Måste börja med att tacka alla för deras svar, både för bilderna, den konstruktiva kritiken och för alla tips jag fått!
Är redan medlem på fotosidan sen länge, dock nästan aldrig inne, för det första så får man ångest när man ser alla snygga bilder

och för det andra så har jag helt enkelt inte tid över för att lära mig kameran för tillfället, Monzan som pågår en helrenovering tar alltför mkt tid.. =/
Dock så älskar jag fotografi och allt som har med det att göra, så det är nåt som håller intresset uppe för min del.
Att jag skaffade en D80 är av just den anledningen att jag känner killen som har fotobutiken och han lät mig köpa en med ett 18-135 objektivkit för struntsumman 4.500:-
Med kvitto, garanti och hela skiten. Så anledningen till att det blev en "proffskamera" har ni där, och det var värt varenda krona enligt mig för det är inga pengar enligt mig.
Gällande filter så kör jag bara med ett uv-filter. Ska dock kika vidare på flera filter inkl. polfilter o kolla om vilken skillnad det blir, det är ju då man lär sig.
Ska även prova på nya objektiv samt "gömma solen".
Dock lite svårt med reflexskärmar då man inte alltid har sånt med sig när man glider ut på stan, det samma gäller stativ. Visst finns det små och smidiga stativ men detta vart bara en spontanfotosession så jag tänkte inte alls på det innan vi åkte hemifrån.
Ska även kika vidare på det där med två bilder med olika exponeringar så att man får med himlen osv.
Intressant att följa länkar om någon mer hade tips att ge.
Tack ännu en gång.