Dumpventil på volvo 940 ltt?

Volvo_Mannen Volvoskadad
21 juli 2008 · 6 017 Inlägg

0skarsson skrev:

TobbeTT skrev:
körde med öppetfilter 4-5år utan problem med lmm, köper du ett filter av bra kavlité och sköter det noga med tvätt och inte överdriver med filterolja på det så ska det inte vara några problem

asså ah okej, ah jag vet inte får väl se hur jag ska göra men hälst vill jag ju få det goa ljudet
utav dumpventil smile

enklare men öppet filter, och lite högre ladd

Jonas
TobbeTT
22 juli 2008 · 948 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

0skarsson skrev:

TobbeTT skrev:
körde med öppetfilter 4-5år utan problem med lmm, köper du ett filter av bra kavlité och sköter det noga med tvätt och inte överdriver med filterolja på det så ska det inte vara några problem

asså ah okej, ah jag vet inte får väl se hur jag ska göra men hälst vill jag ju få det goa ljudet
utav dumpventil smile

enklare men öppet filter, och lite högre ladd

Precis!

Manne Jajjemen!
22 juli 2008 · 1 512 Inlägg

De låter helt ok med ett öppet filter å orginal dumpen.
De pyser ju inte lika vasst å distinkt som de gör med en öppen, de låter mer som om Darth Vader har sprungit ett marathon å sitter å flåsar efter andan i motorrummet.

Provade med en öppen dump men som alla säger så blir tomgången lidande.. spec om du står på lite å släpper gasen å kopplar ur.. då kan ja garantera dig ett bilen dör.
Skittöligt å köra en bil utan tomgång, ja bytte tillbaka ganska snabbt.
Ville bara prova själv om de funkade smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
MrTurbo Better than God \o/
22 juli 2008 · 1 882 Inlägg

0skarsson skrev:

TobbeTT skrev:
kört öppen med en jbr k25:a när jag hade orginal styrsystem och jag fick den aldrig att fungera optimalt på det dumpen i sig var alldeles för hårt spänd så man fick t o m klippa i fjädern tills den precis var stängd men ändå gick den inte klockrent t ex när man kom till korsningar och tryckte in kopplingen så dog bilen nästan jämnt och spände man den så slog det tillbaka mot turbon istället.. visst det går ju att köra återströmmande med dom med men då måste man fixa uttag för dumpen på röret mellan ic och insug och mellan lmm och turbo så varför krångla när orginal duger länge och man får dump ljud från ett öppet filter

jo det är sant det. mne öppet filter vill jag hälst inte köra med eftersom Lmm går väl ganska lätt sönder för minska skit som hamnar på tråden? så det är därför jag vill ha en öppen dumpventil för att få det goa ljudet men är det massa krångel och skit så får jag väl hoppa över allt sånt och köra orginal smile Mvh Tommie

Skitsnack att öppet filter kan sabba lmm. Det som skadar lmm är när en amatör till bilägare inte kan följa de enkla instruktioner som finns ang hur man rengör filtret. För dem / oss som klarar det är det absolut INGA problem. Har troligen kört ca 15 000 mil med öppet filter och inte haft minsta lilla problem med LMM...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Mr-Crd Hårdast
23 juli 2008 · 143 Inlägg

det är även samma amatörer som vill ha en dumpventil på en bil med 165hk.   oj, förlåt, chip+filter+avgas då.  säg 220hk..

Gaslasse Indrivare/torped
23 juli 2008 · 149 Inlägg

Mr-Crd skrev:
det är även samma amatörer som vill ha en dumpventil på en bil med 165hk.   oj, förlåt, chip+filter+avgas då.  säg 220hk..

Å andra sidan sa han att han ville ha det för att det lät gött, och inte för att försöka skylta med alla sina massa hästkrafter?

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!
TurbOla Reservdansk
24 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Men hur gäller det på 850 då?
Det är ju annat styrsystem än på 940, 850ns styrsystem ska tydligen klara av öppen dump, med fuel-cut eller vad någon sade att det hette.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ohlert90
14 september 2008 · 46 Inlägg

GFB Hybrid funkar fint  Men Vi kör mappsensor och en HKS SSQV (äkta) K&n öppetfilter  Avskärmat från värmen  på min farsas 940 Ltt Med 1 bars tryckklocka och chip från bsr!  går som en dröm!

Jens_940
14 september 2008 · 128 Inlägg

Ohlert90 skrev:
GFB Hybrid funkar fint  Men Vi kör mappsensor och en HKS SSQV (äkta) K&n öppetfilter  Avskärmat från värmen  på min farsas 940 Ltt Med 1 bars tryckklocka och chip från bsr!  går som en dröm!

Så då fungerar alltså GFB HYBRID? För jag har hört att den ska fungera...

Hur mycket behöver man ladda för att den ska göra sig hörd.. Eller det fungerar under 1 bar med hehe?

Jens

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang