3762
Sök

Stinger? bra eller dåligt?

Bessewisser
556 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
#1
Hallå

Tänkte köpa ett nytt batteri till bilen eller nu ljuger jag det är mest pga min strömslukande anläggning jag ska ha batteriet till tongue

tänkte fråga er om märket stinger... är det nå bra att ha? tänkte mest på SPV70

//SkyNard

How low

21 761 Inlägg
25 juli 2008
#2
Stinger SPV70 är ett kraftfullt batteri som tål många djupurladdningar smile. Alla Stingers batterier ger mycket ström och tål upprepade djupurladdningar, fast man får komma ihåg att det är ett AGM-batteri och ska alltså laddas med spänningsreglerade laddare.

BilstereoNörd
576 Inlägg
25 juli 2008
#3
Jo de batterierna levererar bra, har kopplat in dessa i några bilar och de är bra stabila mot ett vanligt
standard batteri..
Men tyvärr så har vi inte gjort några riktiga urladdningstester mot andra batterier i samma prisklass/kapacitet, finns nog ingen som gjort än? så att det finns troligtvis inga ärliga svar på detta...

Men enligt specarna för CCA så är det kraftigare än tex YT 1000...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

21 761 Inlägg
25 juli 2008
#4
BAE skrev:
Men tyvärr så har vi inte gjort några riktiga urladdningstester mot andra batterier i samma prisklass/kapacitet, finns nog ingen som gjort än?

Det är knappast någon som har gjort det. För att få rättvisande resultat så är det ju inte bara att dra ur batteriet "riktigt mycket" och sedan ladda upp det "tills laddaren stänger av", lite mer noggrann får man nog vara smile.

Det enda man kan utgå ifrån är vad som står i specarna, enligt specen för SPV70 så tål det batteriet 350 st urladdningar ner till 10,5V vilket motsvarar 100% urladdning. Det är samma urladdningstålighet som Optimas gula batterier.

BilstereoNörd
576 Inlägg
26 juli 2008
#5
Tänkte mer på ett brutalt strömuttag! inte cykelurladdning...
Alltså för att man ska ha nytta av ett kraftigt batteri så vill vi ju att polspänningen ska vara så hög som möjligt vid högt effektuttag..

Ett vanligt standardbatteri sjunker ju direkt till kanske drygt 10v i, vid så lite last som 100Amp..

1000amp med slutspänning på 6 eller 7,2volt är ju ganska ointressant, vad är spänningen tex efter 2 sekunder med 1000Amp det är mer intressant för tex dB burpare...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

21 761 Inlägg
26 juli 2008
#6
Aha, du menar så smile.

Det närmaste man kommer en sån mätning är ju PHCA (Pulse Heat Cranking Amps), som Stinger/Odyssey använder sig av. Enligt den mätningen så belastas batteriet i 5 sekunder vid en omgivningstemperatur av ca +25 grader, men tyvärr är slutspänningen 7,2V och då blir mätningen fortfarande ointressant för praktiskt användande inom bilstereo.


Sök