3718
Sök

bygga baffel i kartfack till xxx 6,5 (volvo 740)

Avstängd
200 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#1
som topic

går det, eller blir det för klent.
var kan man annars bygga baffel till dom?
tror ni att det blir bra om man bygger bafflarna bak stolarna, eller blir det totalt kasst då?

tokfrans
982 Inlägg
23 juli 2008
#2
beror på helt vilket XXX kit det är tongue


RE xxx kit.. BAFFEL delux.. det är små subbar vi snackar om

Mutant xxx inte riktigt lika värsting wink men rekmenderar ALLTID en stabilt monterad baffel

mvh


Avstängd
200 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
#3
k1mm0 skrev:
beror på helt vilket XXX kit det är tongue


RE xxx kit.. BAFFEL delux.. det är små subbar vi snackar om

Mutant xxx inte riktigt lika värsting wink men rekmenderar ALLTID en stabilt monterad baffel

mvh

re såklart
dom väger ju "rätt" så mycket, så jag tvekar
men var ska jag bygga lådan då
e inte sugen på o klä om hela dörrsidan

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 juli 2008
#4
Tillräckligt stabil baffel som helt och hållet ersätter kartfacken har funkat bra för andra stygga 6" förr.

Du kan vara elak och använda dig av 22mm MDF och göra en dubbelbaffel för främre delen av den där högtalaren skall sitta.
Skruva sedan fast baffeln rakt i dörren så har du den stabilt monterat. Iofs inte SÅ snyggt att se skruvarna men..... Genom att köra dubbla 22mm för högtalaren gör att du får 44mm baffel. wink
Detta är iofs det snabbaste och enklaste att göra. Men löser du fastsättningen snyggare än ngr skruvar man ser skallarna på så är det kanon smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
200 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#5
hur menar du

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 juli 2008
#6
a-traktorn skrev:
hur menar du

http://www.backesljudbygg.se/volvo/mir240a2.jpg

Ngt åt det hållet (just denna är Backes för 240 men du ser principen)
Senast redigerat av Lonefox (24 juli 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
200 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
#7
funderar på att försöka få i den i 5,25 original, sne kan man ju skruva i lite rejälare bafflar
eller så kan man ju skära ut en ring i vinylen som man håller sej inom när man plastar,så kan man ju lacka bara själva "lådan", för jag är inte säker på att jag klarar av att klä hela dörrsidan
men är det svårt att klä den, man kan ju plasta hela (går det åt mycket plast då,jag lägger ju bara plast,inte glasfiber mer än vid känsliga ställen och lacka, men blir det inte en glipa mellan dörrsidan och dörren då

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 juli 2008
#8
Gör då en baffel (mer en adapterring) som du monterar elementet i.
Sedan kan du behöva skära bort lite från dörrsidan innanför gallret för att ge plats åt elementet mot dörrsidan.
Sedan monteras dörrsidan utanpå hela montaget.

Om di tittar i den här tråden:
http://www.zatzy.com/bilstereo/277867-p … -a-14.html
så kan du få lite tips på ett sätt man kan göra på.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
200 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
#9
bra projekt, men bilderna funkade inte på dom sista sidorna sad

får se, men visst fan ska det räcka med en ring där o sen plasta en låda inne i dörren o dämpa som fan
men det kan inte ta i dörren då
Senast redigerat av a-traktorn (25 juli 2008)

Avstängd
200 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
#10
det var fanimej smart, o sen bulta från baksidan


Sök