roll vilket jag tar vilket gör att tar den billigaste fast ändå med bra anslutningar.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang