5872
Sök

Plockat av toppen, hur rengöra blocket?

892 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Tja,

Jag har då plockat av toppen som ev. ska skickas på renovering. Men jag undrar hur man bäst rengör blocket, alltså från topplockspackningen och sot på kolvarna. Har funderat på stålborste till borrmaskinen, men känns som det kan bli repor och skit, sen så river man väl ner en hel del skit i kolvarna/oljekanaler vilket inte känns så jäkla bra...

Så hur gör jag? smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

blacken
22 juli 2008
Ta en vass kniv, "klickskrapa", industrirakblad eller dylikt och skrapa "försiktigt" en bit i taget noga. blås sedan rent med tryckluft, torka ordentligt rent med en trasa.

Det klassas som ett riktigt terapi jobb smile
Senast redigerat av blacken (22 juli 2008)

892 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Ok, jag får testa med det. smile
Ett problem framkommer, jag har inte tillgång till kompressor. Får väl flåsa där själv eller nått.

En sak till. Går det att rengöra ovansidan på kolvarna något? Typ med nått medel (WD40/t-röd) och trasa då eller?
Senast redigerat av Android (22 juli 2008)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

blacken
22 juli 2008
Android skrev:
Ok, jag får testa med det. smile
Ett problem framkommer, jag har inte tillgång till kompressor. Får väl flåsa där själv eller nått.

En sak till. Går det att rengöra ovansidan på kolvarna något? Typ med nått medel (WD40/t-röd) och trasa då eller?

Vanlig mineralolja (gärna tunn) dränk ner dom, låt stå över natten, torka med trasa till det blir rent. Vid behov upprepa förfarandet.
Glöm inte att rengöra gänghålen ( till toppen) med en passande gängtapp. Ska du vara riktigt petig, så byt även toppbultarna till nya..
Senast redigerat av blacken (22 juli 2008)

892 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
Ska jag hälla i oljan i cylindrarna alltså? Kolvarna sitter ju fortfarande i motorn. smile

Vet inte vad en gängtapp är, men ska ta reda på det. Bultarna kommer jag köpa nya, är ju inte dyrt.

Tack för hjälpen! smile

Min projekt tråd

blacken
23 juli 2008
Android skrev:
Ska jag hälla i oljan i cylindrarna alltså? Kolvarna sitter ju fortfarande i motorn. smile

Vet inte vad en gängtapp är, men ska ta reda på det. Bultarna kommer jag köpa nya, är ju inte dyrt.

Tack för hjälpen! smile

Japp, kladda ner kolvtopparna rikligt med olja låt det sedan dra en natt sedan torka rent , kan bli nödvändigt med ett par "nedkladdningar" innan det blir rent..
Senast redigerat av blacken (23 juli 2008)

Sök