Volvo 245 -90 Drar MYCKET bensin

Knezzen
25 juli 2008 · 38 Inlägg

Hej!

Köpte en Volvo 245 igår med ett knepigt fel... Föregående ägare körde bilen till jobbet och en dag hade lambdalampan börjat lysa. I samband med detta började bilen dra runt 3L (!!) milen.

Jag har testat diverse saker, bl.a att tanka endast E85. Detta går utmärkt, vilket kanske bevisar att bilen går så fett som han säger.

Nåt att anmärka är att om jag kopplar bort batteriet i en minut och sen sätter tillbaka polerna, så slocknar lambdalampan och kan vara avstängd i flera timmar.

Nån som har någon idé om vad det kan vara? Min första tanke var lambdasonden, men jag vet inte var den sitter eller hur jag mäter upp spännningen på den.

//Knez

Ford Capri 2.0S Turbo "Cosworth" (1980)
Phaetoon
25 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Du kan ha ett läckage innan lambdan som gör att det kommer in syre. Då tror lambdan att motorn får för lite bränsle, vilket leder till att lamban kompenserar och gör att så bilen får en för fet blandning.
Kan ju vara lambdan också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Knezzen
25 juli 2008 · 38 Inlägg

Jag tror inte jag har nåt avgasläckage, låter inte som det i alla fall, me jag kan alltid kolla smile

Var sitter lambdan och hur mäter jag upp den? Har sökt lite här i forumet och folk snackar om att man kanske ska prova att byta luftmassemätaren. Det känns dock inte som om luftmassemätaren kan göra så bilen drar runt 3L milen... Rätta mig om jag har fel smile

//Knez

Ford Capri 2.0S Turbo "Cosworth" (1980)
Phaetoon
25 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Kan ju vara någon slang som är lös så att motorn tjyvar luft någonstans?
Lambdan sitter på avgasröret ungefär vid framstolarna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang