L.E.D på bilprovningen

FL3JM Inga konstigheter
25 september 2008 · 2 064 Inlägg

Hur äre med lastbilar som har 15034130 lampor i fronten och längs med hela ekipaget? Äre lagligt?

Larzan Herr
25 september 2008 · 285 Inlägg

FL3JM skrev:
Hur äre med lastbilar som har 15034130 lampor i fronten och längs med hela ekipaget? Äre lagligt?

Har du räknat?

FreddeK
25 september 2008 ·

vad är neon?

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
25 september 2008 · 447 Inlägg

MEN INTE EN TILL NEON TRÅD! NEJ! du får INTE ha NEON påslaget när du kör bilen, ENDAST på utställningar. Du FÅR ha ARMATUREN ditskruvad men inte påslagen på TEX besiktningen!

I bilen får det väl lysa hur det vill bara det inte lyser utåt, titta i många lastbilar bara.

Ont om hästkrafter är det gott om.
professorWinther
26 september 2008 · 585 Inlägg

Sqweebz skrev:
MEN INTE EN TILL NEON TRÅD! NEJ! du får INTE ha NEON påslaget när du kör bilen, ENDAST på utställningar. Du FÅR ha ARMATUREN ditskruvad men inte påslagen på TEX besiktningen!

I bilen får det väl lysa hur det vill bara det inte lyser utåt, titta i många lastbilar bara.

Jag har själv mailat en fråga till vägverket ang detta och det svar jag har fått därifrån är att all belysning som monteras på en bil skall vara reglementsenlig.

Du får alltså enligt teorin aldrig montera någonting som lyser utanpå bilen. Det gäller inte bara om det är tänt. Det är förbjudet att montera överhuvudtaget..

Lyckligtvis så brukar varken besiktningen eller poliser veta om detta. Poliserna i Umeå och Örnsköldsvik bryr sig inte om man står parkerad med belysning på.


Från vägverkets svar
:
"Enligt kap 21  § 2 i Vägverkets föreskrifter om bilar (2003:22) får fordon inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa föreskrifter eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter. Obligatoriska och tillåtna lyktor skall vara monterade enligt installationskraven i Vägverkets föreskrifter, ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG.

Eftersom s k dekorationsljus (lysdioder och liknande) inte är reglerade i dessa föreskrifter som tillåtet ljus, är de förbjudna, oavsett färg, hur ljusstarka de är och hur de är monterade. Dessutom betraktas anordningar som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare, som en trafikfarlig anordning."

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
cfh Adrenalin Junkie
26 september 2008 · 113 Inlägg

va fan ska de vara så stränga regler för bilar föör !!   sad   
men har man neon i bilen eller/och utan på/under så e nog en väldigt smart sak att ha en liten on/off knapp på instrumentpanelen så man snabbt kan stänga av den om konstapeln skulle vara i arlslet..   för han måste väl ta en på "bar gärning" dvs. när man har den på slagen ... ??   om han stoppar en och man har slagit av den precis innan kan han väl inte bötfälla en ?  x)

golf88
26 september 2008 · 956 Inlägg

man kan ju alltid skaffa svarta neon rör...lyser nog schysst i mörkret:p

eldus veldus
Audi A6 (2017)
_Ozzy_
4 december 2008 · 186 Inlägg

Sqweebz skrev:
MEN INTE EN TILL NEON TRÅD! NEJ! du får INTE ha NEON påslaget när du kör bilen, ENDAST på utställningar. Du FÅR ha ARMATUREN ditskruvad men inte påslagen på TEX besiktningen!

I bilen får det väl lysa hur det vill bara det inte lyser utåt, titta i många lastbilar bara.

Nu va ju själva frågan om vad dom säger på bilprovningen -_-... att man inte får ha det på slaget i trafiken vet jag redan, finns ingen annledning att hetsa upp sig

peegee Forummoderator
4 december 2008 · 2 924 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Om man skall långdra detta så kan man alltså skära hål i golvet å montera det inne i bilen å låta det lysa under bilen och plötsligt så e det lagligt  eller

Det är inte placeringen som gör det olagligt, det är vart och hur ljuset lyser... Ingen skillnad om det är LED, Neon eller glödlampor.

Senast redigerat av peegee (4 december 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
4 december 2008 · 3 585 Inlägg

Under bilen så kollade de bara å log. de i bilen såg de aldrig (besiktigat 2ggr med det och kompisen 1)

Vill inte veta vad konstapeln säger

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
4 december 2008 · 447 Inlägg

professorWinther skrev:

Sqweebz skrev:
MEN INTE EN TILL NEON TRÅD! NEJ! du får INTE ha NEON påslaget när du kör bilen, ENDAST på utställningar. Du FÅR ha ARMATUREN ditskruvad men inte påslagen på TEX besiktningen!

I bilen får det väl lysa hur det vill bara det inte lyser utåt, titta i många lastbilar bara.

Jag har själv mailat en fråga till vägverket ang detta och det svar jag har fått därifrån är att all belysning som monteras på en bil skall vara reglementsenlig.

Du får alltså enligt teorin aldrig montera någonting som lyser utanpå bilen. Det gäller inte bara om det är tänt. Det är förbjudet att montera överhuvudtaget..

Lyckligtvis så brukar varken besiktningen eller poliser veta om detta. Poliserna i Umeå och Örnsköldsvik bryr sig inte om man står parkerad med belysning på.


Från vägverkets svar
:
"Enligt kap 21  § 2 i Vägverkets föreskrifter om bilar (2003:22) får fordon inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa föreskrifter eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter. Obligatoriska och tillåtna lyktor skall vara monterade enligt installationskraven i Vägverkets föreskrifter, ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG.

