2155
Sök

M5:an fotad på Gamla Stan. Skulle vilja ha lite kommentarer om bilderna.

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
Förresten så är jag ingen mästerfotograf, så gällande himlen o shit så vet jag inte hur man ställer in allt på kameran.. =/

"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

10 Inlägg
21 juli 2008
gillar bilderna! speciellt den sista!

MvH:Peter

TVT Member
377 Inlägg
21 juli 2008
Ritkigt läcker M5a du har, fälgarna är bara att dö för wink Bilderna såg bra ut, förmedlade en ganska rå men ändå mjuk attityd hos bilen smile Finfint! // MVH Joakim

872 Inlägg
21 juli 2008
lekte lite med din bild om det va ok. va hade du för kamera?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/84494/407204_0q8qcr.jpg
lekte
Senast redigerat av 998cc (21 juli 2008)

If its too loud you are too old!

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
Kör med en Nikon D80.
Kör nästan enbart automatik då jag inte har någon tid över för att läsa på lite gällande bländare, exponeringstid osv osv.. sad

Ps: Bilden vart nice. Vad gjorde du egentligen och med vilket prog.? Ps?
Senast redigerat av Jojje_ (21 juli 2008)

"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

872 Inlägg
21 juli 2008
Jojje_ skrev:
Kör med en Nikon D80.
Kör nästan enbart automatik då jag inte har någon tid över för att läsa på lite gällande bländare, exponeringstid osv osv.. sad

jag vet inte exakt. men jag använde ps och allt utom bilen la jag ett nytt mörkare lager över, å bilen bara lekte jag med med lite, hue saturation ändra jag på, och ljuset mins jag i alla fall.

Golfare
349 Inlägg
21 juli 2008
Varför har du en D80 om du inte hinner läsa på o lära dej din kamera? Du kan lika gärna köpa en kompaktkamera o spara nåra tusenlappar då...

Börja med att använda stativ när du har sån ljusskillnad på himmel o bil, ta sedan 2 exponeringar alternativt 3 o sätt ihop (inte HDR) i photoshop, men sätt ihop den mörkare himmlen med den ljusare bilen o få på så sätt en perfekt bild. Börja även med att få horisonten rak som sagt... Alla bilder är överexponerade hittills, lär dej det manuellt, (inte så svårt, testa dej fram o läs om slutare/bländare)! På så vis kmr du få mkt bättre bilder...

Tycker även du kan dra upp kontrasten o färgerna lite o få liv i bilderna! Som 998cc gjorde är alldeles för mkt, det blev sämre än orginal o han hade för mkt gamma i bilden.. Det blir lätt för mkt blå o röd-toner då!

Over & Out.. Lycka till i fortsättningen, o se till o lär dej din kamera - det ser ut som du fotar med kompakt för tillfället! big_smile

872 Inlägg
21 juli 2008
epic110 skrev:
Varför har du en D80 om du inte hinner läsa på o lära dej din kamera? Du kan lika gärna köpa en kompaktkamera o spara nåra tusenlappar då...

Börja med att använda stativ när du har sån ljusskillnad på himmel o bil, ta sedan 2 exponeringar alternativt 3 o sätt ihop (inte HDR) i photoshop, men sätt ihop den mörkare himmlen med den ljusare bilen o få på så sätt en perfekt bild. Börja även med att få horisonten rak som sagt... Alla bilder är överexponerade hittills, lär dej det manuellt, (inte så svårt, testa dej fram o läs om slutare/bländare)! På så vis kmr du få mkt bättre bilder...

Tycker även du kan dra upp kontrasten o färgerna lite o få liv i bilderna! Som 998cc gjorde är alldeles för mkt, det blev sämre än orginal o han hade för mkt gamma i bilden.. Det blir lätt för mkt blå o röd-toner då!

Over & Out.. Lycka till i fortsättningen, o se till o lär dej din kamera - det ser ut som du fotar med kompakt för tillfället! big_smile

haha vicken diss man fick. äh jag vet, kan ingeting om fotografering eller förbättra bilder. som sagt lekte lite bara.

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
21 juli 2008
Jojje_ skrev:
Kör med en Nikon D80.

Ta någon minut och läs detta, http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=86350

Kanske hjälper det dig lita iaf! smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
21 juli 2008
Hade tråkigt, så jag gjorde också en tio minuters photoshop grej, bara för att visa att det kan bli betydligt bättre (om man har kunskaper i photoshop vill säga). Dock är ju inte kvallen den bästa då jag enbart hade tillgång till en jpg i 640x428.. :P
https://www1.garaget.org/gallery/archive/2757/408038_prcgst.jpg

Whine whine!

2 665 Inlägg
21 juli 2008
jag håller nog med om att det verkar bortkastade pengar för dig o använda en D80. D40 hade gått lika bra. Nästan samma bildkvalitet men mindre inställningar. Jag bytte från D50 till D80 och fick mycket mera inställningar o lite mera pixlar.
Surfa in på fotosidan.se och läs deras fotokola. eller länken ovanför

För att ta en bild som ovan kan du ha stor nytta av ett nikon 50mm 1,8 som du då kan få mkt kort skärpedjup med. Kostar endast 1200-1400kr och håller mkt god kvalitet. Passar mkt bra till porträtt också.
Senast redigerat av Rickard-v (21 juli 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Golfare
349 Inlägg
21 juli 2008
Var inte menat som en diss, utan mer faktum...  Det är bättre att säga som det är så lär man sig till nästa gång, det är iaf vad jag tycker. wink Det som Urkas gjorde blev deffenitivt bättre! Se o lär, så ska det se ut!

Dock skulle jag vid fotograferingen gjort på något sätt så man fick bort reflexerna i huven, dom tar bort mycket av färgen på bilen som annars ska vara blå, den ser faktiskt rätt daskig ut nu när det nästan bara är reflexer o ingen lack! Hoppas ni förstår va ja menar..

Better luck next time buddy! smile

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
21 juli 2008
epic110 skrev:
Dock skulle jag vid fotograferingen gjort på något sätt så man fick bort reflexerna i huven, dom tar bort mycket av färgen på bilen som annars ska vara blå, den ser faktiskt rätt daskig ut nu när det nästan bara är reflexer o ingen lack! Hoppas ni förstår va ja menar..

Ett polfilter t ex?

Whine whine!

Golfare
349 Inlägg
21 juli 2008
Urkas skrev:
epic110 skrev:

Ett polfilter t ex?

Yep, hade funkat bra.. (jag använder inte filter alls, så jag har inte läst mkt om dom) Men det hade även funkat med reflexskärmar så man får ljus från andra håll, även flytta bilen till en plats där det är mer skugga eller hålla upp någonting för solen! wink

104 Inlägg
21 juli 2008
bilderna va ju ganska tråkig, snea, tråkiga och himmeln va utbränd

Stöd vårat produktionsbolag inom bilsport, handla i vår butik.
http://www.monkeyskull.se

Besserwisser
263 Inlägg
21 juli 2008
Om du leker runt med kameran med inställningar hit och dit så kommer du lära dig hur kameran fungerar. Det verkar absolut som om du har fotografpotential då du har hittar någorlunda trevliga miljöer och fotovinklar.

Det finns också väldigt mycket att läsa här på internet. Moderskeppet.se har en hel del extremt pedagogiska artiklar (och filmguider) på hur man får bilderna mer intressanta. Där finns bl.a. en bra guide på hur man tar in en himmel från en annan bild som det pratades om här tidigare i tråden. Alltså att man tar två eller flera bilder med olika exponeringar och att man på så sätt kan lyfta ur det bästa ur olika delar på bilden.

Dessutom har du en riktigt bra kamera så att inte lära sig hur den fungerar är ju bara dumt. Annars kan du byta med min D40 om du vill. big_smile

872 Inlägg
21 juli 2008
epic110 skrev:
Var inte menat som en diss, utan mer faktum...  Det är bättre att säga som det är så lär man sig till nästa gång, det är iaf vad jag tycker. wink Det som Urkas gjorde blev deffenitivt bättre! Se o lär, så ska det se ut!

Better luck next time buddy! smile

jo ja jag vet. jag kan bättre men, bilden var pixlig och jag slängde bara ihop något på någon minut, hitta inget som såg särskilt bra ut så tog bara något

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Måste börja med att tacka alla för deras svar, både för bilderna, den konstruktiva kritiken och för alla tips jag fått!
Är redan medlem på fotosidan sen länge, dock nästan aldrig inne, för det första så får man ångest när man ser alla snygga bilder wink och för det andra så har jag helt enkelt inte tid över för att lära mig kameran för tillfället, Monzan som pågår en helrenovering tar alltför mkt tid.. =/

Dock så älskar jag fotografi och allt som har med det att göra, så det är nåt som håller intresset uppe för min del.
Att jag skaffade en D80 är av just den anledningen att jag känner killen som har fotobutiken och han lät mig köpa en med ett 18-135 objektivkit för struntsumman 4.500:-

Med kvitto, garanti och hela skiten. Så anledningen till att det blev en "proffskamera" har ni där, och det var värt varenda krona enligt mig för det är inga pengar enligt mig.

Gällande filter så kör jag bara med ett uv-filter. Ska dock kika vidare på flera filter inkl. polfilter o kolla om vilken skillnad det blir, det är ju då man lär sig.
Ska även prova på nya objektiv samt "gömma solen".
Dock lite svårt med reflexskärmar då man inte alltid har sånt med sig när man glider ut på stan, det samma gäller stativ. Visst finns det små och smidiga stativ men detta vart bara en spontanfotosession så jag tänkte inte alls på det innan vi åkte hemifrån.

Ska även kika vidare på det där med två bilder med olika exponeringar så att man får med himlen osv.

Intressant att följa länkar om någon mer hade tips att ge. smile
Tack ännu en gång.

Ingen himmel är så blå som min
2 981 Inlägg
22 juli 2008
Gött att du har viljan att bli bättre. Ett tips för att lära dig mer är att lägga in dina bilder på www.nikonforum.se / kritikhörnan och få de riktigt grymma killarnas åsikter. Dom är inte lika insnöade på bilar här, utan foto i allmänhet.
Ett annat tips är att du tar en session med din vän från foto-butiken. Ta era kameror och stick ut och fota loss för fullt. Diskutera hur ni ställer in kamerorna, vad ni väljer för slutartider vs bländare osv. Det lär man sig massor av!

Som sagt, din bild-komponering är inte alls tokig, så nu saknas bara detaljerna för att få det där lilla extra...

Lycka till !

/Mattias

Sök