SLutstegs säkringarna går

Lakszen
22 juli 2008 · 24 Inlägg

Hej, jag har precis inhlandlat ett slutsteg och baslåda från GAS GAS, jag har kopplar ihop det exakt enligt manual och information här på internet men jag får inte slutsteget att funka. Stereo och diskanter och allt fungerar men inte baslådan och slutsteget.

Det enda som händer är att säkringarna på slutsteget går (alla 3 som är på 20Am/st)

Vad kan felet vara ? jag e inte så bra på bil ljud

Tacksam för svar.

Ksj
22 juli 2008 · 1 217 Inlägg

du lär ju ha kopplat fel på ett eller annat sätt. förklara hur du har kopplat.

Saab 900 "2.1an" (1992)
Akka
22 juli 2008 · 1 174 Inlägg

berätta hur det är kopplat! smile

Lakszen
22 juli 2008 · 24 Inlägg

Har ritat och kommit fram till hur jag har kopplat.

http://img503.imageshack.us/img503/8471/kopplabx0.jpg

Lonefox Bad music kills good sound
22 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Eh....har du kopplat ström på line in och out?

Och en anna fråga.....vilket GAS-steg är det?

Senast redigerat av Lonefox (22 juli 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
evilaudio
22 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Lonefox skrev:
Eh....har du kopplat ström på line in och out?

Och en anna fråga.....vilket GAS-steg är det?

tänkte just skriva samma sak.

+ ska ju dras direkt till batteriet med en säkring va 30 cm från batteriet,-(jord) ska dras till karossen på bilen.tex bältesbulten till bältet bak, remoten ska ju dras till blå elle blå/vit på din stereo, lågnivån ska dras från din stereo till Line in på steget.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Stridh
22 juli 2008 · 67 Inlägg

Matakablen ska direkt till steget med en "glassäkring" i motorrumet.
Lågnivå kablarna ska sitta mellan steget och sterion. (kolla så att då sätter den i rätt kanaler om du har 4kanals.
Jorden ska du dra från steget till karossen. (Nere vid reserhjulet brukar jag sätta den) (slippa fram plåten odentiligt)
Remoten ska kopplas från steget till sterion.

Sen ska det någ dunka på hoppasjag big_smile Lycka till!

BMW E36 Coupe "Turbo" (1994)
Lakszen
22 juli 2008 · 24 Inlägg

hej , slutsteget herer ALpha 1600 något. Alla sladdar är dragna av MDS. men kopplingen har jag själv gjort. Jag har kopplat enligt manualen men säkringarna går. Jag ska kika på det mer idag men vad kan vara fel om bara säkringarna på slutsteget går ?

evilaudio
22 juli 2008 · 16 195 Inlägg

antar att du kopplat nåt fel elle så e steget pajj.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
22 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Kolla upp för säkerhets skull så att du inte kopplar plus och minus fel på slutsteget, strömkablarna alltså. Följ kablarna och kolla så att du är helt säker på att pluskabeln och minuskabeln verkligen är som du tror. Ifall kablarna har andra färger än man är van vid, så är det faktiskt lättare än vad man tror att koppla fel smile.

Nisse-h
22 juli 2008 · 202 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Bra idè där. Brl-folket och MDS-folket brukar ha tvärsemot. Brl= blå matning och silver jord. MDS= Silver matning och blå jord.

Drönirettab skrev:
Kolla upp för säkerhets skull så att du inte kopplar plus och minus fel på slutsteget, strömkablarna alltså. Följ kablarna och kolla så att du är helt säker på att pluskabeln och minuskabeln verkligen är som du tror. Ifall kablarna har andra färger än man är van vid, så är det faktiskt lättare än vad man tror att koppla fel smile.

Och är det DLS så är röd + & svart -

Drönirettab
22 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Brl-folket och MDS-folket brukar ha tvärsemot. Brl= blå matning och silver jord. MDS= Silver matning och blå jord.

Tänkte på just de färgerna. Av den anledningen föredrar jag "gamla herdeliga" röd och svart, risken för felkoppling är minimal då smile.

Men att det brukar vara en sån skillnad mellan butikerna visste jag däremot inte, det är definitivt inte bra i så fall.

Drönirettab
22 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Swedenrockers skrev:
hoppas jag inte förstörde nattsömnen för dig nu.

Hrmpf, det där gjorde du med flit. Nu måste jag ju kolla upp det där big_smile.

Kollade upp några ställen, det verkar som att nästan alla har blå som plus och silver som minus. Något ställe hade blå som minus, men då användes röd som plus smile.

På MDS:s hemsida så ser det ut som att blå används till minus och silver till plus, då är det nog inte bara din lokala butik smile.

Senast redigerat av Drönirettab (22 juli 2008)

Lakszen
23 juli 2008 · 24 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Bra idè där. Brl-folket och MDS-folket brukar ha tvärsemot. Brl= blå matning och silver jord. MDS= Silver matning och blå jord.

Drönirettab skrev:
Kolla upp för säkerhets skull så att du inte kopplar plus och minus fel på slutsteget, strömkablarna alltså. Följ kablarna och kolla så att du är helt säker på att pluskabeln och minuskabeln verkligen är som du tror. Ifall kablarna har andra färger än man är van vid, så är det faktiskt lättare än vad man tror att koppla fel smile.

Jag har löst det nu. MDS har dragit sladdarna och då var kablarna tvärtemot hur jag har kopplat. Provade se vilken av kablarna som led ström och det var inte den blåa utan den silvriga.
Jag antog att den blåa var Ström då det står på kabeln "Power connect cable", men det var istället jord.

Allt funkar med frid o fröjd smile tack för hjälpen allesammans

Drönirettab
23 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Kul att du fick till felet smile.

Drönirettab
23 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Bra att du tog upp det där med dem. Sånt där behöver följa en färgstandard, annars finns ju risk att man kopplar fel. Här var ju ett klart bevis på det.

Iof kanske man tycker att det är "självklart" att den genomskinliga/silverfärgade kabeln kan liknas vid en vajer eller jordfläta, men det är inte alls säkert att folk tänker på det viset i så fall smile.

Lakszen
23 juli 2008 · 24 Inlägg

Det gor o mäta och se vad som är vad men står det Power cable på kabeln så tror man väll inte att det är tvärtom eller? smile logiskt. I alla fall så fungerar allt bra men dock så känns det att baslådan inte har tillräckligt med energi , kanske inte slutsteget inte som levererar tillräckligt men men,
jag har annat o göra nu. nu ska jag städa och fixa bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang