2230
Sök

Slutsteg går i protect

71 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Hej!

Det är så att jag kör med 2 par kit högtalare på 6.5" kopplat till ett 4kanaligt sony steg. allt funkade perfekt i en lång tid nu. men igår när jag spelade så ställde sig steget i protect. När jag kollade närmare på vad som hände, upptäckte jag att högtalaren/skrikaren på passagerar sidan fram gav ifrån sig ett "hack" ljud för varje beat (bas frekvens). och stegets protect diod blinkar exakt i samma beat tills det plöstligt ställer sig i protect.
Vad kan det vara för fel? är det fel på högtalaren/skrikaren eller deleningsfilter? eller kan det vara fel på steget??
jag uteslöt jordningen på steget då det var rätt jordat plus att klick ljudet kom bara från en högtalare!
Behöver hjälp snabbt. då det är otroligt irriterande då jag kan bara lira på låg volym.
Tackar för alla hjälpsamma svar!

Fattig student
1 282 Inlägg
19 juli 2008
Det är inte så att nån kabel till diskanten ligger mot plåt??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

71 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
jadu.. det va en bra fråga... jag har ingen aning, tänkte kolla runt först innan jag börjar skruva i onödan.. men om det kan vara diskanten varför klickar den vid bas frekvenser?

trucken
563 Inlägg
20 juli 2008
du har antagligen fått enkortslutning någon stans...

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

71 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
okej... och vad menas med enkortslutning?? och denna kortslutning måste ha nåt att göra sladden till den berörda högtalaren, eller?
Senast redigerat av Zerox100 (21 juli 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 juli 2008
Zerox100 skrev:
okej... och vad menas med enkortslutning?? och denna kortslutning måste ha nåt att göra sladden till den berörda högtalaren, eller?

Han missade ett mellanslag.
Han menade givetvis EN kortslutning och inget annat wink

Ja...en kabel går mot jord och skapar på det vis en kortslutning.
Kabeln kan ha skafts sönder någonstans mot en kant eller plåt någonstans på vägen mellan steget och högtalaren.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

71 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
ok... då är det att följa kabeln hela vägen från slutsteget..

Sök