Kamrems inställning? audi a4 1,8t

Gunclub
18 juli 2008 · 195 Inlägg

Som några säkert läst så köpte jag en audi a4 1,8t 97a i måndags.
Nu är det så att jag har bytt kamrem på den men efter 6timmars skruvande så kommer jag på att jag fan inte vet hur den skall vara inställd.  Kamremen är alltså på plats men jag är rädd för att den kan sitta ett par kuggar fel.

Är det någon som vet hur det skall sitta eller kanske tillochmed har en haynes servicebok i pdf?

E3_Henrik Teknik Informatör
18 juli 2008 · 371 Inlägg

det finns väl märkningar på kam drev samt vev drev vill jag väl minnas?

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Gunclub
18 juli 2008 · 195 Inlägg

E3_Henrik skrev:
det finns väl märkningar på kam drev samt vev drev vill jag väl minnas?

Jo märkningar finns det på dreven men det finns inga som visar på vart dreven skall peka i förhållande till varandra.

Gunclub
18 juli 2008 · 195 Inlägg

Sådär nu har jag fått till det:)

index
18 juli 2008 · 658 Inlägg

Skriv gärna hur du gjorde så finns det hjälp för de som stöter på samma problem.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
Gunclub
18 juli 2008 · 195 Inlägg

index skrev:
Skriv gärna hur du gjorde så finns det hjälp för de som stöter på samma problem.

Att byta kamrem på audi a4 1,8t 1997.

1: Börja med att tömma kylaren på vatten. Lossa den främre stötfångaren, den sitter fast med två st insex/torx i varje framhjulshus samt en skruv under varje dimmljusgrill (dessa sitter ganska dolda och pekar rakt upp mot huven). När detta är gjort, tryck försiktigt men bestämt fronten nedåt, först på den ena sidan och sedan på den andra. När båda sidorna har klickat ur så är det bara att dra loss fronten som en byrålåda (OBS: Om din bil är utrustad med strålkastarspolning så måste du försiktigt koppla loss en slang som sitter på stötfångarens högra sida framifrån sett innan du drar).

2: När du fått loss framskärmen så har du kylaren framför dig. Den är tillsammans med strålkastarhus, motorhuvslås och intercooler fastsatt i en stor plastbit som täcker hela fronten.
Börja med att lossa alla kablar till lamphusen, haka sedan loss kylvattenslangarna som nu bör vara tömda på vätska. Titta sedan nere i kylarens högra hörn (framifrån sett); där sitter ett par små böjda rör som hör till intercoolern. Montera av dessa så att de hänger löst under bilen.
Haka till sist ur vajern som går till huvlåset.

3: Nästa steg är att skruva loss plastbiten som allt sitter i - låt oss kalla den - kylarplasten; den sitter fast med 6 st bultar i chassit (3 på varje sida) i bilens front.
När du har tagit bort dessa så är det bara att lyfta av hela kalaset från framvagnen.
OBS: Var noga när du sätter ihop allt igen med att rengöra kylvattensrören så att det inte kommer in någon smuts.

4: Nu bör du ha motorn rakt framför dig.
Kamremmen sitter belägen bakom en tvådelad plastkåpa lite till vänster på motorn.
Börja med att ta loss den övre delen av kåpan som bara sitter med ett par klickspännen. När detta är gjort så kan du se den övre delen av kamremmen och dess kugghjul. Nästa steg är att avlägsna fläktremmen som sitter och täcker den undre delen av kamremskåpan, Börja med att montera av fläktremsspännaren som sitter med 3 st vanliga m10-bultar (ev insex), när detta är gjort så är det bara att lyfta av fläktremmen.

5: Nu är det dags att avlägsna fläktremmens drivhjul som sitter längst ner vid vevhuset (tänk på att detta hjul är integrerat med kamremmens drivhul, så den kan behövas knackas av). När detta hjul är avlägnsat så är det bara tre små insex kvar som håller den undre delen av kamremskåpan.

6: Nu är det dags att lyfta av kamremmen och skruva av dess spännare, som man byter ut samtidigt. Hur detta går till ser du enkelt då delarna som skall skruvas av följer med i ny upplaga tillsammans med den nya kamremmen.
OBS!!! När du sätter på den nya remmen så måste du vara noga med att se till att remhjulen står rätt i förhållande till varandra så jag rekommenderar att du köper exempelvis Haynes servicebok eller någon annan verkstadshandbok som visar hur allt skall stå i förhållande till varandra för om det står fel (det räcker med ett par kuggar) så kan du slå sönder motorn invändigt.

7: Klart bara att sätta ihop, fylla på vätskor och köra.




Hoppas att detta kan vara i någon form av hjälp, men om du/ni känner er osäkra så är det nog bättre om ni lämnar in bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang