DrKamikazes remdrivna snigel - Never ending story

BMW e30 325 som ska tvångsmatas med en rotrex c38-61
  • 123 Följare
  • 383 600 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 oktober 2012
DrKamikaze Allmänt efterbliven
14 oktober 2008 · 542 Inlägg

Idag har det monterats lite kåpor och lackat kamsynckåpan svart (*anti bling-bling* smile)

Sitter och funderar på var/hur man kan gömma undan tändspolarna bäst/smidigast.
Vill inte att dom ska sitta allt för synligt och dra onödig uppmärksamhet till sig på besiktning (fördelarlöst tändsystem var ju inte allt för vanligt på den tiden wink) Några tips? Funderar på att placera dom någonstans under insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/483653_i30hdk.jpg
Så ser dom ut när man plockat bort gummihöljet så man kan montera tändkabel på dom.

Har räknat lite på storlek på spridare också för sugis fasen, får ge mig ut och se om man kan hitta några som passar smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
EB_Jocke
14 oktober 2008 · 11 Inlägg

Fint projekt, ser seriöst och noggrant ut, exakt som det ska vara.

BMW 325i "Cabriolet" (1993)
Portal Filkörning?
15 oktober 2008 · 852 Inlägg

EB_Jocke skrev:
Fint projekt, ser seriöst och noggrant ut, exakt som det ska vara.

Håller med ovanstående till 100 %!

Hunted Jackass
21 oktober 2008 · 795 Inlägg

Såg du köpt dig en elfläkt av en snarlik typ jag använt förut, (om den nu är som min så) är den säkert monterad med ngn form av plastskruvar med tillhörande plastbrickor som spänner dessa isf rekomenderar jag att du byter ut dom mot stripes för efter ett par mil så börjar dom där jävlarna att släppa/glappa, ta kattstrypare modell grövre så sitter det bättre och slipper du göra så stor åverkan på kylaren nästa gång du gör ngt liknande också.

Ta det som ett litet tips bara. :-)

Önskar dig all lycka fortsatt under byggets gång, följder det här med stort intresse.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
DrKamikaze Allmänt efterbliven
21 oktober 2008 · 542 Inlägg

Hunted skrev:
Såg du köpt dig en elfläkt av en snarlik typ jag använt förut, (om den nu är som min så) är den säkert monterad med ngn form av plastskruvar med tillhörande plastbrickor som spänner dessa isf rekomenderar jag att du byter ut dom mot stripes för efter ett par mil så börjar dom där jävlarna att släppa/glappa, ta kattstrypare modell grövre så sitter det bättre och slipper du göra så stor åverkan på kylaren nästa gång du gör ngt liknande också.

Ta det som ett litet tips bara. :-)

Önskar dig all lycka fortsatt under byggets gång, följder det här med stort intresse.

Tack! Sådana här tips bockar man och bugar för smile
Skulle inte vilja kalla det för plastskruvar dock, var nästan som ett bundband som man körde igenom fläkt/kylare och drog åt med en plastbricka på andra sidan...men det var kanske det du menade? smile

Varit dåligt med uppdatering...köpt en bärbar pc som jag kan ha och mappa med, men annars har det inte hänt så mycket. Den största förändringen är väl i privatlivet, tanten har åkt ut...så det borde betyda att det blir mer tid till att skruva. smile

Funderar på att köpa en sådan här så man kan ta ner motorn i trappan utan att knäcka ryggen wink
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. … 0EQ=325004

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
21 oktober 2008 · 542 Inlägg

Den bärbara som är tänkt att användas i bilen till att mappa med. Var längesedan man använde en pc, får lite rysningar i kroppen wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/487449_36poug.jpg

Beställde extraktorgrenrör idag! En finsk tillverkare vid namn martelius, någon som har någon erfarenhet av deras produkter?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/487438_e4e5c5.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Hunted Jackass
21 oktober 2008 · 795 Inlägg

Tack! Sådana här tips bockar man och bugar för smile
Skulle inte vilja kalla det för plastskruvar dock, var nästan som ett bundband som man körde igenom fläkt/kylare och drog åt med en plastbricka på andra sidan...men det var kanske det du menade? smile

Varit dåligt med uppdatering...köpt en bärbar pc som jag kan ha och mappa med, men annars har det inte hänt så mycket. Den största förändringen är väl i privatlivet, tanten har åkt ut...så det borde betyda att det blir mer tid till att skruva. smile

Funderar på att köpa en sådan här så man kan ta ner motorn i trappan utan att knäcka ryggen wink
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. … 0EQ=325004

Låter som min fläkt, men det sitter nog ska du se, du kan ju alltid bara ta dig en titt på dom när du väl lyfter huven och se så dom sitter fortfarane.

Ska du köra med brytare i kupén för fläkten som jag eller har du tänkt dig en annan lösning? Jag var nere på biltema för några dagar sedan och upptäckte till min stora förvåning att dom ska börja sälja kylfläktar, till bra pris dessutom och i samma veva så jag att dom att dom också skall sälja adapter-rör med monteringshål för termostatsgivare (till ett bra urval av slangdimensioner!), nu är bara mitt problem att jag inte har en aning om vilka givare från vilka biltillverkare/modeller som passar till bmwn, bmw'n termostat öppnar väll på 88 grader tror jag så man vill väll ha en givare som ligger nånstans därikring.

Har du varit inne och kikat på amotek.se och klracing.se , sett dom 2 firmorna annonserat ut
(egentillverkade?)extraktorgrenrör till bmw's tidigare.

Sen tänkte jag bara vara lite fräck och tvärfråga dig som ändå verkar ha pejl på bmw vilket tryck man skall ha i kylsystemet egentligen? (bmws skall väll vara trycksatt konstant för att höjja kokpunkten till 120" lr ngt om jag inte är ute och dribblar helt här).

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
DrKamikaze Allmänt efterbliven
21 oktober 2008 · 542 Inlägg

Hunted skrev:

Tack! Sådana här tips bockar man och bugar för smile
Skulle inte vilja kalla det för plastskruvar dock, var nästan som ett bundband som man körde igenom fläkt/kylare och drog åt med en plastbricka på andra sidan...men det var kanske det du menade? smile

Varit dåligt med uppdatering...köpt en bärbar pc som jag kan ha och mappa med, men annars har det inte hänt så mycket. Den största förändringen är väl i privatlivet, tanten har åkt ut...så det borde betyda att det blir mer tid till att skruva. smile

Funderar på att köpa en sådan här så man kan ta ner motorn i trappan utan att knäcka ryggen wink
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. … 0EQ=325004

Låter som min fläkt, men det sitter nog ska du se, du kan ju alltid bara ta dig en titt på dom när du väl lyfter huven och se så dom sitter fortfarane.

Ska du köra med brytare i kupén för fläkten som jag eller har du tänkt dig en annan lösning? Jag var nere på biltema för några dagar sedan och upptäckte till min stora förvåning att dom ska börja sälja kylfläktar, till bra pris dessutom och i samma veva så jag att dom att dom också skall sälja adapter-rör med monteringshål för termostatsgivare (till ett bra urval av slangdimensioner!), nu är bara mitt problem att jag inte har en aning om vilka givare från vilka biltillverkare/modeller som passar till bmwn, bmw'n termostat öppnar väll på 88 grader tror jag så man vill väll ha en givare som ligger nånstans därikring.

Har du varit inne och kikat på amotek.se och klracing.se , sett dom 2 firmorna annonserat ut
(egentillverkade?)extraktorgrenrör till bmw's tidigare.

Sen tänkte jag bara vara lite fräck och tvärfråga dig som ändå verkar ha pejl på bmw vilket tryck man skall ha i kylsystemet egentligen? (bmws skall väll vara trycksatt konstant för att höjja kokpunkten till 120" lr ngt om jag inte är ute och dribblar helt här).

Ska hålla ett extra öga på det så det inte släpper, tack för varningen! smile

Hade tänkt köra med någon termostat, inte kollat ut var/vilken ännu men det ska nog inte vara några problem smile Men kollat på just den adaptern från biltema, även om det tar emot att montera biltema prylar wink Får måla den då för dom är lite väl flashiga för min smak big_smile

amotek har jag varit inne på flera gånger, hade deras förra grenrör (dom har ju ett nytt på väg nu). Men det gillade jag inte alls...väldigt dålig passform. Är billiga kina grenrör som det säljs mycket av på ebay också, så är inget egentillverkat. Men det var iaf fint att kolla på wink

klracing har jag bara sett att dom har för turbo?

Trycket ska enligt reparationshandboken finnas tryckt på kylarlocket smile
Ja, trycksatt vatten har högre kokpunkt

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Bosskelso
22 oktober 2008 · 126 Inlägg

Thumbs up

DrKamikaze Allmänt efterbliven
24 oktober 2008 · 542 Inlägg

Nästa vecka trillar nog grenröret ner smile

Lackat insuget svart, tycker det blev snyggare än silver
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/489021_rlx94c.jpg

Och för att få råd med delar så har jag ett extraknäck wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/489023_k9jigi.jpg
wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
TurbOla Reservdansk
24 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

DrKamikaze skrev:
Nästa vecka trillar nog grenröret ner smile

Lackat insuget svart, tycker det blev snyggare än silver
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/489021_rlx94c.jpg

Och för att få råd med delar så har jag ett extraknäck wink
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/489023_k9jigi.jpg
wink

Hahaha, där vill jag praktisera! big_smile

Nja, tycker du ska köra på massa bling bling, och tyskstuk, så man ser när du kommer och man ska hålla sig undan. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
DrKamikaze Allmänt efterbliven
25 oktober 2008 · 542 Inlägg

TurbOla skrev:

DrKamikaze skrev:
Nästa vecka trillar nog grenröret ner smile

Lackat insuget svart, tycker det blev snyggare än silver
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/489021_rlx94c.jpg

Och för att få råd med delar så har jag ett extraknäck wink
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/489023_k9jigi.jpg
wink

Hahaha, där vill jag praktisera! big_smile

Nja, tycker du ska köra på massa bling bling, och tyskstuk, så man ser när du kommer och man ska hålla sig undan. wink

Ja, smaken är ju som baken smile Tycker iofs tyskstuk är rätt nice, men personligen så är jag mer åt sleeper hållet (speglar väl personligheten lite också wink)

Egentligen så har inte bygget kommit in i styling fasen ännu (står långt senare på min lista över saker att göra), men då fronten är sprucken så har jag gått och letat efter en m-tech II front och dom är inte lätta att hitta. Men så har jag även stött på denna, en läpp som används till standardfronten. Är jävligt sugen och överväger starkt att beställa.
Vad sägs, m-tech II eller detta? smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/489229_y1p3am.jpg
Funderar på detta istället för m-tech II

Senast redigerat av DrKamikaze (25 oktober 2008)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
pars Operatör
25 oktober 2008 · 346 Inlägg

Jag tror att den läppen blir ett fint lyft åt bilen smile
Grymt bygge!

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
calle_skeby
25 oktober 2008 · 11 Inlägg

Fint bygge! var har du hittat den läppen? har letat länge efter en sån!

Hjälp med 3d cad typ grenrör,insug mm? pm:a.
DrKamikaze Allmänt efterbliven
25 oktober 2008 · 542 Inlägg

Tack tack!
Läppen är från rieger smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
26 oktober 2008 · 542 Inlägg

Pustade till/lackade lite blandade delar jag glömt till motorn, startmotor, generator och lite blandade fästen.
La en beställningen på läppen i bilden ovan också, hoppas den kommer göra sig bra på bilen smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Bylund Maskiningenjör
26 oktober 2008 · 48 Inlägg

Oj den här tråden hade jag inte sett fans roll

Jag tänkte jag skulle åkt inom idag men "taxin" till halmstad åkte tidigt.

big_smile du har veckan på dig nu så bär vi ut motorn till helgen! wink

MvH Bylund

DrKamikaze Allmänt efterbliven
26 oktober 2008 · 542 Inlägg

Bylund skrev:
Oj den här tråden hade jag inte sett fans roll

Jag tänkte jag skulle åkt inom idag men "taxin" till halmstad åkte tidigt.

big_smile du har veckan på dig nu så bär vi ut motorn till helgen! wink

MvH Bylund

Låter bra, den står redo att lyftas ut wink
Behöver bara lite folk och en bil med gott om plats som man kan lasta in den och stativet i smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
28 oktober 2008 · 542 Inlägg

Idag kom mitt extraktorgrenrör tongue
Var tvungen att provmontera och det verkar sitta rätt bra, får se hur det blir när motorn åker i sen Men nu tar det inte mot någonstans och anslutningen mot toppen är helt plan (till skillnad från kina röret jag hade förra sommaren där alla rör ville åt olika håll och låg snett mot toppen smile)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68808/491618_qkltv1.jpg
Martelius extraktorgrenrör

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
DrKamikaze Allmänt efterbliven
31 oktober 2008 · 542 Inlägg

Är man inte allt för jävla bakfull så blir det förflyttning av motor imorgon, ska ut till garaget tongue
Sen är det bara till att börja dra sladdar wink

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang