5120
Sök

Motor problem på saab 9000 t16 87a

403 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Hej ska försöka förklara vad som hända och hoppas på att nån kan veta vad det kan va som har hänt! Jag var ute och körde som vanligt och va mitt i en omkörning och växlade upp till 4an och helt plötsligt blev det nästan tvärr stopp och sen började bilen gå sämre och sämre och efter några hundra meter körde jag intill kanten och där dog den helt! När jag vrider på nyckeln låter det helt konstigt, ungefär som att startmotorn drar runt men inte resten av motorn hänger med! Kan det va kamkedjan som har gått av?? Vad tror ni??
Tacksam för svar!
Senast redigerat av GripenT16 (19 juli 2008)

3 722 Inlägg
19 juli 2008
Har Saab9000 kedja??? hmm. Måste ju vara något riktigt galet som hänt! Tror nog att det är någon rem som gått! "kedja"

403 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Yes det är kedja på den!

3 722 Inlägg
19 juli 2008
GripenT16 skrev:
Yes det är kedja på den!

okey! Men den ska du väl kunna se?. Är den hel så är det ju inte den!. Kan ju va så mycket annat!. Mycket svårt att säga! Får se om någon ser denna tråden imorgon som kanske varit med om samma sak!. Hade du bott närmre så hade jag kommit och tagit en titt på det!

403 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Ok ska ut och ta en riktig koll imorgon!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 juli 2008
Exakt hur betedde bilen sig innan den dog ??

Ingen ork i motorn och sen när du ställde bilen vid vägkanten så var/blev tomgången väldigt orolig och varvräknaren fick kanske totalt spel och for upp och ner ??

För istortsett så betedde min bil sig när en av kolvarna smulades sönder och det resulterade i en verkstadsnota på 45K....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 688 Inlägg
19 juli 2008
Kan ju vara den stora multi-remmen som gett sig, då försvinner laddningen från generatorn och bilen blir slöare å slöare och dör till slut för batteriet dras ur. Men då skall laddningslampan tändas, kolla det när du ändå håller på. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 489 Inlägg
19 juli 2008
Lyft ventilkåpan och kolla om kedjan är kvar, det är väl det enklaste wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

403 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Exakt hur betedde bilen sig innan den dog ??

Ingen ork i motorn och sen när du ställde bilen vid vägkanten så var/blev tomgången väldigt orolig och varvräknaren fick kanske totalt spel och for upp och ner ??

För istortsett så betedde min bil sig när en av kolvarna smulades sönder och det resulterade i en verkstadsnota på 45K....

AJ Då! Ja nästan så va det! Det hög till i hela bilen och sen flög ett av dom små remhjulen (till ac pumpen) av och åkte i diket och efter det så började motorn gå riktigt konstigt. Den tappade mer och mer effekt och sen dog den helt! När jag vrider på nyckeln så surrar det bara hög och låter riktigt skumt. Ska kolla på den imorgon så jag återkommer med mer info!
Tack för dom snabba svaren allihopa!!!
Senast redigerat av GripenT16 (19 juli 2008)

1 489 Inlägg
19 juli 2008
Små remhjul? Låter ju som om att remmen hoppat av? Blev bilen nåt varm?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
19 juli 2008
Typiskt saab problem!!!!
Att dom lägger av alltså...
Jag har haft så många saabar och kommer aldrig mer äga en sådan.
Men fört övrigt så tippar jag på multiremmen.
Har kamkedjan gått av så märker du det direkt(tvärstann)!!!

Jag är skapligt onykter ju8st nu m en jag hittade hem iaf(tecken nog för att jag vet vad jag sackar om)

Simma lugnt

403 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
allt gick så fort så från det att det högg till att jag hade stannat så gick det nog inte mer än 2 minuter så jag hade ingen koll på några lampor eller tempen tyvärr.

1 489 Inlägg
19 juli 2008
Kan sätta en 50 krona på att det bara är remmen som gett upp, eller nåt hjul där runtomkring. Blir nog inte nån dyr historia iaf smile

403 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Låter ju lite positivt iallafall!smile Men jag vågar inte hoppas på nåt! Men tappar den verkligen kraften så fort om multiremmen går av!?

336 Inlägg
19 juli 2008
Det måste vara remmen som hoppat..

403 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
ok men tappar den verkligen kraften så fort då och sen vägrar starta!?

Labborant
307 Inlägg
19 juli 2008
Han har ju kamkedja, bilen borde väl fungera utan multirem? Bara att den inte får nåt cirkulerande vatten och ström, visst att bilen dör när den inte få någon ström men batteriet borde väl inte tatt slut så fort, och den borde ju inte hackat...

Skulle det va kamkedjan som hoppat sulle den inte hackat sig fram i några 2minuter, hade bara vart sten dött, efter att den gått av kan ju inte någon ventil öppnat sig, och då skulle inte bilen kunna hacka...

Sätter mina ppengar på ett "saab-harveri"

Better than God \o/
1 886 Inlägg
19 juli 2008
Seriöst!  Släpa ut arslet i garaget och ÖPPNA HUVEN ffs.  För du kan öppna huven?

Skall vi sitta här och GISSA om vad som kanske kan ha hänt med hjälp av ledtrådar i din luddiga beskrivning av händelseförloppet? Kan ju inte vara så svårt för dig att köra ner skallen under huven och spana själv, du behöver inte ens smutsa ner dig för att se om multiremmen är kvar och ventilkåpan sitter överst på motorn med ett gäng bultar, också lätt att lossa för att se om KEDJAN(!) är kvar. *mummel*

Lycka till...  tongue

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

2 164 Inlägg
19 juli 2008
Hur lät de bör den började gå mycket sämre?
Va de som ett väldigt hårt knackande??

Kolla först multiremmen och kedjan och återkom sen.

MVH

F

1 688 Inlägg
19 juli 2008
Well, går remmen av så få du ingen ström i bilen. Även styrservo-funktionen borde försvinna.
Kör han med aircondition och stereo på en stund så har han ganska fort ett urladdat batteri.
Lossnar ett remhjul så lossar även remmen och det blir som du beskriver, vad gjorde du när bilen stannade?
Öppnade du ens huven och tittade? Folk är så lata, håller med MrTurbo...

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sök