Eftersom s k dekorationsljus (lysdioder och liknande) inte är reglerade i dessa föreskrifter som tillåtet ljus, är de förbjudna, oavsett färg, hur ljusstarka de är och hur de är monterade. Dessutom betraktas anordningar som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare, som en trafikfarlig anordning."

Som jag sa, Utställningsbilar. Utställningsbilar är i min mening inga bilar man kör med till vardags utan är till för utställningar, ENBART! Sen om man har armaturen ditskruvad på en vanlig bil men inte har den på så Vore det okey (också enligt min mening) Visst, du har fått svar på vad lagen säger. Men jag menar bara som så, who the fucking cares om du har den ditskruvad men inte ens är inkopplad över huvudtaget. Vart var jag nu (man ska inte göra annat medans man svarar här)

Äh, nu tappade jag tråden helt.. nu/ni fattar kanske..

Skitesamma.. glad påsk och skål.

Ont om hästkrafter är det gott om.
liquisole
4 december 2008 · 1 237 Inlägg

hur är det med led lampor på regbelysningen. vita leds alltså som lyser smått blåaktigt...?

Eberlund VW Ägare
4 december 2008 · 1 011 Inlägg

FL3JM skrev:
Hur äre med lastbilar som har 15034130 lampor i fronten och längs med hela ekipaget? Äre lagligt?

nope inte lagligt men polisen bryr sig oftast inte om det.

I min gamla bil hade jag Neon under och besiktningen sa inget annat mer än att de svor när de skulle lyfta bilen bak då jag placerat röret vid lyftpunkterna hade de problem att lyfta bilen.

Henrik Eberlund
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 december 2008 · 2 252 Inlägg

Eberlund skrev:

FL3JM skrev:
Hur äre med lastbilar som har 15034130 lampor i fronten och längs med hela ekipaget? Äre lagligt?

nope inte lagligt men polisen bryr sig oftast inte om det.

I min gamla bil hade jag Neon under och besiktningen sa inget annat mer än att de svor när de skulle lyfta bilen bak då jag placerat röret vid lyftpunkterna hade de problem att lyfta bilen.

de är visst lagligt så länge de är rätt färger vid rätt ställen, t.ex vitt framåt, rött bakåt...
(vi har åkeri, jag vet)

men däremot är inte neon lagligt, vet ej varför, vet bara att de inte är tillåtet..

Senast redigerat av The_Mechanic (4 december 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
4 december 2008 · 1 659 Inlägg

Längs med hela ekipaget är det lag på att det ska vara upplyst till och med.

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Gizmojohan
5 december 2008 · 3 295 Inlägg

The_Mechanic skrev:

Eberlund skrev:

FL3JM skrev:
Hur äre med lastbilar som har 15034130 lampor i fronten och längs med hela ekipaget? Äre lagligt?

nope inte lagligt men polisen bryr sig oftast inte om det.

I min gamla bil hade jag Neon under och besiktningen sa inget annat mer än att de svor när de skulle lyfta bilen bak då jag placerat röret vid lyftpunkterna hade de problem att lyfta bilen.

de är visst lagligt så länge de är rätt färger vid rätt ställen, t.ex vitt framåt, rött bakåt...
(vi har åkeri, jag vet)

men däremot är inte neon lagligt, vet ej varför, vet bara att de inte är tillåtet..

Nej det är inte lagligt med varken Effektljus i extralus eller små positionsljus på luftriktarna baktill på hytten, om det monteras på en ny lastbil innan regbesiktning så blir det många anmärkningar att åtgärda innan den blir godkänd, har man riktig otur så får man inte ens ha det monterat eller en strömställare sitta monterad för att kunna sätta igång alternativt stänga av..

MVH Johan / lastbilsmekaniker sedan ett antal år tillbaka..

littlewille90
5 december 2008 · 149 Inlägg

Freddeponken skrev:
vad är neon?

Neon är en ädelgas som lyser rött när den antänds..
finns inte blått/grönt/gult etc neon.. utan det är andra gaser (kommer inte ihåg vilka).
oftast använder man neon som ett samlingsnamn för div, lysrör.
Neon är ganska dyrt och man använder ofta "färgade lysrör" när man pyntar ut bilen:)
inte många som vet:).  Neon har alltid varit rött och kommer alltid vara.
får man lära sig på fysik/kemilektionerna i skolan:)

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >
nuffe I brist på annat :)
5 december 2008 · 526 Inlägg

Tänkte lite på blacklight, har för mig att jag sett det som ett "neonkit". Vore ganska ballt ändå om man nu kör mycket bland övergångsställen osv. det syns ju mer eller mindre inget så länge du kör på mörka ytor tongue

Någon som har någon bild på detta? Hade helt klart varit ballt smile

Kajlie Garaget Video Crew
5 december 2008 · 842 Inlägg

Det hade varit jävligt häftigt nuffe big_smile

Martin 9-3 Fisketokig
5 december 2008 · 2 997 Inlägg

MilleN skrev:

Zahak skrev:
I praktiken blir det olagligt så fort du placerar neon under bilen, oavsett färg (om du har tänt då alltså).

Ja jag har fattat det som att det är en myt att man får ha vitt neon framtill och rött baktill etc. Möjligtvis att man kan snacka omkull någon polis med det men man ska inte förlita sig på det. Det är något om antalet ljuskällor eller spridning osv.

Men jag är inte 100% på det såklart, det är man sällan med såna regler, vettiga svar får man aldrig heller.

Det här att belysning under 5Watt inte skulle räknas som ljuskälla då?
Säg att man har ett diodrör eller liknande med massa lysdioder som inte alls ligger i närheten på 5W styck. Får man då ha vita/gula framtill och röda baktill så länge de inte "räknas som ljuspunkt"?

En liten tanke bara...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang