Prestandaökning beroende på bensin.

Sir_x
31 januari 2006 · 945 Inlägg

Tråd från 2006 /Mod


Som ni kan se kör jag en s40 t4 och kör just nu på blyfri95. Vet inte varför jag inte kör på 98 då detta är det som rekomenderas.
Hur stor skillnad är det egentligen på prestandan beroende på bensin?En kompis kör en 05 impreza wrx och han säger det är mycket stor skillnad på 95 och v power.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Karlzzon The One Evolution
31 januari 2006 · 1 627 Inlägg

är ingen stor skillnad man får lite mer effekt med högre oktan men notera lite

Fäll ner pungen och landa
Sir_x
31 januari 2006 · 945 Inlägg

Det är altså inte värt pengarna?men är det bättre för motorn?iom det står man ska använda 98 i bilen`.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
sveddan
31 januari 2006 · 1 453 Inlägg

ur Bosse Bildoktorns blogg i Aftonbladet:
"Soppans 99 oktan är bara ett mått på hur lätt bensinen självantänder och har egentligen inget samband med energiinnehållet.
  Trots detta ger moderna motorer (från början av 1990-talet och framåt) mer effekt om du kör på ett högt oktantal. Detta kan vi tacka knacksensorerna för, ty de känner av självantändningarna så att motorns dator kan balansera turbotrycket, tändningen och så vidare. Därför kan 99 oktan ge upp till 10 extra hästkrafter i en Porsche, men betydligt mindre i en Nissan Micra och ingen skillnad alls i en äldre bil."

Mvh

Senast redigerat av sveddan (31 januari 2006)

volvo_240_tic ingen aning
31 januari 2006 · 687 Inlägg

om någon vill höja sin oktan halt e det bara att hälla i etanol men inte mer än 25% för bästa pretationsförmåga på sin bil...

även zebran har sina fläckar
alxalx fresh'n'clean
31 januari 2006 · 147 Inlägg

Förbrukningen kan ju bli lägre också.. O då kan man gå plus minus 0 på att köra med 98 oktan.. så varför inte

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
31 januari 2006 · 1 852 Inlägg

du kommer garanterat inte känna någon skillnad. dock sägs det att motorn sparas om den körs på rekomenderad oktanhalt. det säljs till och med oktanhöjande medel som du häller i tanken för att då få högre oktanhalt, dock inte i prestationssyfte utan för att spara motorn.

när det gäller bosse "bildoktorn" skulle jag aldrig lyssna på honom, en fjant som tror att han har så bra lösningar, kommer dock inte på något konkret, men lyssna på ha så förstår nin nog:P

man lever bara en gång så lev väl!
sveddan
31 januari 2006 · 1 453 Inlägg

Bullo skrev:
du kommer garanterat inte känna någon skillnad. dock sägs det att motorn sparas om den körs på rekomenderad oktanhalt. det säljs till och med oktanhöjande medel som du häller i tanken för att då få högre oktanhalt, dock inte i prestationssyfte utan för att spara motorn.

när det gäller bosse "bildoktorn" skulle jag aldrig lyssna på honom, en fjant som tror att han har så bra lösningar, kommer dock inte på något konkret, men lyssna på ha så förstår nin nog:P

Mkt möjligt, men själva faktadelen stämmer. Kollar du runt lite så märker du att samma förklaring dyker upp i lite olika versioner.

Kan du själv då förklara varför det överhuvudtaget finns andra halter än 95 oktan?

Johanromeo155 Såld på Italienare
31 januari 2006 · 579 Inlägg

Bullo skrev:
du kommer garanterat inte känna någon skillnad. dock sägs det att motorn sparas om den körs på rekomenderad oktanhalt. det säljs till och med oktanhöjande medel som du häller i tanken för att då få högre oktanhalt, dock inte i prestationssyfte utan för att spara motorn.

när det gäller bosse "bildoktorn" skulle jag aldrig lyssna på honom, en fjant som tror att han har så bra lösningar, kommer dock inte på något konkret, men lyssna på ha så förstår nin nog:P

Man kan till och med höra skillnaden mellan 95 o 98 när man varvar bilen högt.
Så jag vet inte vad du pratar om...

Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
31 januari 2006 · 441 Inlägg

Jag röstar för 98 eller 99 oktan! Helt klart att de gör skillnad framför allt om man har chipat bilen. Som någon sa tidigare kan detta medföra en lägre bensinförbrukning och risken för spikning minskar på chipade turbo bilar. Chip försäljare brukar råda köparen att tanka 98 eller 99 oktan.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
31 januari 2006 · 1 852 Inlägg

man kanske kan "höra" skillnad på bilen när man varvar högt, men vad har detta med hur bra bilen går/prestandaökning?!

oktanhalten avgör som tidigare sagts inte olika energiinnehåll, dock har de olika egenskaper! en högre oktanhalt kräver högre förbränningstemp. alltså har biltillverkare/chiptillverkare anpassat motorstyrenheten efter oktanhalt/kvalitetl.

varför en chippad bil skulle gå bättre i så fall beror på att chiptillverkaren anpassat chippet till just en viss oktanegenskap och därför går bilen bättre på rätt oktanhalt vilket i Turbo_A4:s fall är 98/99. på orginalbilar som är anpassade för 95 märks ingen skillnad om du tankar högre oktanhalt, i varje fall inte vad jag har hört i mina kretsar och där har vi testat de olika oktanhalterna för att se vad som händer!

man lever bara en gång så lev väl!
Janken Driver
31 januari 2006 · 2 111 Inlägg

Bullo skrev:
du kommer garanterat inte känna någon skillnad. dock sägs det att motorn sparas om den körs på rekomenderad oktanhalt. det säljs till och med oktanhöjande medel som du häller i tanken för att då få högre oktanhalt, dock inte i prestationssyfte utan för att spara motorn.

när det gäller bosse "bildoktorn" skulle jag aldrig lyssna på honom, en fjant som tror att han har så bra lösningar, kommer dock inte på något konkret, men lyssna på ha så förstår nin nog:P

Äger båda böckerna som ham gett ut. de gör uppenbarligen inte du. tycker han kommer med vettiga grejer faktiskt. I nya bocken är det tom en styling sektion wink de du! haha...dock kommer han inte med något nytt men iaf...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Henko Rallytok
31 januari 2006 · 165 Inlägg

Blanda Etanol ca 25% och bensin.
Jag bromsade min rally bil som gav 185 hk med 95 blyfri. Hade 5 liter i tanken, måste ju prova om det är någon skillnad.
Tankade i racingbränsle och motorn gav då 193 hk med racingbränsle som kostade 20:- litern.
Så det är mycket liten skillnad på 95 och 98, men prova Etanol.

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
civic Naturally Aspiranted
31 januari 2006 · 543 Inlägg

märkte faktiskt ganska stor skillnad på min mazda 323 -90 med 95 och v-power. gick mycket bättre.
och på civicen så blev det mycket stor skillnad i bränsleförbrukning. körde bilen i vtec (över 5000 rpm) i 46 mil å de va fortfarande bensin kvar i den (45L tank) . men där märktes ingen större prestanda ökning,lite skillnad på högre varv .

volvo_240_tic ingen aning
7 februari 2006 · 687 Inlägg

Henko skrev:
Blanda Etanol ca 25% och bensin.
Jag bromsade min rally bil som gav 185 hk med 95 blyfri. Hade 5 liter i tanken, måste ju prova om det är någon skillnad.
Tankade i racingbränsle och motorn gav då 193 hk med racingbränsle som kostade 20:- litern.
Så det är mycket liten skillnad på 95 och 98, men prova Etanol.

jag sa ju det...

även zebran har sina fläckar
PeppeVectra Peppe Vectra
7 februari 2006 · 1 076 Inlägg

volvo_240_tic skrev:

Henko skrev:
Blanda Etanol ca 25% och bensin.
Jag bromsade min rally bil som gav 185 hk med 95 blyfri. Hade 5 liter i tanken, måste ju prova om det är någon skillnad.
Tankade i racingbränsle och motorn gav då 193 hk med racingbränsle som kostade 20:- litern.
Så det är mycket liten skillnad på 95 och 98, men prova Etanol.

jag sa ju det...

detta som jag har försökt föklara hur länge som helst.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
7 februari 2006 · 1 852 Inlägg

eftersom jag alltid måste ha rätt, så kan jag säga att era bilar inte går bättre på högre oktanhalt! utan sämre av lägre oktanhalt av någon anledning som antagligen bara är tillfällig för just din bil wink

ha de!

man lever bara en gång så lev väl!
paristilt
7 februari 2006 · 2 Inlägg

Uhm, lägre oktan = mer brinntid = mer effekt. Dock ökar risken för spikning, men säg att man har en motor utan knacksensor som klarar av att köras på 95 utan att spika så får man ut mer effekt än ur 98.

Spider101
18 mars 2022 · 27 Inlägg

Sir_x skrev:
Som ni kan se kör jag en s40 t4 och kör just nu på blyfri95. Vet inte varför jag inte kör på 98 då detta är det som rekomenderas.
Hur stor skillnad är det egentligen på prestandan beroende på bensin?En kompis kör en 05 impreza wrx och han säger det är mycket stor skillnad på 95 och v power.

Den här tunerkillen  berättar att bilen drar tillbaka tändningen för att undvika knackning vilket resulterar i att motorn sänker prestandan 
https://youtu.be/GdWWT6eDJOE

Spider101
18 mars 2022 · 27 Inlägg

volvo_240_tic skrev:
om någon vill höja sin oktan halt e det bara att hälla i etanol men inte mer än 25% för bästa pretationsförmåga på sin bil...

Jag skulle nog rekommendera andra annan oktanhöjande ämne / kemikal . Oktanbooster finns att köpa
Etanol är ett  torrt bränsle . Som inte är bra för gummislangar osv 

Och var försiktig med Hur mycket är etanol ni sätter i tanken .  Eftersom motorn måste pumpa in mer bränsle när  det är etanol så kan det helt enkelt det blir för mycket .  För bilen  den kanske inte gjord för att pumpa så mycket . För säkerhets skull inte mer än 10 %

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang