5123
Sök

Motor problem på saab 9000 t16 87a

1 327 Inlägg
19 juli 2008
Konstigt att man ens försöker starta en bil som tappat remhjul..

"Det hög till i hela bilen och sen flög ett av dom små remhjulen av och åkte i diket och efter det så började motorn gå riktigt konstigt"

Administratör
11 968 Inlägg
19 juli 2008
Ta och formulera en bättre rubrik innan diskussionen fortsätter här. Jag kollar in här igen lite senare idag, ha det fixat tills dess tack.

Hur du gör hittar du här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18176

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

403 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
MrTurbo skrev:
Seriöst!  Släpa ut arslet i garaget och ÖPPNA HUVEN ffs.  För du kan öppna huven?

Skall vi sitta här och GISSA om vad som kanske kan ha hänt med hjälp av ledtrådar i din luddiga beskrivning av händelseförloppet? Kan ju inte vara så svårt för dig att köra ner skallen under huven och spana själv, du behöver inte ens smutsa ner dig för att se om multiremmen är kvar och ventilkåpan sitter överst på motorn med ett gäng bultar, också lätt att lossa för att se om KEDJAN(!) är kvar. *mummel*

Lycka till...  tongue

Skit på dig för fan! Alla kanske inte har tillgång till nåt garage!!! Bilen står hos min pappa som bor en bit ifrån mig så det är inte BARA att gå ut och kolla!!! Hade inte tid att kolla det när det hände för vi bogserade bara hem den sen va jag tvungen att dra och jobba! Har du verkligen tagit din medicin idag!!??

Har nu varit och kollat bilen och det va inte multiremmen utan den va hel men remskivan som sitter utanför multiskivan va den som hade flygit loss av nån konsig anledning. Försökte få loss ventilkåpan men två av bultarna vägrade släppa så jag har sprutat på rostlösare på dom. Låter det verka ett tag så gör jag ett försök till sedan. Men en oroande sak va att jag hittade små metallspån som låg uppe på växellådshuset men kunde inte se vad dom kan ha kommit ifrån! Tack för alla svar!!

403 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Aero T16 skrev:
Konstigt att man ens försöker starta en bil som tappat remhjul..

"Det hög till i hela bilen och sen flög ett av dom små remhjulen av och åkte i diket och efter det så började motorn gå riktigt konstigt"

Remhjulet som lossnade va till ac pumpen som jag inte ens har inkopplad så det har ingen betydelse!

403 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Efter lite semester har jag nu tatt hem bilen och börjat kolla på den igen! Har lyft av ventilkåpan och kedjan ser bra ut sen den är det inte! Sen multiremmen är inte heller av! När jag försöker starta så låter det precis som att startmotorn bara går runt utan att greppa tag och motorn går ej runt alls. Så att den inte drar runt kan ju va solonoiden eller så är startmotorn helt körd men det förklarar ju inte varför den gjorde som den gjorde när den dog! Ska försöka förklara lite bättre vad som hände! Vi var påväg ut till en kompis och körde i normal tempo, sen så skulle jag göra en omkörning på trean och när jag va förbi så växlade jag upp till fyran, precis efter jag gjort det så högg det till i hela bilen och det small till. I samband med smällen så flög det remhjulet som sitter utanför det stora remhjulet som driver multiremmen loss. Det är det remhjulet som driver acpumpen! Efter det så började bilen tappa kraft och vandra upp och ner i varvtal så jag körde in till kanten så fort som möjligt. När jag kört in till kanten så vandrade den väldigt mycket och sen dog den helt! Och nu när jag försöker starta den så låter den som sagt som att startmotorn inte greppar! Vad kan det va som har hänt om det nu inte är drivremmen eller kamkedjan??? Väldigt tacksam för alla tips jag kan få!

1 497 Inlägg
11 augusti 2008
Har du kollat vaccumslangar med tanke på den svajande tomgången?

Och om ett remhjul hoppat av så kan det ju inte vara riktig spänn på remmen?

403 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Ja det är inget läckage! Remhjulet va det som driver acn men jag använder int den så det satt ingen rem på den!

403 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
ingen som kan komma på vad det är som är fel!!!!!!!!!!??????????

Sök