6980
Sök

ABS systemet

1 785 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Jag är inte riktigt bekant med hur ABS systemet är uppbyggt på Passat GT VR6 -92

Jag har följande symtom på ABS systemet.

Slår på tändningen, det tar ca 20-30 sekunder innan ABS pumpen arbetat upp trycket. Pumpar man två gånger på bromsen startar pumpen igen och laddar upp trycket.

Jag startar motorn och ABS kontrollampan släcks. Om jag nu inte gör någonting så märks inte heller något fel på systemet, om jag däremot svänger lite åt höger eller vänster så hörs ett sprakande ljud från bromspedalen och det känns också lite i pedalen. Slutar jag styra så tystnar sprakandet.

Bromspedalen har även blivit helt stumm halvägs ner tryckt vid något tillfälle. ABS kontrollampan kan även börja lysa då och då under färd

Var i systemet kan felet ligga?

/Mvh dBjanoz

Godkänner bilprovningen denna typen av fel?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

234 Inlägg
19 juli 2008
Du har fått rost på triggerhjulet på drivaxeln. Är det fel avstånd mellan givaren och triggern så uppstår detta fenomen.

Lyser lampan eller att bes mannen känner att det finns något problem i systemet så blir det ombes.

/Eric.

1 785 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Dahlhjelm skrev:
Du har fått rost på triggerhjulet på drivaxeln. Är det fel avstånd mellan givaren och triggern så uppstår detta fenomen.

Lyser lampan eller att bes mannen känner att det finns något problem i systemet så blir det ombes.

/Eric.

Tackar för det svaret.

Ja eftersom det verkar ha med framhjulen att göra och ABS lampan tänds då och då under färd så låter det som en logisk förklaring.
Senast redigerat av dbjanoz (19 juli 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 juli 2008
dbjanoz skrev:
Bromspedalen har även blivit helt stumm halvägs ner tryckt vid något tillfälle. ABS kontrollampan kan även börja lysa då och då under färd

blir den stum och du måste "pressa allt du har" eller släppa och trycka igen för att få den hela vägen skulle jag kolla insidan av bromskivorna (inget ovanligt att dom sliter snett) är den "gropig" så är det belägget som inte kommer intill bromskivan utan bara nöter på kanten brukar även knastra och kännas i pedalen...

edit:stavfel
Senast redigerat av MeloveGolf (19 juli 2008)

1 785 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Jag har kolla bromsarna och abs givarna fram

Inget synbart fel på givarna fram de sitter på ca 1mm avstånd från läshjulet och jag rensade även bort lös rost men ingen skillnad på sprakandet i pedalen.

Beläggen har ca 1-3mm kvar så de får bytas 425kr på mekonomen. Oken glider lätt på styrpinnarna och kolvarna går fint tillbaka så inga problem där. Får byta beläggen och sedan felsöka bak istället, ska ändå riva och fixa handbromsverkan bak. Okens konstruktion bak är inte världens bästa kommer jag ihåg från Golf GTI -86an jag hade på 90talet. Enligt förra ägaren var det en ABS givare som inte satt 100% i sitt fäste.

Sök